Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Charleroi - Route de Mons

Gestart door Marc_tramt, 14 augustus 2020, 12:47:48 PM

Marc_tramt

Een dagje modelbouwcorvee. Al die dingen die wel moeten om met de baan op een beurs te kunnen verschijnen maar die ik niet leuk vind.
Rails op de blackboxen leggen, draadjes solderen en verlichting aanleggen:


MBCH-167
by Marc de Bruin, on Flickr
Omdat dit baantje onderdeel uitmaakt van modulebaan.nl moet er een gestandaardiseerde verbinding met de andere banen komen.
Elke inbreng beschikt over een linker en rechter blackbox, die aan de blackbox van de buurman wordt gekoppeld.
Rechts zijn hier de doorgaande sporen te zien, links mijn eigen opstelsporen waar nog iets van een stootjuk voor moet.


MBCH-168
by Marc de Bruin, on Flickr
De aansluiting met de aangrenzende box in detail. Dit gebeurt middels een gestandaardiseerde megabiels, waardoor de rails altijd op de juiste h.o.h.-maat liggen.


MBCH-169
by Marc de Bruin, on Flickr
En de aansluiting van de opstelsporen. Hier door middel van midibiels. Een stuk printplaat in de vorm van een stukje bielzenmat met soldeerstrook waarop de flexrail wordt bevestigd.


MBCH-170
by Marc de Bruin, on Flickr
En dan een hele berg dropwires solderen.....
Zwarte en rood voor de doorgaande hoofdsporen, de anderen voor de rangeersporen.


MBCH-171
by Marc de Bruin, on Flickr
En de onderzijde van de blackbox ziet er dan zo uit.
Elektrische koppeling tussen de diverse inbrengen gaat door middel van ST16-stekkers,


MBCH-172
by Marc de Bruin, on Flickr
Tenslotte nog een LED-balk in het hemeltje geschroefd.

Volgende keer weer echte modelbouw! 8)





DFS

Die midibiels zien er wel Intressant uit

Marc_tramt

Voor Sven. Dit zijn de Midibiels in close-up, onderzijde en bovenzijde.

MBCH-174
by Marc de Bruin, on Flickr

Verder met de bouw:

MBCH-173
by Marc de Bruin, on Flickr
Proefpassing voor de zijwanden, achterwand en hemel met verlichting. Over drie weken de eerste beurs met deze module in het Nederlandse Zutphen.
Niet alle bouten zijn strak aangedraaid waardoor en wat spleten tussen de wanden zichtbaar zijn.

Metpetergaathetbeter


DFS

Bedankt Marc!

Mooie kijkbak zo, dat viaduct maakt het plezant

Floris

oeh, dat lijkt al aardig op een modelbaan, niet?

Metpetergaathetbeter


steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Marc_tramt

Dank voor de complimenten!

Het viaduct breekt de strakke lijnen een beetje. Nadeel van een module als deze is dat de doorgaande sporen nogal dominant evenwijdig met de voorzijde van de module liggen. Normaal gesproken probeer ik dat soort evenwijdige lijnen te vermijden maar hier lukt dat niet. Het viaduct leidt de aandacht in elk geval iets af.

Floris

je zou in principe nog een stuk landschap voor de module kunnen bouwen toch? gewoon in t kader van effectief werk zoeken....  8)

Marc_tramt

Fijn plan. En daar dan met grote letters 'NIET AANKOMEN A.U.B.'  op.

Floris

ja gewoon paar rollen nato-prikkeldraad en een flinke vlinderstruik net als in t echt.

mahtoska1


Marc_tramt

In de 'allerlei-losse-klusjes' fase. De Lima-menger maar eens in elkaar gezet en een sfeerplaatje gemaakt onder het viaduct door:


MBCH-175
by Marc de Bruin, on Flickr

Marc_tramt

"Kill Your Darlings"

Zegt een goede modelbouwvriend van mij wel eens. En terecht.

MBCH-176
by Marc de Bruin, on Flickr
Het uiterlijk van de straatsporen kan er nog wel mee door maar spoortechnisch is het dramatisch. De bestrating ligt soms boven de spoorkoppen en dus lopen wagons er hobbelend door. Aan het rijden met locs durf ik eigenlijk niet eens te denken want dat gaat zeker niet lukken.

En dus:

MBCH-177
by Marc de Bruin, on Flickr
Uithuilen en opnieuw beginnen.