Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Charleroi - Route de Mons

Gestart door Marc_tramt, 14 augustus 2020, 12:47:48 PM

Floris

U staat daarin niet geheel alleen.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

Ja de laatste foto's geven al heel wat prijs van het overzicht en dat het project vorm krijgt.

Ik zie wel dat je de bovenleiding van je spoorweg zal moeten aandacht geven.  De inplanting van je Sommerfeldt Palen gaan een conflict geven met je hoofdraagakbel van de rijdraden zo kort bij de brug.  Sorry beroepsmisvorming ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Marc_tramt

Klopt Evan, daar moet ik nog wat voor bedenken.
Omdat het tramviaduct de spoorbaan onder een kleine hoek kruist moeten de bovenleidingmasten wel dicht tegen het viaduct geplaatst worden. Huidige plaatsing is een compromis tussen de beschikbare ruimte rond het viaduct en een redelijke onderlinge afstand tussen de masten. De masten rechts staan ten gevolge daarvan dicht tegen het huis aan, ook niet helemaal ideaal dus.
Eén voordeel; in en rond Charleroi zijn zoveel viaducten te vinden dat daar vast wel een voorbeeld bij zit dat ik kan toepassen.  ;)

SuSke

sfeervolle foto's van een mooi project in wording.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

modelbaanHO

Citaat van: Marc_tramt op 27 januari 2021, 22:06:24 PM
Ik word zelf erg blij van deze foto's.   ;D
Dat kan ik me voorstellen. Erg mooie vorderingen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Decapod

Citaat van: Marc_tramt op 28 januari 2021, 07:53:13 AM
Klopt Evan, daar moet ik nog wat voor bedenken.
Omdat het tramviaduct de spoorbaan onder een kleine hoek kruist moeten de bovenleidingmasten wel dicht tegen het viaduct geplaatst worden. Huidige plaatsing is een compromis tussen de beschikbare ruimte rond het viaduct en een redelijke onderlinge afstand tussen de masten. De masten rechts staan ten gevolge daarvan dicht tegen het huis aan, ook niet helemaal ideaal dus.
Eén voordeel; in en rond Charleroi zijn zoveel viaducten te vinden dat daar vast wel een voorbeeld bij zit dat ik kan toepassen.  ;)

Evan, corrigeer me als het niet klopt, maar werden/worden er soms ook geen bevestigingspunten aan de brug zelf vastgemaakt (aan weerzijden van de buitenste langsliggers)? Aan de oude brug van de Kempische Steenweg in Kiewit was dat zo, als ik me dat goed herinner.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Marc_tramt

Citaat van: Marc_tramt op 28 januari 2021, 07:53:13 AM
Eén voordeel; in en rond Charleroi zijn zoveel viaducten te vinden dat daar vast wel een voorbeeld bij zit dat ik kan toepassen.  ;)
Juist ja: Google Streetview
De draagkabel en rijdraad komen onder het viaduct wel héél dicht bij elkaar.

evan

Even een andere vraag alvorens een oplossing aan te reiken...

Wat is de vrije hoogte tussen bovenkant treinspoor en onderkant trambrug?
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Marc_tramt

Meten is weten inderdaad: 70mm.

evan

Ben je bereid wat aan je Sommerfeldt portiek te knutselen/aanpassen?   Je kan de balk dan verlagen en de ophangstoelen wat inkorten. 
Zo kan je de hoofddrager verantwoord naar beneden drukken en een V-ophanging met isolatoren onder de koppen van de brug monteren zoals op de foto.   Let op dat de rijdraad hoogte minimum 5,5 cm of hoger blijft ;) 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Marc_tramt

Beetje knutselen aan het portaal is geen probleem, het is tenslotte hobby.
Ik wil wel iets hoger uitkomen dan 5,5cm. Binnen de modulegroep hebben we daar afspraken over en ik wil geen ruzie met mijn modelbouwvrienden.  8)

Marc_tramt

Vandaag en gisteren eens aan het experimenteren geslagen met verlichting voor mijn baantje.
Op mij vorige baantjes gebruikte ik zelfklevende LED-strips en dan meetal een combinatie van RGD en warmwitte strips. Erg licht in gewicht maar ik vind die strips niet ideaal om te bevestigen en je blijft vaak ook de lichtpuntjes zien op reflecterende oppervlakten en de rails. Maar de techniek gaat verder en er zijn nu goed betaalbare LED-balken en -panelen beschikbaar. Ik had nog een LED-paneel staan en heb laatst ook nog een LED_balk gekocht. Beide zijn 4000k en 1900 lumen en dus goed vergelijkbaar. Het paneel zou het licht beter moeten spreiden omdat deze 30cm breed is. Voordeel van de balk is dat deze wel héél weinig weegt en mede daardoor uiterst makkelijk te bevestigen is.

Een vergelijk:

LED-balk:


MBCH-128
by Marc de Bruin, on Flickr


MBCH-129
by Marc de Bruin, on Flickr


MBCH-130
by Marc de Bruin, on Flickr


MBCH-131
by Marc de Bruin, on Flickr


LED-paneel


MBCH-132
by Marc de Bruin, on Flickr


MBCH-133
by Marc de Bruin, on Flickr


MBCH-134
by Marc de Bruin, on Flickr


MBCH-135
by Marc de Bruin, on Flickr

Ik zie eigenlijk weinig echt grote verschillen. De lichtspreiding van de balk vind ik zelf iets beter omdat deze aan de binnenzijde van de frieslijst is gemonteerd en daardoor redelijk naar achteren schijnt. Het LED-paneel heeft een rand van circa 20mm en komt daardoor niet heel ver vooraan. Ik heb het mijzelf wat lastig gemaakt door het Metrostation erg ver vooraan de bak te plaatsen. Zo te zien ga ik dus voor de LED balk.

Floris

als de kleuren goed overeenkomen, hang dan es t paneel in de bak en de balk er net voor? dan heb je niet zo'n donkere voorgrond. Heb om die reden de frieslijst 20 cm voor de baan zitten.

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be