Charleroi - Route de Mons

Gestart door Marc_tramt, 14 augustus 2020, 12:47:48 PM

Metpetergaathetbeter

tja en Suske zal het goed vinden wegens de mogelijke toegang voor iedereen  ;)

Marc_tramt

Een stukje Charleroi kan uiteraard niet zonder een fijne betonnen schutting:

MBCH-152
by Marc de Bruin, on Fl

Stedahult

Staanders van ongeveer 1.2-1.3 mm. Deze 'lijken' vrij vet.
Mvh. Steef

Tothebeach

Toch verwacht ik dat de uiteindelijke uitwerking ook wel 'vet' zal zijn ;)

Groet,
Michel

Marc_tramt

Citaat van: Stedahult op 10 april 2021, 06:59:49 AM
Staanders van ongeveer 1.2-1.3 mm. Deze 'lijken' vrij vet.
Het oog van de meester.... Scherp Steef!
Deze zijn inderdaad 1,5mm en daarmee nét dik voor betonnen staanders van een centimeter of 12. Ik wilde vanwege de sterkte graag massieve vierkante messing profielen gebruiken en dan was de keuze tussen (makkelijk verkrijgbare) profielen van 1 en 1,5mm. Ik ben zo eigenwijs te denken dat 1mm te smal oogt en dat ik met 1,5mm wel overtuigend weg kan komen.  8)

Stedahult

De Arietek palen zijn 1.2   8) soooo...
Mvh. Steef

evan

Even aanvullen...

Hier staat zo een muur achteraan en heb net de paal gemeten.  Deze is 135mm breed en in HO is dat dan 1,55mm. 

Er zijn toch grote verschillen tussen Nl en BE  ;D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

zal er vanaf hangen hoe diep je je paal in de grond steekt zeker ?  ;D

SuSke

Ik heb indertijd ook 1.5mm gebruikt

Den Overslag 14 by Frans Peeters, on Flickr (foto van Bruno Marchang)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Stedahult

Citaat van: evan op 10 april 2021, 22:58:38 PM
Even aanvullen...

Hier staat zo een muur achteraan en heb net de paal gemeten.  Deze is 135mm breed en in HO is dat dan 1,55mm. 

Er zijn toch grote verschillen tussen Nl en BE  ;D

Nee hoor. Vanuit mijn beroep gezien. Er zijn palen van
10x10, 12x12, 14x14, 10x14, 15x18, 5x6. En dan nog
palen die taps toe lopen. Sommige zijn halfrond van
boen, andere vlak met in het midden een soort mini
piramide die een derde van de afmeting van de omtrek
heeft. Of een betonnen pet bovenop, vlak of puntig.
Er zijn zoveel soorten, ook in een schutting. In verloop
van tijd word er ook nog is een pasl gewisselt door
bv schade. Dus variatie kan ook nog.
Mvh. Steef

Marc_tramt

Dank voor alle inbreng. Ik hou het bij 1,5mm.

@Frans: fraai tafereel!

Citaat van: Stedahult op 10 april 2021, 22:36:22 PM
De Arietek palen zijn 1.2   8) soooo...
Om nou weer lafjes zo'n Dilz-kitje in elkaar te gaan zetten.....  8)

RUNE

inderdaad, hou het maar bij 1,5 mm (dat klopt en ziet er goed uit) :D
En er is nog zo iets als de vrijheid van de kunstenaar  ;)

Stedahult

Citaat van: Marc_tramt op 11 april 2021, 10:17:36 AM
Om nou weer lafjes zo'n Dilz-kitje in elkaar te gaan zetten.....  8)

Die vermeerder ik gewoon met resin, de palen liggen
prima, gebruik daarvoor styreen. Moet toch 4 soorten maken.
Mvh. Steef

Marc_tramt

Voor het tramverkeer op het viaduct bouw ik zelf een BN-tram maar ik zag een paar maanden geleden ook een type Sm aangekondigd op de site van Ferivan. Voor beurzen is een tweede tram ter afwisseling wel handig en bovendien past dit ook wel erg fraai op het viaduct. Omdat ik de laatste tijd ook het nodige materieel verkocht heb mocht deze er wel bij komen:

MBCH-153
by Marc de Bruin, on Flickr


MBCH-154
by Marc de Bruin, on Flickr


evan

Heb je deze foto's al naar Jan van Ferivan gestuurd?  Die gaat dat leuk vinden denk ik!  Toffe sfeer!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.