Charleroi - Route de Mons

Gestart door Marc_tramt, 14 augustus 2020, 12:47:48 PM

Marc_tramt

Citaat van: Floris op 27 februari 2021, 21:29:28 PM
als de kleuren goed overeenkomen, hang dan es t paneel in de bak en de balk er net voor? dan heb je niet zo'n donkere voorgrond. Heb om die reden de frieslijst 20 cm voor de baan zitten.
Op zich een goed plan, en ik heb dat ook al even uit de losse pols geprobeerd door met de losse LED-balk te wapperen, maar voor een beetje effect is die 20cm wel nodig. Zeker omdat de bakhoogte van deze bakken vrij gering is. Vanavond als het donker is nog eens wat experimenteren met de balk en LED-spotjes, die ik ook nog heb liggen.

Marc_tramt

#106
Vanvond was eigenlijk gisteren maar vanavond werd het ook weer avond dus het experiment is gedaan. Lees, kijk en oordeel mee:


MBCH-136
by Marc de Bruin, on Flickr
De IKEA-lampjes die lsl extra verlichting dienst kunnen doen.


MBCH-137
by Marc de Bruin, on Flickr
Het effect van een los IKEA-lampje, bakverlichting staat uit.


MBCH-138
by Marc de Bruin, on Flickr
Lampje hangt circa 20cm voor de bak.


MBCH-139
by Marc de Bruin, on Flickr
IKEA-lampje + LED-paneel


MBCH-140
by Marc de Bruin, on Flickr
LED-paneel géén IKEA-lampje


MBCH-141
by Marc de Bruin, on Flickr
IKEA-lampje + LED-paneel


MBCH-143
by Marc de Bruin, on Flickr
LED-paneel in de bak + LED-balk 20cm er voor.


MBCH-144
by Marc de Bruin, on Flickr
20cm voor de afstand

Conclusio demonstrandum: losse lampjes en een balk lossen mijn probleem ten dele op. Door de vorm van het viaduct komt er weinig licht onder het viaduct zelf en maakt een extra lichtbron het 'probleem' zelfs wat groter doordat het contrast tussen lichte en donkere delen groter wordt.
Bij het huis geeft het lampje extra licht op de voorgevel maar veroorzaakt ook een extra schaduw door het overstek.

Kortom, ik ben er nog niet uit.

Luc

Oufti!

Floris

aan zo'n ikealamp kun je ook uitstekend een ledbalk hangen, had heb ik al jaren als bureaulamp, naar enorme tevredenheid. Het punt voor de baanverlichting is vooral de eenheid in kleur. Als ik de forto van marc met de ledbalk zo zag geloof ik dat die dus vooral horizontaal tegen de frieslijst scheen, ik laat de balken die voor de baan hangen gewoon recht omlaag schijnen, t meeste licht ervan valt dus buiten de baan, maar dat maakt mij niet uit als ze maar t voorste stukje van de baan goed (dus op dezelfde manier als de boven de baan hangende omlaag schijnende lampen) verlichten.
DSC_4004 by Floris Dilz, on Flickr


Marc_tramt

Ja ik puzzel nog even verder. Ik heb er nooit over nagedacht dat door het viaduct ver vóór op de baan te plaatsen er automatisch een licht probleem ontstaat. Lichtfotonen bewegen zich nou eenmaal in een rechte lijn en buigen niet onder het viaduct door.....
Nou ja, een beetje schimmig verlicht betonnen viaduct heeft ook z'n charme.

Nu we het toch over viaducten hebben, vandaag kwamen de hekjes binnen:

MBCH-147
by Marc de Bruin, on Flickr
Gelaserd in 1mm vliegtuigtriplex. Nu nog een gezellig roestkleurtje erop.

Marc_tramt

#110
Wat kleine puntjes op de i gezet vanavond:


MBCH-148
by Marc de Bruin, on Flickr
Kooiladder op de grote loods aangebracht. Ladder is een messing ets (zo gekocht) en de kooi is een setje van Joswood.


MBCH-149
by Marc de Bruin, on Flickr
Het platform bestaat uit een messing rooster (etswerk, zo gekocht) en kunststof Evergreen profielen. Alles in een fijne roestkleur.


MBCH-150
by Marc de Bruin, on Flickr
En nog wat dakventilatoren toegevoegd. Ook een of ander setje (Auhagen) uit de la "Handig voor ooit". Beetje opgeleukt met een werkschakelaar, wash en wat algaangroei (iets te veel nog maar dat veeg ik nog weg).

Metpetergaathetbeter

ook hier wordt het steeds leuker ;)

SuSke

Marc,
Haal aan die bovenste ring op de kooiladder het stukje waar je uitstapt weg en plaats 2 vertikale stijltjes naast de ladder tussen de 2 hoogste ringen.
Dan is je ladder veilig. Op deze ga ik niet naar boven  :D

En dan met een klein sponsje een "verloren" kleurtje op het geheel deppen om afbladerende verf te imiteren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: SuSke op 10 maart 2021, 21:42:47 PM
Op deze ga ik niet naar boven  :D

Nee want daar kan jij niet tussen hoor Suske!  ;D ;D

;)

SuSke

zo'n slecht gedacht over mijn lenigheid Rudy  ;D

btw, zo'n kooi is volgens de norm toch zo'n 75cm in diameter.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Marc_tramt

Citaat van: SuSke op 10 maart 2021, 21:42:47 PM
Haal aan die bovenste ring op de kooiladder het stukje waar je uitstapt weg en plaats 2 vertikale stijltjes naast de ladder tussen de 2 hoogste ringen.
Goede tip, kan ik nog wel wat mee.

Citeer
Dan is je ladder veilig. Op deze ga ik niet naar boven  :D
Veiliger...  8)
Jaren '70/'80 veiligheid was op een wat ander niveau dan anno 2021. Als ik naar het voorbeeld kijk kom je daar inderdaad met de kooiladder boven maar op het dak zelf ontbreken aanlijnvoorzieningen en een hekje langs de dakrand nabij de ladder is tegenwoordig ook verplicht.

SuSke

yep, het is allemaal een aardig pak strenger geworden nu. Maar ja, "Safety First" nietwaar.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Stedahult

#117
Citaat van: SuSke op 10 maart 2021, 21:42:47 PM
Marc,
Haal aan die bovenste ring op de kooiladder het stukje waar je uitstapt weg en plaats 2 vertikale stijltjes naast de ladder tussen de 2 hoogste ringen.
Dan is je ladder veilig. Op deze ga ik niet naar boven  :D

Je kunt het een lid van de toetsenbordmaffia niet kwalijk
nemen dat hij het niet wist. Het gaat hier om de inzet  8)

Citaat van: Rangeerduivel op 10 maart 2021, 22:20:51 PM
Nee want daar kan jij niet tussen hoor Suske!  ;D ;D

:-X


Vind het een fijn bakkie wat je aan het bouwen bent.

Mvh. Steef

Marc_tramt

Citaat van: Stedahult op 11 maart 2021, 20:17:40 PM
Je kunt het een lid van de toetsenbordmaffia niet kwalijk nemen dat hij het niet wist.
Ik geef de voorkeur aan de titel Excel-manager.  8)

Citeer
Vind het een fijn bakkie wat je aan het bouwen bent.
Tof om dat van jou te horen, dat doet me wat.

Marc_tramt

#119
Citaat van: SuSke op 10 maart 2021, 21:42:47 PM
Haal aan die bovenste ring op de kooiladder het stukje waar je uitstapt weg en plaats 2 vertikale stijltjes naast de ladder tussen de 2 hoogste ringen.
Dan is je ladder veilig. Op deze ga ik niet naar boven  :D
Een goed advies moet je nooit in de wind slaan:


MBCH-151
by Marc de Bruin, on Flickr
Alleen de kleuren nog een beetje bijwerken.