"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.

Gestart door Ronald, 09 augustus 2020, 15:00:29 PM

Ronald

Hoi luitjes,

Ik heb lang getwijfeld of ik al een verslag zou moeten starten maar ben tot de conclusie gekomen dat ik dat wel moet doen. Het zal een langlopend bouwverslag worden met regelmatige updates maar voorlopig zal dat niet heel veel of heel snel zijn :)

Zoals de meesten misschien wel weten ben ik zo vanaf 1999 actief in het Amerikaans modelbouwen en heb ik vanaf dat punt diverse modelbanen in diverse schalen gebouwd. Al die banen waren en zijn alleen voor shows en tentoonstellingen, en tussendoor liggen die meestal in opslag.
In al die jaren vanaf '99 heb ik veel US materieel verzameld in H0. Locs, wagens, toebehoren, you name it. Veel van dat materieel is gebaseerd op de Southern Pacific, een Amerikaanse niet meer bestaande maatschappij. Zij zijn in 1996 overgenomen door de Union Pacific en ook daar heb ik een en ander van gekocht in de jaren.

De afgelopen weken heb ik alles eens tevoorschijn getoverd en mijn excellijsten geactualiseerd (die lang niet bijgewerkt waren). Enerzijds voor de verzekering, anderzijds voor mijzelf om precies te weten wat ik allemaal heb. Ook speelt mee dat ik inmiddels 55 ben en uiteraard het besef heb dat mijn leven ooit een keer eindigt. En er een beperkte tijd is (+/- 25 jaar hoop ik :) ) waarin ik nog kan genieten van de bouw en het bedrijven van een vaste modelbaan.
Tja, en dan begint het toch wel te kriebelen want al dat mooie materieel kan ik niet inzetten op die paar kleine rangeerbaantjes die ik heb. En laten liggen is natuurlijk doodzonde. Wel alles netjes georganiseerd (wat voor mij een grote opgave is :) ) en per categorie in dozen verpakt:

20200805_191538 by Ronald Halma, on Flickr

Toch zo'n 100 locs en 275 wagens...... ;D

Al jaren wil ik iets van een baan thuis om ook daar te kunnen rijden. Niet een van de kleine baantjes want dat zou opzetten en afbreken betekenen. Het zou ook niets toevoegen want dat rangeren is leuk maar op een gegeven moment wil ik eigenlijk ook wel iets hebben waar ik gewoon lekker de spreekwoordelijke rondjes kan rijden.

Met de bouw van "Cushman, Oregon" in 2016 (zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67494.0) en de daaropvolgende shows begon dat gevoel van lekker rijden toe te nemen. Het is dan wel een eenvoudige enkelsporig traject met 5 opstelsporen maar ik beleef er wel veel lol aan.  Dus groeide het idee van een vaste baan in huis. En dan komt de vraag waar in huis.....
- Zolder; die is jaren geleden (2008) verbouwd en verhoogd voor een extra slaapkamer voor een destijds nog inwonende tiener. Toen die uit huis ging heb ik die ruimte terugveroverd en daar huist nu mijn hobbyhok. Het idee was om als deze ruimte weer vrij zou komen de toen geplaatste tussenwand te verwijderen en er 1 grote ruimte van te maken die dan geschikt zou zijn voor een grote modelbaan plus werkruimte (5,2 bij bijna 4 meter). Dat is nu behoorlijk ingrijpend en zou goed overwogen moeten worden.
- Garage; er staat aan onze woning een garage met stenen onderbouw (=/- 70cm) en houten opbouw. Destijds een makkelijke oplossing vanwege het feit dat mijn vader in de bouwwereld zat en goed aan materiaal kon komen. Achteraf had ik een gemetselde moeten maken maar dat is nu geen optie meer.  Nu is het idee om in deze garage van 8,5 bij 3,3 meter een ruimte te maken van ruim 7 bij 1,8 meter. Die ruimte zou wel zo gemaakt moeten worden dat ik iig het luchtvochtigheids gehalte beheersbaar kan houden.

Dus sloeg ik aan het denken en tekenen... ook een draadje gestart over een modelbaan icm vocht in de garage (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94111.0) en alle feiten eens op een rijtje gezet. Dat zijn er best veel en ook tijdens dit schrijven zijn er nog veel twijfels over de plek, beide hebben zo hun voor- en nadelen:

Zolder -> voordelen; ruim, airco, inpandig dus temperatuurstabiel.  Nadeel; combineren van werkruimte en modelbaan. Inpandige inloop.

Garage -> voordelen; erg ruim, grote modelbaan, makkeijk om met meerdere mensen te verblijven (=aparte inloop). Werkruimte bevindt zich dan in-house dus geen last van.  Nadeel; vocht/temperatuur onstabiel dus vereist regulatie.

Ik ga er nog eens goed over nadenken :)

Ronald

Wat zijn mijn plannen? Wel, het idee is om een zgn "Multideck layout" te willen gaan bouwen. Dat is een modelbaan waarbij er meerdere niveau's zijn met landschap en trein. Waarom zou je zeggen? Het antwoord is simpel; op hetzelfde oppervlak kun je meer modelbaan kwijt.
Dus; Multideck gaat het worden. Om die meerdere niveau's goed te kunnen bereiken kun je kiezen voor 2 opties:

- Een helix
- Geen helix , door de Ammi's genoemd een "Nolix"

Ik kies dan ook voor de helix. Die hebben buiten het genoemde voordeel ook best nadelen zoals mindere bereikbaarheid, complexere bouw enz. Maar dat weegt voor mij minder zwaar als het voordeel van de goede bereikbaarheid van de verschillende levels. De Nolix zou een optie zijn als de ruimte groter zou zijn. Voorbeeld; om 10 cm te stijgen heb je bij een stijgingspercentage van 2,5% 4 meter nodig (400 cm) om die 10 cm te overwinnen. Bij een level verschil van 40 cm zou dat 16 meter rijlengte zijn.Dat is een best eind en bij een hoklengte van 7 meter moet ik ruim 1 keer rond om dat verschil te halen. Dat moet dan ook nog eens zichtbaar en dat lukt mij niet.....kom ik op terug. Met een Helix heb ik bij een radius van 70 cm een winding met een rijlengte van 440 cm.... om diezelfde 16 meter te halen kost mij dat in de helix slechts 3,6 windingen. Bent u er nog? ;D

Helix it is. Ik haalde aan dat ik bij een Nolix alles zichtbaar zou moeten doen en dat dat niet ging. Wel, dat is omdat ik in mijn vaste baan de laatste tentoonstellingsbaan "Cushman, Oregon" wil integreren. Voor hen die niet weten welke baan dat is, dat is deze:

20200806_134259 by Ronald Halma, on Flickr

Deze baan is te mooi om na zijn werkzame leven te slopen, daarvoor was het simpelweg teveel werk :) En ik beleef er gewoon nog steeds veel plezier aan. Dus wordt dit een vast deel van de modelbaan, en daarmee ligt het thema vast; Oregon. Wij zijn er geweest en hebben geproeft aan deze prachtige staat van de USA. Veel gezien en beleeft en dat heeft voordelen bij het ontwerpen, immers zag je het eens in het echt.

Ontwerp: Buiten het reizen ben ik erg beinvloed door Joe Fugate en zijn Siskiyou Line: http://siskiyou-railfan.net/e107_plugins/content/content.php?content.26  :



Hij was het die het Multideck concept uitbreidde naar een "Mushroom". Daarbij benader je de verschillende decks van verschillende kanten en dat levert veel ruimtewinst op:



Een prachtige baan die helaas afgebroken is..... Blijkbaar is deze baan gebouwd in de kelder van zijn ouderlijk huis, en aangezien zijn moeder de 90 gepasseerd is wil hij het moment van overlijden, huis verkopen en baan afbreken niet afwachten. Uiteindelijk wel verstandig denk ik en maakt dat ik dit soort zaken meeneem in mijn planning. Overigens is de Mushroom voor mij geen optie vanwege de 1,7 meter breedte van de garageruimte.

Ik wil mijn modelbaan dus situeren in Oregon en wel in de regio van de baan van Joe. Die heeft wat vrijheden gebruikt en aanpassingen gedaan aan de originele situatie. Dat verhaal staat op zijn site en kun je daar lezen. Wat ik ga doen is een beetje dichterlijke vrijheid (= modelers license) en Proto-Freelance. Daarbij ga ik uit van het grote voorbeeld maar pas de situatie aan aan mijn eigen wensen en hou daarbij de werkelijkheid scherp in de gaten zodat het geheel geloofwaardig blijft.
Nu dan de uitleg; de SP verkocht de Coos Bay branch in december 1994 aan CORP. Dat is de Central oregon and Pacific. Dat ziet er zo uit:

map2 by Ronald Halma, on Flickr

Om dat duidelijker te maken het volgende plaatje. Daar zie de zogenaamde "Natron cut-off" die men nog steeds gebruikt bij de huidige Union Pacific (waar de SP in 1996 in opgegaan is):

cutoff by Ronald Halma, on Flickr

De linkerlijn is dus de Siskiyou Line die tegenwoordig ex-CORP is en nu CBRL heet (= Coos Bay Rail Line)e en die deel wordt van mijn plan.
Nu het plaatje zoals ik het ga doen:

map2a by Ronald Halma, on Flickr

Ik start vanuit een staging (level 0), klim dan naar level 1 waar zich o.a. North bend en Cushman bevinden. Dan klim ik naar level 2 waar een deel van de lijn vanaf Eugen naar Dillard uitgebeeld zal worden. Eugene is dan feitelijk het deel van de helix dat van level 1 naar level 2 klimt.
Aan het eind zal er in ieder geval een keerlus zijn zodat de rit naar beneden weer plaats kan vinden. Als het mogelijk is komt hier een vorm van staging.

Om jullie een idee te geven hoe dit soort ideen zich in mijn hofd ontwikkelen zal ik laten zien hoe ik dat doe. Geen fancy pc programma's maar een simpele A4 en een pen (voorkeur BIC want die hebben we op het werk... en daar teken ik het meest ;) ). Het hele plan begon met het idee van een apart hok en een helix. Hoe loopt dat dan met zo'n helix? Nou, gewoon zo:

Planning1 by Ronald Halma, on Flickr

Dan volgt een 2e tekening, hierbij staat ST voor delen van mijn huidige schaduwstation dat bij CO hoort. Ex-LLRR zijn de bakjes van Lake Louisa, de 0N30 baan die dus op de lijst staat van sloop... :

Planning2 by Ronald Halma, on Flickr

Bij deze optie zou CO aan de wand hangen op level 2. Dat was uiteindelijk geen optie vanwege het onhandige formaat van 4 meter lengte, 62 cm diepte en 60 cm hoogte. Dus een nieuw plan getekend waarbij CO verhuisde naar level 1:

Planning3 by Ronald Halma, on Flickr

Die optie beviel mij al beter echter kwam ik er al snel achter dat CO beter af zou zijn aan de andere kant. Aan de kant waar deze nu zit ontstaat dan ruimte voor een stukje Coos Bay/North Bend. De invulling van level 2 staat hier nog open. Ook het wel of niet dubbelspoor in delen van de helix is nog niet duidelijk voor mij.

Ik ben er dus nog niet helemaal uit. Dus ga ik weer aan de slag met een tekening die dit keer wat definitiever zal zijn. Ook is eigenlijk wel beslist dat de baan in de garage moet komen. En als het niet zo smerig heet was geweest was ik er zeker al begonnen :)

Wordt vervolgd!

mahtoska1

Mooi dat je met ons de ontwikkelingen van je plan deelt. Ik vind dit zeer boeiend!

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Ronald

Dank mannen! Ik ga mijn best doen :)

Zo, nog eentje op de valreep vandaag :) Ronald is vlijtig geweest en heeft voor en na het avondeten ijverig getekend en een net plan gemaakt in de schaal 1 op 40 (toevallig ;) ) waarin hopelijk duidelijk wordt hoe ik een en ander voor ogen heb.

Het plan van alle 4 niveau's:

NettePlan 1A by Ronald Halma, on Flickr

Onderop natuurlijk de staging. Aantekening; aan de onderkant gaat ST4 een stuk naar rechts omdat ik anders de hoogte niet kan halen om over de onderste keerlus te komen. Verder hoop ik dat het duidelijk is wat ik wil gaan doen. De lus op level 1 rechts kan wss gewoon, kijk ik nog naar.

Nog een zijtekening van de beoogde levels:

NettePlan 1B by Ronald Halma, on Flickr

210 cm wordt de totale beschikbare hoogte en op deze tekening zien jullie waar de levels zich bevinden.

Schiet u maar :)

Ronald

Zo, even een kleine update op deze bijzondere hete dag. Ik zit hier lekker naast de ventilator zodat het enigzins is uit te houden :)

Gisteren zat ik mijn plannetje te tekenen, en dat gaat zo:

20200811_185727 by Ronald Halma, on Flickr

Maar.... er zaten nog wat fouten in. De eerste was het schaduwstation aan de onderkant wat verschoven moest worden. De 2e "fout" werd ik vanmorgen op geattendeerd via mijn Messenger :) Er zijn mensen die het ook via FB volgen en deze persoon (een kniesoor die daar op let ;)  ) attendeerde mij op de verbinding die bij de onderste keerlus zit. Dat lijken 2 wissels, was bedoeld door mij als een Engels wissel. Zijn terechte kritiek was dat die verbinding er helemaal niet hoefde te zijn en als een flessenhals zou fungeren.
Dusch; naar de boekhandel, flesje tipp-ex en staafje Pritt gehaald en de tekening met wat knip- en plakwerk ouderwets aangepast:

20200812_113504 by Ronald Halma, on Flickr

En dat levert een mooie aangepaste tekening op:

NettePlan 1C by Ronald Halma, on Flickr

De fouten zijn er in zoverre uit en dit zou het moeten worden. De extra wisselverbinding is nog optioneel, deze zou gebruikt kunnen worden om treinen direct onderin te keren en terug te kunnen sturen naar boven. De open stukken in de tekening worden op een later tijdstip apart uitgewerkt, op dit moment heb ik nog niet duidelijk wat ik daar precies wil :)

SuSke

Laat mij dan de kniesoor op MSM-forum zijn :)

Je zal de Tipp-ex nog even mogen boven halen want je onderste niveau geeft aansluiting L1 aan terwijl di een niveautje hoger moet aansluiten op L0. Maar we weten wat de bedoeling is.
Ook de boog rechts op dat 1ste niveau komt buiten je hok, maar daar vindt je wel een oplossing voor door een erker in je hok te bouwen.

Tja, als ik wil zeuren, doe ik het ook ;) :D  8)

Verder lijkt de boel aardig te werken en die witte vlekken die hadden we allemaal als we aan een nieuw ontwerp beginnen. Gelukkig heb je redelijk wat Pritt en Tipp-ex in voorraad.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Ronald

Haha! Dank je, frans. Uw input is van harte welkom :)

Heb de tekening nog eens bekeken en idd zitten er foutjes in. Ik heb ze in rood aangegeven. De bovenste L1 is correct:

NettePlan 1Ca by Ronald Halma, on Flickr

Die boog had ik vermeld en daar moet ik nog mee aan de slag. Er is inderdaad ruimte om die door de wand te maken maar ik heb de boel liever binnenboord. Het hangt af van de echte lengte die ik kan halen met de ruimte en van de plaats en breedte van de deur. Heb de beschikking over 73, 78 en 83 cm breedte deuren, er gaan er hier binnenkort nog enkele vervangen worden en er liggen er nog wat van toen we de woning kochten in 1986.... ( ;) ). Ook kan ik nog een aanpassing doen aan CO door de boog eerder in die bak te laten beginnen. Dat ligt er dan aan wat ik met die baan wil, en ik denk nu dat als zij hier in deze setting geplaatst wordt dat ook definitief zal zijn. En zij niet meer naar buiten zal komen.

Ik ga het origineel aanpassen! Dank! :-*

Citaat van: SuSke op 12 augustus 2020, 13:25:00 PM
Gelukkig heb je redelijk wat Pritt en Tipp-ex in voorraad.

Je kunt niet zeggen dat ik een zunige Ollander ben, he? ;D

Ronald

Mogge! Lang geleden maar nog zeker niet stil. Het idee met de helix leeft nog steeds en ik heb er veel over nagedacht wat ik dan misschien wel en niet wil. Afgelopen dagen bood zich een 2-tal kansen aan op dat gebied en kreeg ik er 2 aangeboden. De eerste was van een mede TM lid met een 3-laags die nog uitgebouwd moet worden uit de baan van zijn onlangs overleden vader:

Helix JAn by Ronald Halma, on Flickr

Een mooi ding waar ik nog wel wat lagen tekort zou komen en bij zou moeten bouwen. Totdat ik afgelopen week een nieuwe heel even gebruikte 7-laags helix aangeboden kreeg van een goede vriend van mij:

e7b52f8c-ec6b-4900-86e9-f595b221412a by Ronald Halma, on Flickr

fd0291b4-9375-4599-8d65-6dd30e81ff7f by Ronald Halma, on Flickr

Er had R4 en 5 Marklin rail op gelegen en dat zijn behoorlijk grote radiussen:

0fb554d3-c6c5-48a6-af69-dd46e4222787 by Ronald Halma, on Flickr

Precies de gangbare radiussen die voor een US rijder interessant zijn namelijk +/- 58 en 64 cm. Bijkomend voordeel is dat deze erg stevig geconstrueerd is. Er zit geen verdere hardware bij maar draadeinden en moeren kosten bij elkaar zo'n € 25,-. Niet de grootste kosten :) Die zullen meer liggen in de flexrail die nodig is voor deze 7 windingen en wat rekenwerk leert dat dit ongeveer 55 flexen zal kosten. Met de huidige prijzen zo rond de 200 a 225 euro  :)

Dus ga ik op die basis de plannen aanpassen en kijken wat hier mogelijk is. Denk dat het toplevel vervalt en ik een ontwerp maak met een schaduwlaag, van daaruit een winding of 2 naar het basislevel en van daaruit 5 windingen omhoog naar level 2.

Stay tuned! ;)

Ronald

Goeiemorgen allemaal,

Inmiddels weer wat verder in het jaar. Qua modelbouw is het erg rustig en komt er vrij weinig uit mijn handen. Enerzijds door de warmte van de afgelopen weken, anderzijds door een project waar ik mijn medewerking aan heb verleend. Wat ik wel voor elkaar heb is dat de helix inmiddels in Aalten gearriveerd is afgelopen zaterdag. De overhandiging vond plaats op een welbekende plek in Nederland alwaar de Helix ingepakt op mijn Mazda mee naar huis is gegaan:

20210619_194152 by Ronald Halma, on Flickr

Daar uitgepakt en onder de carport geparkeerd:

20210619_212411 by Ronald Halma, on Flickr

En vanwege drukte een dag later even bij elkaar gebonden:

20210622_115102 by Ronald Halma, on Flickr

Zo gaat hij komende dagen de garage in. De platen die er ingepakt achter staan en de latten zijn voor de ruimte die gemaakt moet worden in de garage en gaan dienen als wandmateriaal/bekleding.
Heb nog wel even de maten gecheckt, vastgelegd en natuurlijk opgeschreven:

20210623_092200 by Ronald Halma, on Flickr

Het komt er op neer dat ik iets van 57 a 58 cm binnen en rond de 65 buitenradius kan leggen. Dat is voor mij acceptabel maar gaandeweg als het ding gebouwd gaat worden zal duidelijk worden wat er mooi op kan. De buitenradius is met 65 maximaal, binnen zal denk ik nog wel naar 59cm kunnen.
Voor de basis heb ik 142 x 142 cm opgeschreven. Dat zal wat meer worden omdat er een keerlus onder de helix zal komen, daardoor is er meer "vlees" nodig onder de helix voor de bevestiging van het geheel. Denk zelf dat het ongeveer 150 x 150 wordt.
Verder heb ik gisteren eens uitgerekend wat er op deze helix aan rails komt te liggen. Ik heb dat uitgerekend met Peco code 100, 83 (US) en 75 en daarbij de huidige prijzen genomen van ehattons in Engeland. Handgeschreven want ik zat op mijn werk ;) :

20210623_093222 by Ronald Halma, on Flickr

Qua prijs maakt de te gebruiken code flexrail niet uit, zoals het er nu voor staat zal het 100 worden. Waarom? Omdat ik ooit een mooie hoeveelheid code 100 Peco wissels heb gekocht en die voor het schaduwstation ga gebruiken. Dat kan prima, ik heb ze op Cornfield Yard liggen en daar werken ze voor US materieel prima. Uiteindelijk zal in het zicht waarschijnlijk code 83 gebruikt gaan worden.
De huidige 7 windingen zullen ongeveer 59 flexen opvreten en die kosten dan zo'n 220 euro..... Dat is best veel maar dat weet je als je aan zoiets begint. Het budget is er dus dat is verder geen probleem  :) Hoeveel precies zal duidelijk worden als het plan helemaal klaar is in Anyrail.

Zover weer de update! ;)