Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Reinigen oude stoomlocs

Gestart door mardig23, 05 augustus 2020, 19:27:04 PM

D_Loc

Ik zou, zoals Floris al aangeeft, geen wasbenzine of andere oplosmiddelen gebruiken om kappen e.d schoon te maken.
Het kan de verf oplossen, praat uit ervaring. Het heeft bij mij de blauwe banden van de Roco 6215 (eerste serie) vervaagd na een mislukte verweer poging (een jaar of 25 à 30 geleden ::) )
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ebs2650

SR24 is van HERKAT. Om de paar jaar bestel ik een aantal flacons op hun webshop.

www.herkat.de

mardig23

Beste Medemodelspoorders,

Ik wil jullie allemaal erg bedanken voor jullie imput.

Ik ben, zoals sommige onder jullie ondertussen al wel weten, niet de meest geduldige mens op deze aardkloot ::), en heb gisteren besloten om het een keer te proberen met de tip van Floris.

Badje met lauw water en een beetje zacht afwasmiddel (geen dreft ofzo, maar zo een biologisch afbreekbaar ersatzding).
Ik heb heel de loc uit elkaar gehaald, en ben begonnen met de kap.

Ik moet zeggen, het resultaat is verbluffend, maar er komt wel wat poest en schropwerk aan te pas, waarvoor ik een zachte tandborstel gebruikte.
Daarna de tenderkap gedaan, zelfde verhaal!
Zo heb ik ook ontdekt dat er blijkbaar verlichting in de loc zit, en dat die in de tender zelfs rood/wit is, wisselend met de rijrichting :o.

Vervolgens kwam het chassis aan de beurt. Dat was een ander paar mouwen. Het loopwerk, de metaaldelen van het chassis, en het motorhuis heb ik netje proper gekregen, maar de wielen en de mechanische onderdelen kreeg ik niet proper met het afwasmiddel.
Uiteindelijk heb ik even een cleaner gebruikt van Loctite, aangezien de loc toch uiteen lag. Deze kan niet op geverfde onderdelen...

Resultaat komt er aan. Alles is ondertussen droog, straks terug ineenvijzen en foto's maken ;D ;D

MAAR: Dit is een serieus jobke, met uiteen vijzen, poetsen, drogen, terug monteren, enz, ben je toch snel enkele uren kwijt per loc.
Ik ga dus eens een bus van die SR24 bestellen, en eens proberen zo een volledige loc zonder demontage daarin onder te dompelen.
Naar wat ik op youtube allemaal kan terugvinden, moet dat veel sneller, en efficiënter zijn dan wat ik nu aan het doen ben.
Wordt vervolgd!

Mvg Karl

loco

Wat is het recept van SR24? Iemand een idee?
Als we het recept hebben, dan zouden we het zelf kunnen maken.

mardig23

Waarom zou je dat doen. ???

Kost 15€ voor een liter, je kan het filteren, blijven gebruiken, en de rest draai je in de rookgeneratorkes.

Leven en laten leven zeg ik dan ;)
Mvg Karl

mardig23

Allé vooruit, hierbij het resultaat.

Ik vind het zeer geslaagd... 8)
en vooral, dat ding rijdt 10x beter, netjes op kruipsnelheid en met wisselende verlichting wit/rood achteraan.







Mvg Karl

Chrisrail

#21
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

mardig23

Ik heb daar wel heel den avond met een tandenborstelke op zitten schuren hé Chris😲😲😲

Ik zet dat gewoon terug op de zolder in de kast. Binnen 30 jaar heeft hij dan terug "natuurlijke weathering", en dan kan ik via de chip in mijn hoofd jullie allemaal een whats appke sturen om te vragen hoe ik dat toen weer proper heb gemaakt.🤣🤣🤣

Mvg Karl

Floris

oh kijk, netjes!
Om een loc zonder demontage in een bak olie te plompen, uh ja... je moet t zelf weten, t zijn jouw spullen, ik zou dr niet aan beginnen, wordt waarschijnlijk een vettige smeerboel.

mardig23

#24
Bwa, als ik zo de filmpjes op youtube zien, is die SR24 toch echt wel de moeite.

Ik zou misschien vooral het chassis daarin doen. De kappen zijn met dat afwasmiddel van "den Action" best netjes.
Maar de wielen en het drijfwerk kan volgens mij beter.

Het is maar een experiment hoor Floris. Ik ga daar mijn ESU's niet inplempen hoor.
Deze dingen zijn eigenlijk in de huidige staat onbruikbaar, maar als je deze foto's ziet, en vooral hoe dat ding nu rijdt, ben ik heel verrast en tevreden over het resultaat...

Mvg Karl

svvander

Proper... zo 2de hands op en cashen (en direct terug uitgeven aan mooie container-wagonnekes  ;D )
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Floris

Citaat van: mardig23 op 07 augustus 2020, 19:03:45 PM
Bwa, als ik zo de filmpjes op youtube zien, is die SR24 toch echt wel de moeite.

Ik zou misschien vooral het chassis daarin doen. De kappen zijn met dat afwasmiddel van "den Action" best netjes.
Maar de wielen en het drijfwerk kan volgens mij beter.

Het is maar een experiment hoor Floris. Ik ga daar mijn ESU's niet inplempen hoor.
Deze dingen zijn eigenlijk in de huidige staat onbruikbaar, maar als je deze foto's ziet, en vooral hoe dat ding nu rijdt, ben ik heel verrast en tevreden over het resultaat...
alleen t chassis erin klinkt me al een stuk beter! succes, en laat gerust eens weten wat eruit gekomen is. Ben wel benieuwd!

mardig23

Ga ik zeker doen Floris!
Moet wel eerst de SR24 nog effe ergens bestellen...

Ge ik zeker doen Sven!
Normaal gezien komst er later deze maand wat B-models gedoe deze kant uit😍
Mvg Karl

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Johnnytrein

Eigenlijk wel jammer dat die natuurlijke weathering nu weg is.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about