Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Reinigen oude stoomlocs

Gestart door mardig23, 05 augustus 2020, 19:27:04 PM

mardig23

Beste Medemodelspoorders,

Ik heb hier vanachter in een kast een hele hoop oude DC stomers teruggevonden.
Eigenlijk geen idee waar ze vandaan komen en hoe lang ze der al staan, maar ik zou ze graag eens een goede poetsbeurt willen geven.

Nu ben ik met mijn materiaal nooit verder moeten gaan dan een stofborsteltje, maar dit is precies andere koek :o
Iemand een idee hoe je aan zoiets begint?



Mvg Karl

755philippe

Hallo Mark,
Het produkt SR24 van Märklin wordt gebruikt om oude loks te reinigen zowel het chasis alsook motordelen die vastzit vanwege jarenlang niet gebruikt geweestzijnde doordat de olie of vet is uitgehard omdat ze niet meer gereden hebben en door de lange tijd is alles verhard.
Ik heb hieronder even een link gezet van een youtube filmpje ter demostratie. Het is een goed produkt want heb er destijds veel oude loks in een badje gezet en ze waren nadien bijna nieuw.


link : [size=78%]https://www.youtube.com/watch?v=cgIloMIgrJ8[/size]
Mvg


755philippe

Dirky

... zit er toevallig geen BR18 tussen?  :)

mardig23

Hoi Philippe,

Zoiets had ik in gedachten, dat ga ik me eens moeten aanschaffen, ziet er simpel uit ook.

Wel straf eigenlijk, want dat is toch olie, niet?

Ik zal eens in de dozen gaan zoeken Dirky, maar ik denk het niet.
Ik heb er vermoedelijk nog wel enkele met een sleperke staan, maar daar ben je niet veel mee zekers?

Mvg Karl

Klaas Zondervan

Als het gaat om het stof op de kap, haal dan de kap van de loc af en spoel hem onder de kraan met lauw water af. Eventueel een beetje helpen met een zacht penseel.

mardig23

Hey Klaas,

Het is jammer genoeg geen stof, maar een plakkende smurrie.
Het gaat er met lauw water en een borsteltje niet af.

Ik had gedacht iets van detergent of zo te gebruiken, maar dat leek me wat tricky om zomaar te doen.

Ik denk dat ik die SR24 een ga testen...
Mvg Karl

755philippe

Mark,
Als je SR24 gebruikt gewoon de kap wat laten weken in het produkt. Het kan ook voor een hele llok gebruikt worden want het geeft ook een smeerbeurt dus ook zullen de rij-eigenschappen verbeteren na enkele rondjes.
Vergeet de ELEKTRONIKA niet te verwijderen want die kan er niet tegen maar ik vermoed wel dat je dat wel weet. Dekoders kunnen niet tegen vloeistoffen!!!
Mvg


755philippe

Rangeerduivel

Wasbenzine.

Lichte naft in 't schoon Vlaams!
Wel goed laten drogen vooraleer onder stroom te zetten...

;)

mardig23

Inderdaad Philippe, decoders onderdompelen leek me al geen goed idee ;D ;)
Maar het zijn in dit geval oude sleuren in vol metaal. Die op de foto is een Gerard, en die weegt bijna een kilo denk ik...
Daar zit voor zover ik dat kan zien, geen elektronica in.

Zeg Rudy,
Moet je dat dan ook in een badje gebruiken en onderdompelen, of is dat meer oppervlaktereiniging, met een borsteltje of oorstokje of iets dergelijks?
Het maar dat de verf erop blijft zitten hé :o
Mvg Karl

bellejt


Rangeerduivel

Citaat van: mardig23 op 06 augustus 2020, 11:22:15 AM
Moet je dat dan ook in een badje gebruiken en onderdompelen, of is dat meer oppervlaktereiniging, met een borsteltje of oorstokje of iets dergelijks?
Het is maar dat de verf erop blijft zitten hé :o

Karl,
Ik heb tot nu toe enkel positieve ervaringen met wasbenzine.
Nooit ondervonden  dat het schadelijk zou zijn voor de verf oid, alhoewel eerste even uitproberen op een klein stukje nooit kwaad kan natuurlijk.
Indien veilig kan je de loc volledig (met motor en al) onder dompelen in een bad wasbenzine (de prijs voor 1 liter is te verwaarlozen)
Daarom dat ik ook schreef om goed te laten drogen vooraleer onder stroom te zetten want wasbenzine brandt niet, het ontploft! ;D
al is het zeer vluchtig en dus rap droog...
Je moet er wel rekening mee houden dat je nadien goed moet doorsmeren want het ontvet drastisch.

;)

Klaas Zondervan

Citaat van: 755philippe op 06 augustus 2020, 00:04:17 AM
Vergeet de ELEKTRONIKA niet te verwijderen want die kan er niet tegen maar ik vermoed wel dat je dat wel weet. Dekoders kunnen niet tegen vloeistoffen!!!
Wat zou daar fout kunnen gaan? De componenten in een decoder zijn allemaal vochtdicht. Je moet hem wel goed laten drogen vooraleer er weer spanning op te zetten.

Floris

Vind t zelf altijd een beetje tricky, oplosmiddelen (alcohol, wasbenzine etc).
lauw water en afwasmiddel en een beetje gedoseerd geweld met een tandenborstel op de smerigste plekken gaat best... schoonmaken liefst in een afwasteiltje en niet in de gootsteen, als je wat details wegborstelt ben je ze dan niet meteen kwijt. Een loc demonteren voor je m schoonmaakt helpt natuurlijk wel qua de motor droog houden.

Thommy

Greetz

Thommy

Peter

Is SR24 van Märklin?? Is volgens mij nog altijd een zelfstandig merk.
Ik gebruik het al jaren en heb dat vroeger zowel om te reinigen van rails en wielen (nog altijd trouwens) als om rook  in de Seuthe rookgenerators te produceren

DSCN3831-2 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter