Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LSM M6 ledstrips inbouwen

Gestart door Dirk, 04 augustus 2020, 12:41:05 PM

Dirk

Allen

Ik zou graag verlichting in mijn M6 wagens inbouwen. Nu zie ik als die open is dat er een pcp inzit waar ook de bestemmingsbord verlichting aan hangt. Kan ik daar ook een ledstrip aan hangen of moet er in elke wagen een decoder. Ik weet dat zulks mooier is omdat ik dan de verlichting kan schakelen maar dan wordt het wel prijzig om 2 stammen van elk 4 wagens te verlichten. Ik denk aan de ledstrips van Malutronic. en als ik per wagen 2 strips voorzie, hoe zit het dan met mijn digitale spanning? nemen 16 strips niet teveel af?
Dan ook nog het volgende, hoe krijg ik de etage eruit? Ik heb wat zitten proberen, maar durf niet te wringen, Is er ergens een beeldverslag over deze handeling?

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Peter

Dirk,
Ik gebruik de Led strips van Malutronik.
Even goed als de meer gekende maar wel veel goedkoper.

https://www.malutronik.de/
Met vriendelijke groeten
Peter

Belgaboy

Dag Dirk,

Ik heb destijds de strips van E-Modell gebruikt met ingebouwde dcc decoder. Twee per wagon. Alles was dan ook afzonderlijk aan en uit te schakelen.
(koersbord, benedenverdieping, bovenverdieping of alles samen) Enige nadeel deze kosten wel 18 euro 't stuk











Niet op de lichtintensiteit letten, foto's zijn genomen met de standaard waarden welke nadien aan te passen zijn met de CV instellingen.
Deze strips verbruiken max 30mA op de hoogste stand (bij CV waarde 2 is dit nog slechts 14mA per strip)


 
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Dirk

Ja, dat ziet er mooi uit, deze kende ik nog niet. Als ik zo tel, dan scheelt het niet zoveel, zeker als er nog een functie decoder moet gekocht. Mss zo eens een setje bestellen. maar hoe krijg ik het interieur gesplitst? En hoe programmeer je deze dingen? hebben die elk een adres? Zit daar een manual bij?? Maar eerst de wagen splitsen.

thnx

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Belgaboy

Dirk, op de eerste foto zie je in het paarse gedeelte een ronde opening zitten. In het bovenverdiep zit er een plastiek topje. Het volstaat om op die plaats een fijne schroevendraaier tussen te steken en zachtjes te draaien. Zo zijn ze bij mij los gekomen (al is er wel eens ééntje afgebroken maar zelfs dat is geen probleem)

Alle strips hadden bij mij hetzelfde adres maar werden aangestuurd door een verschillende F nummer: vb F2 voor koersbord, F3 voor gelijkvloers en F4 voor bovenverdieping.
Als je daar graag meer info over wil stuur me dan maar een PB
ESU ECoS 2.1, iTrain.

bellejt

voor DC is dit inderdaad interessant.Voor 3 rail moet je dan wel 2 polige stroomvoerende koppelingen gebruiken of je moet onder elk rijtuig een sleper zetten.Moet dat ook eens doen en ga gebruik maken van ali strips.Mss maak ik wel een verslagje want had op internet een ombouw gevonden van gelijkaardige wagons


Ps: het linkje naar die site  linkje

Belgaboy

Johnny,

ik meen mij te herinneren dat onder de AC versie altijd een sleper zit per wagen om de koersbordverlichting te kunnen laten branden.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

bellejt

enorme belasting die met stroomvoerende koppeling niet nodig is.Daarom dat ik mss een verslagje zal maken om alles met 1 sleper te bedienen vanuit stuurstand rijtuig.
PS: de koersbordverlichting brand steeds op deze wagons.Moeten dus niet via een F  toets gestuurd worden.

Belgaboy

Hoe meer slepers hoe meer lawaai natuurlijk...
Probleem om de E-modell strips te gebruiken met stroomvoerende koppeling via de stuurstandwagen is dat je dan de CV's niet meer kan instellen wegens de aanwezigheid van twee decoders...functiedecoder + de DCC op de ledstrip...
Ik had dat probleem niet want ik had DC wagens.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Dirk

OK, ik heb vandaag een pdf gekregen van de verkoper van deze strips. Is helaas in het Duits, maar ik ga proberen om het voor mekaar te krijgen. Het zou rechtstreeks op de centrale moeten geprogammeerd. Ze spreken over een IB, ik gebruik echter een DR5000 maar ik veronderstel dat het ook daarmee zal lukken. Indie er probs zijn laat ik wel iets horen.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

bellejt

zojuist ff de M6 open gedaan en is niet zo moeilijk inbouwen.Wat ik wel vaststel bij mijn set is dat de beide lichten een warm witte schijn geven en het de koplicht gewoon koud wit is.Kan iemand hier de juiste kleur doorgeven als ik ombouw dan kan ik mss de leds veranderen naar de juiste kleur. Heb AC versie en onder iedere wagen zit een sleper.Ga dat eens bekijken om met een enkelvoudige stroomvoerende koppeling dat om te bouwen en de sleep van 5 wagens te voeden uit de decoder die in het stuurstandrijtuig zit.Voor het vermogen kan ik simpel een minirelais gebruiken in de stuurstand op de uitgang van de decoder.

Dirk

Belgaboy,
mss heb ik er overheen gelezen, maar rij jij 2 spoor of 3 spoor? Voor het volgende:
Ik heb vandaag alles eens goed bekeken en ingepast. De onderste strip heb ik verkort, de bovenste kan in zijn geheel erin. Maar waar ik aan twijfel is het volgende. Ik heb de leds van de koersborden eens goed bekeken en volgens mij zitten daar voorschakel weerstanden op. Als ik nu de koersborden wil aansluiten aan de F-x poort, dan zitten daar ook al weerstanden op. Dat heb ik begrepen uit de manual, deze uitgang is geschikt voor rode leds als sluitlicht of voor een andere andere toepassingen. Echter wat betreft de platines van de koersborden weet ik niks, het kunnen ook condensatoren zijn dat weet ik dus niet, en mijn elektronica kennis is niet van dien aard dat ik dat kan meten oid.
Daarom de vraag, indien je ook 2-rail rijd, waar heb jij die aan gesloten? Het lijkt me dat mijn Ledbar er anders uit ziet dan deze op de foto's

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

bellejt

peter kan je eens doorgeven welke strips je hebt gebruikt aub ? Ik gebruik normaal ledstrips van ali maar bovenin zou ik wel die van Malu gebruiken want kosten niet veel en passen mss netjes in de kliksystemen van de wagens

Dirk

Gisteren nog even verder geëxperimenteerd met de strips van E-model. Daar zit dus een FX uitgang op voor een externe gebruiker. Die uitgang is beperkt tot 50mA en zou kunnen versterkt worden met een soort versterker , Artikel 90301. Nu staat die versterker niet vermeld in de shop. Na lang zoeken heb ik een www shop gevonden in Zwitserland, daar heb ik er eentje besteld maar helaas geen reactie. Ik zou die FX uitgang willen gebruiken voor een 2e ledstrip in het dal te zetten zodat ik verdiep en gelijkvloer apart kan aan en uit zetten. Op de foto lijkt het een simpele pcp maar als elektronica leek heb ik dus geen idee of dat zo is. Heeft iemand weet of er alternatieven bestaan voor zo'n signaal te versterken? Ik zou eventueel deze ledstrip https://www.malutronik.de/epages/83087492.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/83087492/Products/1019 op de FX uitgang willen hangen, maar ik kan niet uit vogelen hoeveel mA die nodig heeft.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

krispy

@ Dirk ,  er staat bij dat het verbruik regelbaar is , min 10 mA tot max 130 mA

Max gaat zeker veel te fel oplichten , ik zou eentje aanschaffen en testen (uitmeten ), kan zijn dat ge met 20mA al meer dan genoeg is , de mijn(die ik indertijd zelf heb gemaakt ) zijn afgeregeld op 15 a 20 mA en geven nog teveel licht
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m