Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Type 53

Gestart door Thommy, 04 augustus 2020, 09:10:12 AM

Thommy

Iedereen kent de Olaerts versie en de Jocadis versie
Paar jaar terug heb ik een ?Jouef? versie van deze loc gekocht. Iemand meer info hierover?
Greetz

Thommy

rixke rail

Beste Thomas,
er blijkt een versie van Hünerbein te bestaan uit 1984,
ofwel van Dacker, maar daar vind ik niet direct iets meer van terug ...
Modelspoorse groeten, Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ACFI


(c) Loco via Spoorse Zolder/Traintamarre

Het Hunerbein model staat vermeldt op de site van Patrick Tassignon. https://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new1.php?type=HLV#Type%2053

Als ik kijk naar de koppeling en de (pizzasnij)-wielen, denk ik dat dit op basis van een Marklin onderstel is, bijv een BR81. De aandrijving is alleszins niet Marklin want geen Heusinger.

ACFI

Floris

kruiskop, koppelstang en drijfstang zijn niet origineel marklin, rest van t drijfwerk wel. Op zich voor die tijd een heel logische manier om zo'n model te maken

loco

Citaat van: Thommy op 04 augustus 2020, 09:10:12 AM
Iedereen kent de Olaerts versie en de Jocadis versie
Paar jaar terug heb ik een ?Jouef? versie van deze loc gekocht. Iemand meer info hierover?

Dit model van het type 53 is hoogst waarschijnlijk zelfbouw. Voor zover ik mij kan herinneren heeft Jouef nooit een type 53 uitgebracht of willen maken.
Ook Dacker heeft nooit een type 53 uitgebracht. Misschien dat zij de intentie hadden om dit te doen, maar daarvan heb ik nooit iets vernomen.
Het model van Hunerbeid heeft inderdaad een chassis van Märklin en eveneens een typische Märklin motorisatie. Het model voor tweerail was omgebouwd met een permanente magneet en Märklin contactslepers.

Peter

Mijn vader zaliger heeft vele jaren geleden een 53 gemaakt door een Jouef model van een Frans (SNCF) rangeerlokje om te bouwen naar een 53
Voor die tijd was het in elk geval een 53 die er op leek en waar ik zeer tevreden mee was
Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

De Jouef basis werd inderdaad gebruikt voor de ombouw naar de type 53.
Heb er ook zo één staan.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Thommy

Citaat van: Alberke op 04 augustus 2020, 12:10:49 PM
De Jouef basis werd inderdaad gebruikt voor de ombouw naar de type 53.
Heb er ook zo één staan.

Dus de bovenbouw komt van iets? Lijkt me geen plasticard te zijn vandaar
Greetz

Thommy

Arnaudmarklin

Nee, geen plasticard maar wel messing en wit metaal.
Ik had zo een kit maar gegeven aan een vriend.
HO 3R - HOe - HOm - Intellibox

Thommy

Citaat van: Arnaudmarklin op 05 augustus 2020, 00:17:01 AM
Nee, geen plasticard maar wel messing en wit metaal.
Ik had zo een kit maar gegeven aan een vriend.

Nee, de mijne is in kunststof. En geen plasticard.
Mss toch zelfbouw

Messing en witmetaal klinkt als de Jocadis versie op een non joc onderstel.
Jocadis versie staat hier in m'n kast mooi te wezen (al rijdt dat maar belabberd en zie ik niet hoe beter te laten rijden behalve andere onderbouw)
Greetz

Thommy

modèlisme

#10
Hello,

Jaren geleden kocht ik een kit zonder onderstel bij Hünerbein in Aken.

Hij verkocht toen een afgewerkt model op chassis van Märklin en je kon ook alleen de messing plaat kopen en de doms en schouw. Als ik mij goed herinner waren die ook in messing.
De kit was bedoeld voor een onderstel van Jouef. Ik gebruikte toen een onderstel van Fleischmann. Dit reed beter, maar de cylinders waren niet juist. Ik nam er dat bij en veranderde de cylinders niet. Ik gebruikte het onderstel van een BR 94 en verwijderde een as.
Paul.
 

Rangeerduivel

#11
Ik heb het onderstel van een Badische XB (Liliput) onder de bovenbouw van een Jocadis geplaatst;



Het onderstel en aandrijving zullen alvast niet kloppen, maar het maakt het één van mijn best en zachtst rijdende (digitale) locjes is die ik heb...
Wie een Belgische 91.001 bezit van Liliput zal wel snappen wat ik bedoel!
Wat betreft "Heusinger" of die toestanden, daar heb ik geen sikkepit verstand van maar er zullen hier wel kenners op dit forum zitten die dit kunnen toelichten...

;)

Ik zie nu pas dat de kast niet diep genoeg op het chassis geklikt is achteraan, maar dat is te vermijden, ik ben gewoon wat haastig tewerk gegaan voor de foto... ::)

Klaas Zondervan

Citaat van: Rangeerduivel op 07 augustus 2020, 12:05:26 PM
Wat betreft "Heusinger" of die toestanden, daar heb ik geen sikkepit verstand van...
Heusinger was een Duitser die een stoomschuifbesturing had bedacht. Precies hetzelfde werd ook uitgevonden door Walschaerts en dat was een Belg. Misschien is het dan beter te snappen. :D

Thommy

Citaat van: Rangeerduivel op 07 augustus 2020, 12:05:26 PM
Ik heb het onderstel van een Badische XB (Liliput) onder de bovenbouw van een Jocadis geplaatst;



Het onderstel en aandrijving zullen alvast niet kloppen, maar het maakt het één van mijn best en zachtst rijdende (digitale) locjes is die ik heb...
Wie een Belgische 91.001 bezit van Liliput zal wel snappen wat ik bedoel!
Wat betreft "Heusinger" of die toestanden, daar heb ik geen sikkepit verstand van maar er zullen hier wel kenners op dit forum zitten die dit kunnen toelichten...

;)

Ik zie nu pas dat de kast niet diep genoeg op het chassis geklikt is achteraan, maar dat is te vermijden, ik ben gewoon wat haastig tewerk gegaan voor de foto... ::)

Welja, m'n Jocadis is geen super rijdende loc. Helaas... heb ooit gedacht om der nen ander onderstel te zetten, maar 100euro voor nen afbreker vindek wat zuur geven!
Greetz

Thommy

Grote stomer

Ik heb hier nog de bovenkant van het type 53 in messing liggen, reeds gesoldeerd en geschilderd. De bedoeling was om er een ander onderstel onder te plaatsen. Hiervoor heb ik ook een BR 81 liggen.  T is er nooit van gekomen wegens tijdsgebrek.
Mocht iemand interesse hebben, mag weg.

Groeten