AC of DC of beide systemen

Gestart door Stef71, 31 juli 2020, 13:22:11 PM

Rangeerduivel

Citaat van: Chrisrail op 01 augustus 2020, 11:40:36 AM
Märklin had ook de gewoonte om bvb een DB-loc te nemen en als het enigzins er van ver op leek (soms moest ge van heel ver kijken om het niet te zien)
spoten ze hem maar in NMBS-kleuren, die Belgen kijken toch niet nauw.  :-\

Een mooi schoolvoorbeeld daarvan is nu de set met de zogezegde 18², met als kers op de taart de afgrijselijke M6-stuurstand.
Het is niet de bedoeling hier een AC-DC oorlog te ontketenen, maar feiten mogen wel genoemd worden!

;)

ACFI

#16
Citaat van: Rangeerduivel op 01 augustus 2020, 11:56:39 AM
Citaat van: Chrisrail op 01 augustus 2020, 11:40:36 AM
Märklin had ook de gewoonte om bvb een DB-loc te nemen en als het enigzins er van ver op leek (soms moest ge van heel ver kijken om het niet te zien)
spoten ze hem maar in NMBS-kleuren, die Belgen kijken toch niet nauw.  :-\

Een mooi schoolvoorbeeld daarvan is nu de set met de zogezegde 18², met als kers op de taart de afgrijselijke M6-stuurstand.
Het is niet de bedoeling hier een AC-DC oorlog te ontketenen, maar feiten mogen wel genoemd worden!

;)

Als we het over feiten hebben, laten we er dan ook maar de Piko HLD 77/78 bijsleuren.

Feiten zijn feiten.

Maar zowel de Marklin 18 als de Piko 77 richten zich op een ander publiek dat vooral wil spelen en zich niets aantrekt van het aantal rivetten dat er links onder aan het toilet moeten bevestigd worden.

Nog maar enkele dagen geleden had iedereen het er over dat elk zijn eigen beleving heeft van de hobby. Wel dat geldt tot op bepaald niveau voor de modellen. Je hebt hobby modellen en je hebt LSM modellen. Je merkt het aan de prijs en aan het niveau van afwerking.

BTW Marklin heeft bijkomende oplage van de 18 en de dubbeldekkers aangemaakt wegens de vraag.

ACFI

Stef71

Citaat van: Chrisrail op 01 augustus 2020, 11:40:36 AM
Märklin had ook de gewoonte om bvb een DB-loc te nemen en als het enigzins er van ver op leek (soms moest ge van heel ver kijken om het niet te zien)
spoten ze hem maar in NMBS-kleuren, die Belgen kijken toch niet nauw.  :-\

Een nieuwe mal maken??
Vergeet het maar.

Neem toch aan dat dit ondertussen al wat veranderd is.
🤔 De 18 en die M6
Buiten beschouwing gelaten, kan er niet over oordelen wegens nog niet gezien .

Chrisrail

#18
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }


Ludwig

#20
En toch doe ik liever een onderhoud aan mijn Marklin locomotieven dan Lsm, en andere merken.
Inderdaad zijn ze wat minder voorzien van details maar je krijgt ze tenminste nog geopend zonder geklooi en gevloek .
Prachtig afgewerkt is het materiaal van Ls models, Olaerts enz wel, dat is ook de reden waarom ik ze koop.
Rijtuigen die niet op schaal zijn koop ik gewoon niet.
Fantasie modellen ook niet, maar als ze gefabriceerd worden en blijkbaar gretig verkocht worden en er blijkbaar zelfs vraag naar is dan is er mijn inziens niets fout ze op de markt te brengen.
Ik heb k-rails Marklin en Piko A gleis sporen liggen en heb met beide systemen 2 rail en 3 rail geen problemen.
Beide banen natuurlijk gescheiden,  sporen komen alleen naast elkaar aan het station.
Niets voor de perfectionist maar voor mij aanvaardbaar. ;)
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

traxx2837

Terug naar het oorspronkelijke thema aub:

AC en DC koppelen aan 3-rail en 2-rail is toch TECHNISCHE ONZIN ons voorgeschoteld door de fabrikanten in de beginperiode van de modeltreinen !
Beide hebben slechts 2 GELEIDERS (bij 3-rail zijn beide railstaven een gemeenschappelijke geleider, zeker als er rollend materiaal van tante M op staat.)
(Trix Express had ooit 3-rail met 3geleiders en reed op gelijkstroom, maar dat is een ander verhaal)

Het gekste gevolg van deze misleiding ooit gelezen op een (Duits) forum: de volgende vraag:
"Hoe is het mogelijk dat een Märklin spoor1 lok op wisselstroom rijdt terwijl het spoor1 materiaal van Märklin 2-rail is ?? "

Terug naar H0:
Wat deden we vroeger in het analoge tijdperk ?     

We reden met gelijkstroom (DC) op een 3-rail spoor:
De 2-rail loks kregen een Märklin sleepcontact (en het draadje van één kant van de wielslepers werd verlegd)
Kosten: een sleepcontact.
In de Märklin-loks (allstroom-motor) werd de omschakelaar vervangen door 2 dioden tussen veldwikkelingen en chassis.
Kosten: 2 dioden = habbekrats.

Als je het probleem en/of kosten van het isoleren van de wielen wou omzeilen en het 3-rail spoor voor lief nam: opgelost.

Heden hebben alle motoren in de moderne Märklin-loks een permanente magneet en zijn dus in wezen gelijkstroommotoren, dat kan ook niet anders omdat men de tegen-emk gebruikt om de lastregeling te sturen. Waarom spreekt men dan nog van AC-loks ??

Het is ook dom van de fabrikanten om over DC- en AC-assen te spreken bij de wagens en rijtuigen. Het verschil zit enkel in de isolatie (en eventueel de binnenwielafstand in verband met de contrarails van de wissels als ze er al rekening mee houden)

In het digitale tijdperk:
Als je het 3-rail spoorsysteem kunt aanvaarden (zeker in K-rail met slanke wissels en flex), de loks voorzien zijn van een multiprotokol decoder, hoef je enkel onder 2-rail loks een extra sleepcontact te plaatsen (enige kosten) en alles met een multiprotokol-centrale te besturen.
Dit wordt door ESU reeds gedaan: 1 versie met bijgeleverd sleepcontact.
Al je materieel loks, rijtuigen en wagens kunnen met hun originele wielen verder. Bij problemen met wissels hoef je enkel de wielafstand op sommige assen aan te passen (zonder kosten)

Eenvoudiger dan een regering vormen. ;D

En inderdaad, de muziek van AC-DC is best te smaken :D



Alberke

Dus de vraag moet eigenlijk zijn: 2 of 3 rail .
Ik heb ooit een proefbaantje gemaakt met K-rails waar beide systemen op reden.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Peter

#23
Heb ooit Märklin loks omgebouwd naar 2-rail gelijkstroom door de spaken van de wielen met een figuurzaagje door te zagen en die spleetjes op te vullen met UHU plus. Dit gebeurde telkens door eerst ene helft van de spaken en na het uitharden van de lijm de andere helft
Een permanent magneet in de motor en we konden ze inzetten op mijn 2-rail DC baantje
Waar is de tijd  ::) ::) ::)
Met vriendelijke groeten
Peter

Stef71

#24
Dames en heren, oorspronkelijke thema / vraag was of er spoorders zijn met beide systemen
Heb zelf DC maar kom hier en daar wel wat meer tweedehands AC  spul tegen qua NMBS materieel. Vandaar dus die vraag of
Je kan het ook anders lezen , is het een dom idee om beide systemen aan te schaffen....


Klaas Zondervan

Citaat van: Stef71 op 01 augustus 2020, 20:30:54 PM
...is het een dom idee om beide systemen aan te schaffen....
Dom zou ik het niet noemen, wel onhandig. Waarom zou je dat eigenlijk willen?


ACFI

Als je met je verzameling wil rijden, is het eenvoudiger om maar een systeem te kopen.

2-rail is daar vandaag de verstandigere keuze denk ik. Er is alleszins meer keuze. En vaak is 2-rail goedkoper als je een analoog model zonder decoder koopt. Het merendeel van de recente modellen zijn sowieso voorbereid om er achteraf een decoder van je keuze in te stoppen.

Met 3-rail heb je met de courante modellen altijd een decoder. Zelfs om analoog te rijden.

Mijn 0,02 euro.

ACFI

Stef71

Citaat van: ACFI op 01 augustus 2020, 22:34:18 PM


Met 3-rail heb je met de courante modellen altijd een decoder. Zelfs om analoog te rijden.

Mijn 0,02 euro.

ACFI

Zowiezo ga ik voor digitaal.