Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waarvoor dient dit?

Gestart door Cozzy, 29 juli 2020, 12:04:51 PM

Cozzy

Hallo,

Waarvoor dienen de twee kleine witte/zilveren vierkantjes tussen de voorruiten van deze 55-er?

by Philippe Smets, on Flickr

ze zijn er ook bij de 62-ers:

by Dave Jolly, on Flickr

Groet!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Bundesbahnfreak

Dat is nog een overblijfsel van toen diesellocs in dubbeltractrie  met een ander type loc konden rijden. Vb een 51 met een 23. In elke lok zat een machinist aangezien in treinschakeling rijden zo niet kon. Achter die plaatjes zitten lampen.  Eentje gaf aan als de diesellok in tractie ging, zo wist de bestuurder  van  de andere ook dat hij tractie moest geven. Het tweede lampje weet ik niet juist meer, ik dacht oproep assistentie.
Grtn

Cozzy

Geweldig Rudy, dankje!
Hoort dus in dezelfde  periode als de tractielampen die je naast de deuren van de locs van toen kon zien vermoed ik.

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Rangeerduivel

Citaat van: Cozzy op 01 augustus 2020, 21:45:39 PM
Geweldig Rudy, dankje!
Hoort dus in dezelfde  periode als de tractielampen die je naast de deuren van de locs van toen kon zien vermoed ik.

Groeten,
Tom

Klein misverstand Tom;
De lampen naast de (zij)deuren noemde men "dodemanslampen" en dienden letterlijk om te laten zien dat de machinist nog 'stand by' was, heeft dus niets met dubbeltractie te maken.
deze was te vinden net naast de zijdeur van de groene locs (tijdperk IV??? :-\)

De tractielampen die Bundesreak bedoelt was een licht(lampen)balk die net boven de achterruit zat waardoor de machinist van loc 1 signalen kon doorgeven naar loc 2

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fnl.wikipedia.org%2Fwiki%2FBestand%3A2606%252B2607_treinschakeling.jpg&psig=AOvVaw3M1X7ghQVJZdDQXbYFKxkU&ust=1596402831086000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCNi1qcL2-uoCFQAAAAAdAAAAABAD
Zie boven het linkse venster

;)

Bundesbahnfreak

Rudy,
Wat je aanhaalt zijn de lichtbalken die op de elektrische loco's stonden, vb 23,26,21 en 27. Van de andere ben ik niet zeker dat die deze balken hadden. Bij de e- lok's had men  meer mogelijkheden door het groter aantal lampen. De juiste reglementering ken ik niet.  Mss weten de treinbestuurders op het forum hier meer over. Bij de diesels stonden 2 lampjes tussen de kopruiten ( Koen's vraag trouwens). Volgende types hadden dit 51, 55, 62/63, de vlottende cabines 52-53 en mss 54. Het type 60, 61, 64 en 65 of 75 weet ik niet. Grtn Rudy

Bundesbahnfreak

Toen ik nog electro was hadden we een 51 die altijd miserie verkocht op de baan. In de werkplaats vonden we niets en er werd besloten om een proefrit te doen in dubbeltractie met onze koppig machien als tweede lok. Als ik in de stuurpost van deze zat zag ik het lampje tractie telkens oplichten als de bestuurder in de eerste lok tractie gaf.  De fout hebben we ook tijdens deze rit gevonden😁. Grtn Rudy

Rangeerduivel

Citaat van: Bundesbahnfreak op 02 augustus 2020, 14:13:09 PM
Rudy,
Wat je aanhaalt zijn de lichtbalken die op de elektrische loco's stonden, vb 23,26,21 en 27. Van de andere ben ik niet zeker dat die deze balken hadden. Bij de e- lok's had men  meer mogelijkheden door het groter aantal lampen. De juiste reglementering ken ik niet.  Mss weten de treinbestuurders op het forum hier meer over. Bij de diesels stonden 2 lampjes tussen de kopruiten ( Koen's vraag trouwens). Volgende types hadden dit 51, 55, 62/63, de vlottende cabines 52-53 en mss 54. Het type 60, 61, 64 en 65 of 75 weet ik niet. Grtn Rudy

Klopt allemaal,
Ik wilde met mijn reactie enkel aanhalen dat de vierkantjes tussen de voorruiten, en/of de dodemanslichten op de zijflank (bovenaan naast de deuren), niets met elkaar te maken hadden.
Die dodemanslampen hadden ook niets te maken met dubbeltractie of treinschakeling dacht ik...

;)

Bundesbahnfreak

Hoi Rudy, 
De dodemanslichten zijn van voor mijn  tijd ;) ik weet dat ze bestaan hebben maar het technische hierachter  ken ik niet. 
Grtn de andere Rudy  :)

Alberke

Ja lap, nu moet ik overal ledjes gaan inbouwen, pfffff  ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Dvroonen

de e loks hadden meer lampen zodat de 2 bestuurder kon zien als de eerste in serie of serie-parallel stond