Bevestiging bovenleiding bij tunnelportalen

Gestart door Cozzy, 29 juli 2020, 11:56:02 AM

Cozzy

Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar fotomateriaal en eventueel technische info hoe de bevestiging van bovenleiding gebeurt bij (belgische) tunnelportalen (1:1) om dit in model weer te geven.
Alle tips en info zijn welkom!

Alvast bedankt!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Klaas Zondervan

Ik heb wel een paar foto's van tunnelportalen in België. Daarop is te zien dat er kort voor de tunnel (10 à 20 meter) een gewoon bovenleidingportaal staat. Hoe het in de tunnel verder gaat is op die foto's niet te zien, te donker.

doomslu

Onzen Evan gaat dat uit de doeken doen. Even geduld.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

Tom,

Welk soort tunnel?  Wat is de vrije hoogte? En welk tijdperk?


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Cozzy

#4
Hoi Evan,

Het gaat eigenlijk om 2 soorten tunnels: enkel- en dubbelspoor.
Ik heb de portalen zelf getekend op basis van NEM 105:
by Tom Cosemans, on Flickr

Resultaat zijn onderstaande tekeningen die ik overteken op architectenkarton.
tunnelportaal dubbelspoor by Tom Cosemans, on Flickr

De tunnelportalen zijn in model respectievelijk 9cm (7,83m) hoog in enkelspoor en 10 cm (8,70m) hoog in dubbelspoor, telkens op het hoogste punt gemeten.
De vrij hoogte (onder de rijdraad) zou dan overeenkomstig NEM 202 tussen de 6cm (5,22m) en de 7,5cm (6,52m) moeten liggen.

Het geheel kadert in tijdperk III / IV

Vervolgens ga ik de tunnel ook van binnenbekleding voorzien (voor het stuk dat van buitenaf zichtbaar is) gevolgd door een pantograafvanger in de coulissen.
Om bij de tunnelingang al de nodige voorzieningen te treffen wou ik weten hoe zo een bevestiging er uit ziet zodat ik al rekening kan houden met eea.

Hopelijk heb je hier voldoende info mee, anders laat maar horen...
Alvast bedankt  voor je hulp!

Groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Elgar

Voor dubbelsporige tunnels met gebogen gewelf werden er in de jaren 60 algemeen 2 principes toegepast:

  • Principe met een centraal geplaatste steunarm met links en rechts een zijwaartse bevestiging (= buis + eventuele richtstang) voor het positioneren van de hulpdrager en de rijdraden. De ophangingsisolator van de hoofddraagkabel werd rechtstreeks aan het tunnelgewelf bevestigd.
  • Principe met een dwarskabel die op het niveau van de hulpdrager over de gehele breedte van de tunnel werd gespannen, hierop werd dan de hulpdrager geklemd en eventueel ook richtstangen voor de rijdraden. De ophangingsisolator van de hoofddraagkabel werd eveneens direct tegen het plafond bevestigd
Men had ook de gewoonte om de hoofddraagkabel te verankeren op het tunnelportaal. In de tunnel zelf werd dan een tweede hulpdrager(*) gebruikt als hoofddraagkabel.

Alhoewel ik het in de verleden tijd geschreven heb, zijn bovenstaande principes nog steeds terug te vinden op het terrein. Voor nieuwe installaties worden er momenteel andere technieken gebruikt.


Als je uw e-mailadres via een persoonlijk bericht doorgeeft, stuur ik wat plannetjes op. Dat is veel duidelijker dan een beschrijving. Weet ook niet in hoeverre je vertrouwd bent met de bovenleidingterminologie.


(*) De hupdrager is de draad die 20cm boven de rijdraden hangt, ook wel (niet helemaal correct) hulpdraagkabel genoemd. In feite is het een massieve draad en dus geen kabel die bestaat uit meerdere draden.

SuSke

En nu hopen dat Evan je niet tegenspreekt Kjell   8) 8) 8)

Je weet het  nietwaar, second opinions worden altijd gewaardeerd.
Mocht je wat foto's hebben, mag die altijd op het forum zetten voor de andere forumleden. Waarschijnlijk zijn er nog geïnteresseerden.  ::) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

evan

#7
Bedankt Kjell, 

Handig dat je mee inspringt.  Ik was druk bezig vandaag  ;D

Bovenstaande ga ik zeker niet tegenspreken.

Nu nog weten wat alles is he Tom :)  Al die zaken zoals richtstangen, zijwaartse bevestigingen, hoofd en hulpdragers...

Hierbij nog eens snel een snelle tekening die ik een tijdje terug even had geplaatst als toelichting.
IMG_0944 by evan Daes, on Flickr

Deze zou ik ook doen voor een klassieke installatie:

"Men had ook de gewoonte om de hoofddraagkabel te verankeren op het tunnelportaal. In de tunnel zelf werd dan een tweede hulpdrager(*) gebruikt als hoofddraagkabel."

Je zou dan een stoel (zie boven) van Sommerfeldt kunnen inkorten en tegen je plafond monteren een 10 tal cm dieper in de tunnel.

Trouwens als ik me niet vergis heeft Gerolf hier ook ooit een constructie voor Marche en Bieres gemaakt onder een brug.  Dit is perfect bruikbaar voor Tunnels ook.  Gerolf, kan je even inpikken aub?

Ik volg mee de ontwikkelingen ;)

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Rangeerduivel

Citaat van: SuSke op 30 juli 2020, 22:39:50 PM
En nu hopen dat Evan je niet tegenspreekt Kjell   8) 8) 8)

Geen zorgen Frans, 't zijn blijkbaar twee handen op 1 buik! ??? ;D

Ik heb mij van Tom's probleem gemakkelijk vanaf gemaakt;
Mijn paradespoor is uitgerust met Belgische portalen van Sommerfeldt, en net achter de tunnelingang heb ik een (identiek) zelfgemaakt portaal geplaatst.
Een eenvoudige (visuele) oplossing, maar dat maakt dat ik niet met de panto tegen de draad kan rijden omdat die panto dan blijft haperen aan de 'stenen boog'.
Ik rij nu nog steeds met de panto's een cm lager gebonden (visgaren) dan de rijdraad.
Maar het kan altijd beter, dus volg ik het verloop hier gestaag...

;)

SuSke

Daar ben ik me meer dan bewust van Rudy  ;D ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Citaat van: evan op 30 juli 2020, 22:55:38 PM
Trouwens als ik me niet vergis heeft Gerolf hier ook ooit een constructie voor Marche en Bieres gemaakt onder een brug.  Dit is perfect bruikbaar voor Tunnels ook.  Gerolf, kan je even inpikken aub?



Link naar webpagina: http://meb.gerolf.be/spoorweg/zelfb/nboven.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cozzy

Hoi!

@Kjell en Evan: super bedankt voor de informatie! De plannetjes zie ik tegemoet!
@Gerolf: perfect voorbeeld van wat er door Kjell en Evan beschreven wordt! Heb jij een idee wat de afstand van plafond tot rijdraad is bij jou?

Ik ga met jullie informatie verder aan de gang en zal zeker resultaten tonen.

Groetjes & stay safe!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

evan

#12
Tom,

In de tunnel neem je de rijdraadhoogte vanop de bovenkant rail best tussen de 58 en 60 mm of te 6cm.  Als je dan je spoor met ballastbed er van af trekt dan heb je de hoogte tussen plafond en rijdraad ;)

Ruw geschat ongeveer 2cm  ;) 

Succes, veel plezier en blijf gezond
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Elgar

@Evan, bedankt om de basisbegrippen te illustreren  :)

Hieronder een oude figuur dat het principe weergeeft waarbij de hoofddraagkabel verankert op het tunnelportaal en men verder gaat met hulpdrager door de tunnel heen.


De uitrusting in de tunnel zelf ziet er zo uit:


Als je recht doorgaand spoor hebt, hoef je voor de eerste bevestiging in de tunnel de centrale steunarm (= stoel) niet te voorzien, enkel de ophangingsisolator waar de hoofddraagkabel in bevestigd wordt is dan voldoende.
Als het spoor in bocht ligt, is de steunarm wel nodig en dien je aan de zijwaartse bevestigingen nog richtstangen te voorzien.

Cozzy

Dankjewel Kjell en Evan voor de duidelijke tekeningen en heldere uitleg, hiermee kan ik aan de slag!

Groet!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog