Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Peco Code 55 info

Gestart door Gust56, 29 juli 2020, 11:42:41 AM

Gust56

Forumleden,

Zoals mijn nickname vermeld, ben ik eigenlijk een Märklinrijder. Ouderdomsjaren en daarmee gepaardgaande rugklachten doen mij denken aan een overstap naar N-Modulebaantje (kan ik overal gemakkelijk aan).
Maar uiteraard wil ik eerst wat dieper ingaan op de mogelijkheden.
Daarom richt ik mij tot jullie, de ervaren rotten.
Wat heb ik nog nodig bij DCC om de E of U wissels van Peco N (55) goed te laten functioneren? Moet ik nog een switch gebruiken voor de polarisatie en zo ja welke gebruiken jullie en waar kan je ze kopen? Kan ik mijn Esu 51822 (Servo decoders) gebruiken bij deze combinatie. Zijn er eventuele problemen bij gebruik van wissels die aaneengeschakeld staan (kop tegen kop)? Kan je de wissels openrijden of moet dat geregeld worden zodat ze correct staan voor de aankomende trein. (Eventueel instellen via i-train).
Misschien zijn al deze vragen al eens gesteld maar ik vind ze niet direct terug.
Dank bij voorbaat
Groeten Gustaaf Bosman (Gust of Staf is ook goed)

Michiel

Hallo "Gust of Staf is ook goed", welkom!

In verband met Peco code55 wissels, zowel de E (electrofrog) als de U (unifrog) reeks zijn kant en klaar geschikt voor DCC rijden. De U-reeks nog net iets beter. De wissels kan je niet open rijden. Zelfs zonder het veertje lopen de  de tongen te stroef voor voorloopwielen of lichte wagons en heb je ontsporing. Je zal al je wissels moeten zetten. Maar met iTrain is dat geen probleem.

Veruit het makkelijkst voor de servo-aansturing zijn de ServoSwitches van Rosoft. Die hebben het grote voordeel dat de tongen spanningsloos gezet worden tijdens het schakelen, waardoor je de tongen niet EXACT in de middenstand, los van beide aanliggende sporen moet ompolen. Dat maakt de posisionering en afstelling van de wisselservomotoren is daardoor veel makkelijker.

Je kan ook je ESU 51822 gebruiken, maar polarisatie van het puntstuk vraagt veel meer aandacht dan met de Rosoft decoders.

Peco wissels zijn uiterst betrouwbaar, en geven bijna nooit ontporingen. De engelse wissels zijn (uiteraard) wat gevoeliger, maar ook daar zijn de recente producties heel betrouwbaar. Vermijdt oudere occasie engelse wissels van Peco. Die zijn elektrisch wat minder (makkelijker haperingen and stilstand van locs op wissel).

Voor de rest, welkom in de N-wereld, en met Peco wissels doe je een uitstekende keuze! Daar ga je geen spijt van hebben.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gust56

Hallo Michiel,

Bedankt voor het ontvangst en de snelle reactie. Ik heb de Rosoft servoswitch bekeken en heb gezien dat er een puntstukaansluiting is. Het is wel zeer handig want je hebt dan geen switch meer nodig. Ook heb ik eens gekeken naar Minitrix en deze heeft een gelijkaardige wissel 14938 (Het hart van deze schakelaars is gemaakt van metaal en wordt voortdurend van energie voorzien via een ingebouwde schakelaar, d.w.z. constante stroomgeleiding, die automatisch wordt omgekeerd met de betreffende schakelinstelling). Natuurlijk oogt dit spoor niet zo natuurlijk als die van Peco. Het wordt een moeilijke keuze mede dat de radius (bochten) van Peco groter zijn (Volgens Tracksetta 229mm vs Minitrix 195mm). Ook de zijn de Peco wissels slanker, hetgeen voor een klein modulebaantje wat problemen geeft. Mijn ruimte voor de module is beperkt tot 120 à 130 op 60 à 70cm. Daarbij komt nog dat is graag een keerlus wil, zodat de treinen niet steeds in dezelfde richting het stationnetje binnen rijden.
Nog een vraagje: Halen jullie het veertje uit de wissel of is dit niet aan te raden? (contact rail met tong veel beter of is dit niet van toepassing)?

Gust

Michiel

Het veertje in de wissel laat ik gewoon zitten. Een servo heeft daar normaal geen probleem mee. Je kan ze eruit halen, en dan hoor je niet meer die zachte "klik". De wissels hebben op zich, met servo-sturing, geen veer nodig. Het elektrisch contact is gegarandeerd door de polarisatie van het puntstuk.

Een keerlus op 60x120 wordt een uitdaging. Je hebt geen andere keuze dan een 8-baan te maken, en of je nu Peco of Minitrix neemt, het wordt serieus puzzelen om er iets boeiend uit te puren, maar niet onmogelijk. Ik zou niiet twijfelen betreffende de wissels. Peco lijkt me hoe dan ook de beters keuze.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Ik zou ook niet twijfelen over Peco. Op railgebied is het naar mijn mening de top. Niet de goedkoopste, maar kwaliteit mag iets kosten.
Je leest ook nooit iets over wagens die op Peco sporen ontsporen. Dat lees je wel eens over andere merken waar wagens ontsporen op rails van hetzelfde merk.
Bij alle railmateriaal geldt eigenlijk: je moet het in je handen hebben om goed te doorzien wat je er aan hebt.

Gust56

Michiel & Klaas,

Bedankt voor de nuttige info. Keuze wordt Peco 55 en nu puzellen met de Wintrack 13 en als het sporenplan mij voldoening geeft, gaat Märklin in de verkoop en beginnen we met Peco (Rails althans)

Gust

59erke

Je gaat de keuze voor Peco wissels niet beklagen. Trouwens Peco heeft ook kortere wissels in het gamma maar deze zijn wel code 80.

Bij Peco kan je code 80 mits een speciaal railasje combineren met code 55, ik geef het maar mee als informatie
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gust56

Hallo Koen,

Bedankt voor de interessante info. Met die combinatie kan ik zeker wat ruimte besparen.

Gust