Superen seinbrug Nmbs

Gestart door 755philippe, 24 juli 2020, 12:11:27 PM

755philippe

Hallo,


Ik heb een belgische seinbrug die ik wil superen aangezien die toch wat ouderdomsverschijnselen vertoonde. Eerst wilde ik de verlichting aanpakken.
Aangezien deze seinbrug was voorzien van lichtgeleiders zoals destijds bij de Henckens-seinen was ik op zoek naar de verlichtingsprint zoals Henckens ze destijds toepastte. Aangezien ik was aangewezen op zelfbouw en ik uit ervaring weet dat de lichtopbrengst van lichtgeleiders niet zo goed is heb ik besloten om de geleiders te verwijdeeren en op de achterzijde van beide seinborden smd-leds te voorzien. Dit kwam vooral door het feit dat ik voor een ander projekt zeer veel smd-leds had besteld bij Ali en ik wel een enkele leds kan afnemen aangezien ik er meer dan genoeg heb.
Ben ook van plan de steunen van de masten te herstellen met messingprofielen en de spanners die ontbreken te 3D-printen. Nadien alles te herspuiten om vervolgens de seinborden en snelheidbeperkingen te herplaatsen. Ook voor de verlichtte snelheidsaanduiding zijn de kleine bakjes geopend en van nieuwe leds en dunnere bedrading voorzien.
Hieronder enkele foto's :


     Seinbrug in afbraaktoestand


     


     Seinplaten met nieuwe leds


          


Mvg


755philippe


jodo


Koen

Knap project! Die seinbrug komt mij bekend voor  ;).


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Peter

Tja, net als die mails over de kap van de Roco 212 is ook de seinbrug een populair verhaal. Is het niet op het forum dan gewoon via mail.
Leuk is anders maar ik maak er me niet meer druk in (slecht voor mijn hart)  :( :( :(
Met vriendelijke groeten
Peter

755philippe

Ondertussen wat verder gewerkt aan het supperen van de seinbrug. Aangezien deze seinbrug zeer fragiel is heb ik een houten mal gemaakt om de brug wat vast te zetten. Seinbrug heeft een nieuw laagje verf gekregen met de airbrusch en ontbrekende kabel en spanners zijn geplaatst. Heb even een foto gemaakt van een seinbord met de nieuwe leds. Seinbord moet nog wel vastgezet worden maar de achterzijde moet met zwarte verf geschilderd worden om stralingslicht van de leds onzichtbaar te maken. Het doortrekken van de draden was wel een hele uitdaging om dit zonder brokken te doen. Rest nog het laatste seinbord te plaatsen.


     


Mvg


755philippe

755philippe

Voor de gelegenheid een laatste update van de afgewerkte brug. Alles werkt naar behoren alleen dat de leds van de snelheidsaanduiding wat fel branden maar ik denk dit op te lossen door hun weerstandswaarde te verhogen. Vervolgens komt er nog even een bijdrage van de seinbrug te Brussel-Zuid die ik in 3D heb geprint.


     






mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Knap gemaakt, Philippe!
In ieder geval een mooi idee voor hergebruik van deze seinbrug. Ik heb nog een hele reeks van FBM l (zowel gewone seinen alsook 2 seinbruggen) die in mijn kast liggen. Op deze manier kunnen ze een tweede leven krijgen :). Maar dat zal voor later zijn daar mijn baan Franse seinen krijgt.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Rangeerduivel


755philippe

Gisteren heb ik een 2de seinbrug kunnen scoren. Aangezien hier ook een lampje stuk is heb ik beslist om dit draadje te herhalen. Ik ga hier ook alle lichtgeleiders verwijderen en vervangen door smd leds waardoor de lichtintensiteit van de leds ook beter zal zijn. Ik ga nu wel heel dit draadje niet opnieuw beginnen aangezien dit projekt dan identiek gaat zijn. Zal misschien nog wel een foto plaatsen als alles af is.
Mvg


755philippe

SuSke

Dus jij was die andere bieder op Catawiki voor de seinbrug.  ;D ;D

Veel plezier er mee Philippe.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

#12
.......................... Heb maar meteen mijn vraag verwijderd want het ziet ernaar uit dat ik die beter op café aan de toog vraag...


Metpetergaathetbeter

ik zag die ook .....leuke aankoop

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Dirky op 18 juni 2021, 12:31:19 PM
Mocht ik het messingwerk (profielen en etswerk) van dergelijke seinbruggen in setjes verkopen, wat zou dan een "normale" prijs zijn?
hetgeen het je kost en de gebruikelijke winstmarge al dan niet aan te passen als het blijkt te duur te zijn, wat is te duur? Tja moeilijk tezeggen wat de mens er voor over heeft die niet /te kopen