Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

The end of the line.

Gestart door Modelspoorder030, 23 juli 2020, 18:52:24 PM

Modelspoorder030

De Inleiding

Zoals zovaak , en in dit geval gaat over mij , dat als je iets mooi vind koop je dat , om er dan vervolgens te moeten achter komen dat het eigenlijk helemaal niet past in het thema wat je daadwerkelijk voor ogen hebt.Je kunt je afvragen of het dan  in een opwelling is gekocht of toch iets voor de lange baan , zodat je er de omgeving omheen gaat bouwen,terwijl je eigenlijk al een baan hebt .

Mijn voorkeur gaat uit naar kleinschalig , zowel als baan ,als diorama maar ook als treinsamenstellingen .
Ik heb hoofdzakelijk Nederlands in tijdbeeld 3 ,maar toen ik op een beurs Reeks 73 (Piko) kocht wist ik nog niet dat het verlangen ervan om daadwerkelijk iets te gaan bouwen op de loer lag.Een paar maanden later kwam ik  een inspectiewagen tegen van ReeModels en die had ik ook zo in huis , dus begon het eigenlijk nog meer te kriebelen.Daarnaast is er ook nog BB66000 van een of ander Frans infrabedrijf bijgekomen en het feest is kompleet.Maar ja. wat ga je bouwen en vooral maken ?.
Ik zet voor  mij een paar dingen op een rijtje ;

- Klein maar fijn
- Scenery met genoeg details
- Typische kenmerken
- Handzaam en kijkdoos/diorama variant
- Makkelijk te vervoeren , in 2 grote boodschappentassen ,daar ik geen auto heb , en alles met ov moet doen en ook nog weleens ergens wil staan.

Gekozen is voor een afmeting van 50cm lang  x 15cm breed zichtbaar en een kleine zwarte doos die nog gemaakt moet worden om het geheel te laten verdwijnen .





Als voorbeeld heb ik het Franse Pure gekozen, de loods en de omgeving , dit teruggebracht naar 1 spoor aan een zichtbare zijde .
Het zou ook ergens anders kunnen zijn .
De inspectiecar van Ree is voor mij een mooi excuus om die in te zetten voor bovenbouwmaterialen , 1 rongenwagen of platte wagen als extra , maar ook de Reeks 73 die een wagen met materieel brengt.Als alternatief heb ik de bb66000 voor wat afwisseling.
Bij mij geldt over het algemeen dat je er plezier in hebt met bouwen maar ook met het rijden ervan.

Bijgaand een foto van googlemaps en een foto van het kijkdoosje in wording .

Modelspoorder030

#1




De stand van zaken , het lijkt heel wat maar dat valt op zich wel mee , natuurlijk ben ik wat verder gegaan , en bekijk ik per keer wat ik wel en niet moet doen zodat het niet overdreven wordt.



Het hoekje met de struiken gaat nog verder ingevuld worden als rommelhoekje en de ruimte tussen de loods en de rails wordt ook nog verder afgewerkt.
Er zijn hier en daar varens en bandnetels geplant van Noch.


Gerolf

#2
Dit kan mooi worden  :)
Wat jammer van de kleur van de verlichting - of ligt het aan de fotografie ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Modelspoorder030

#3
Dat kan ik bijstellen , ik wilde weten hoe dat zo uitpakken als het schemerig zou zijn , niet getreurd het is te overzien , er komt een afdekplaatje aan de bovenzijde met een ledstrip die je feller kunt laten branden maar ook kunt dimmen naar gelijk de situatie die je zou willen hebben.

Modelspoorder030

#4
Mijn laatste aanwinst die als herrinnering van een paar dagen in Zuid-Limburg vakantie heb mogen vieren en een uitstapje naar Aken heb gedaan .Piko BB66000



De ambulance is van Norev.

Modelspoorder030

#5
Ondertussen heb ik een kleine wijziging doorgevoerd, de halfrelief loods wat opgeschoven zodat er ruimte is ontstaan voor nog meer details .
De loods zelf zal 5 mm omhoog worden gezet , omdat dit beter uitkomt met de platte wagen die ik dan tegen het losdok aan kan zetten op de kopse kant die ook een zijgevel extra heeft gekregen .



Om de gevel goed in het geheel te krijgen heb ik ervoor gekozen een  boom of heester aan de zijde te zetten om het einde van het geheel te camoufleren .
Dit geeft mij ook de gelegenheid om allerlei trash en andere zaken te ´parkeren´ zoals die op een industriezone te vinden is .   



De kweekbak komt bij de kas te staan en zal met nog een soortgenoot aangevuld worden .



De moestuin wordt nog verder  afgewerkt met onkruid en brandnetels .
De ruimte waar de kweekbak staat word gebruikt om een schaftkeet met inframatriaal te stallen met wat werklui.

Modelspoorder030

#6


Inmiddels ziet het er zo uit , het is nog niet naar mijn zin , het geeft wel enorme voldoening om er mee bezig te zijn , ik lees de topics hier op het forum en bekijk vooral wat ik aan info kan gebruiken .Forumgebruikers die mij insprireren zijn oa Gerolf,evan,PetervG oa .Natuurlijk al die anderen die hoe gek ook op een of andere manier een bijdrage leveren door iets op een bepaalde manier te doen of maken niet vergeten .

Modelspoorder030

#7


Ik ben weer verder gegaan , er staat een schutting tegen de achtergrond, ik wilde hem niet strak hebben dus heb ik hem een beetje bewerkt met een scherp mes.Dit geeft de illusie dat er meer achter de schutting is .
Ook heb ik de bedrijfshal aangepakt , die staat inmiddels wat hoger en de extra zijgevel staat er nu ook , hier moet ik nog het een en ander aan doen .


Modelspoorder030



Allereerst even de titel van het topic verandert zoals je kunt zien , omdat het wat meer toepasselijker is .
Vervolgens ben ik met de ´sokkel´begonnen , die is 30cm vanaf de tafel , ik heb hem zogemaakt dat bedrading en de stroomvoorziening in de sokkel zit , je kunt dit niet vanaf de voorzijde niet zien . Er zijn ook nog wat nokjes aan de binnenzijde van het minibaantje bevestigt zodat die niet van de sokkel af kan.

SirGresley

Kleine tip: zoek op Google een mooie industriële achtergrond voor achter de schutting en print deze af.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Modelspoorder030

dat zal niet gaan aangezien ik hier geen printer heb en in me naaste omgeving ook niet , maar het is wel een optie  om over na te denken .

mardig23

Je kan dat ook gewoon bestellen, honderden verschillende opties!

VB-tje:

https://www.peard.nl/c-2894404/achtergrond-fotopanelen-kant-en-klaar/


Je kan ook kant en klare panelen verkrijgen, zelfs met eigen foto's:

https://www.peard.nl/c-2894404/achtergrond-fotopanelen-kant-en-klaar/
Mvg Karl

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Modelspoorder030

Dank heb hem bij de favorieten staan , zal het eens overwegen .

Modelspoorder030