Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Dakpannen laseren

Gestart door railrunner, 23 juli 2020, 15:02:45 PM

railrunner

Hallo,

Hierbij heb ik een vraagje hoe je het best realistische dakpannen in model tekent (2D) om vervolgens te laseren (karton, hout).  Bedoeling is het relief in de dakpannen goed weer te geven in het gelaserd model.  Ik werk met autocad maar denk niet dat dit een rol speelt.

Alvast bedankt voor de suggesties!

Dirkh

Ik denk niet dat het gaat werken met de laser.
je kan enkel groeven trekken en snijden, wil echt relief zal je naar 3d printen moeten gaan.
leien zou je eventueel nog kunnen maken met de laser.

Paulogic

Als je laser een deftig vermogen heeft en een controller die reliëf uit een bumpmap (bitmap opgemaakt in grijstinten volgens de nodige methode)
kan vertalen in waarden tussen bvb 2 watt en 40 watt, kan je enig reliëf maken.
De laser vertaald de grijswaarden in stappen tussen die 2 laser vermogens. bv zwart = 40 watt    -      wit = 2 watt of zeg maar niets.
De lasersettings bepalen, om een goed resultaat te krijgen, vragen ook al wat test en pruts werk.

Voorbeeld van Pro 3D bumpmaps : http://www.gantryco.com/graphics/outdoors.html

Zelf maken is echter niet evident. Soms lukt het met een hoge contrastrijke foto, omgezet naar 256 grijswaarden en dan nog kleuren geinverteerd.
Maar het lukt meer niet dan wel.

Let wel : de voeding van een CO2 laser, moet ook redelijk snel de pulsen kunnen opvangen, zo niet komt het reliëf nooit goed.
Ik weet niet welk soort toestel u heeft, maar ik zie deze controllers en snellere hoogspanningen meestal bij de duurdere en grotere machines.
mvg,
Paul(ogic)

railrunner

Citaat van: Dirkh op 23 juli 2020, 17:54:19 PM
Ik denk niet dat het gaat werken met de laser.
je kan enkel groeven trekken en snijden, wil echt relief zal je naar 3d printen moeten gaan.
leien zou je eventueel nog kunnen maken met de laser.

Naast graveren en snijden kan zo'n laser ook "frezen", best handig.  Zeg maar een oppervlak volledig uitgraveren.  Mijn laser (een goedkope chinese K40) doet dat prima.  In mijn autocadtekening moet ik te frezen lijnen in het zwart tekenen (een oppervlak markeren via "hatch" functie.  Door te varieren in grijswaarden zoals Paul aangaf, kan je in verschillende dieptes graveren om zo het relief te bekomen.

3D Bumpmaps, daar had ik nog nooit van gehoord, bedankt voor de geweldige tip Paul!  Dat bracht me wel op ideëen dat ik eens zal uitproberen.  Zo ging ik al op zoek naar bumpmaps van dakpannen, houtshingels,... die vind je wel op het internet.  Daar ga ik eens mee aan de slag.  Als het me lukt, dan gaat er voor mij een schat van mogelijkheden open!

Dirkh

Moet ik ook eens bekijken, ik heb wel eens letters gegraveerd met de laser in karton maar echt 3d relief heb ik nog niet geprobeerd.
Ik blijf dit volgen, benieuwd naar het resultaat.

Paulogic

T'is feitelijk verdoken reclame maar ik help toch he...
Zie eens op mijn website, daar zijn heel wat dingen met reliëf structuur gelaserd,
zo goed als mogelijk. Uiteraard in het begin met veel vallen en opstaan maar nu kan
ik er redelijke resultaten mee halen. Mijn laser doet het wel maar kan het niet op
de hogere snelheden wegens toch niet super snelle voeding. Voor de rest een prima
machine (BRM-lasers).

Extra tip : hou de graveersnelheid onder de 300. Dan duurt een A4 bijna 2 uur, maar
wat is tijd voor een machine natuurlijk.
mvg,
Paul(ogic)

railrunner

Hey Paul,

We hebben elkaar gesproken tijdens tentoonstelling van MTD, misschien herriner je me nog, ik heb je vooral gevraagd naar het karton/hout dat je gebruikt.  Wat je me toen vertelt had, heb ik wel niet gevonden, maar met zoekwerk, heb ik wel een goede leverancier gevonden voor geschikt papier/karton/houten vellen.  Ik heb je werk daar gezien en was toen al lang aan het overwegen om een lasertoestel aan te schaffen, vandaar mijn keuze voor de K40, toestel kost niet veel, zeker niet om de eerste stappen te zetten.  Nu doe ik er al heel veel mee, test het toestel op zijn limieten (niet zo moeilijk in schaal N :) ) en ben er toch tevreden over.  En om eerlijk te zijn, kijk ik al rond voor een sterker toestel en mijn keuze was ook gevallen op de BRM.  Dat is iets voor later.

Ik heb momenteel niet altijd veel tijd door omstandigheden, eens resultaat zal ik het hier wel tonen.

Wel een grote dank voor uw hulp, dat was een zetje om verder te gaan.