Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Verzwaren gewicht locomotief

Gestart door walkerman, 21 juli 2020, 13:36:06 PM

walkerman

Beste mensen,

Mijn locomotieven van Marklin, reeks 55 NMBS en 1800 CFL geven allen problemen bij het passeren van Engelse wissels van Marklin. Het voorste draaistel met sleepcontact gaat moeiteloos over het wissel. Het achterste draaistel met de aangedreven assen blijft op het wissel hangen. De assen blijven wel doordraaien op het wissel dus geen gebrek aan stroom/massacontact.
Als ik echter gewicht toevoeg op het achterste draaistel (circa 80 gram) rijdt de loc moeiteloos over het wissel.
Nu denk ik er dus aan gewicht toe te voegen en denk aan plakgewichten die gebruikt worden voor het balanceren van autobanden.
Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja, hoe kan ik dit dan het beste aanpakken? Of zijn er andere/betere tips? Alvast bedankt.

Groet, Ron

eve

Bij een dakwerker/loodgieter kun je allicht restjes vinden van lood 1mm en/of 2mm dik...
Verwerkt handig.

Erik.

bellejt

f in een winkel van visgerief.Allerlei vormen en niet zo duur.

755philippe

Ik denk dat je eens naar het antwoord moet kijken van bij onze buren. Spanning op de sleper wat verminderen omdat er te veel druk komt te staan op de wisseltongen die dan misschien de lok wat omhoog duwen. Schroevendraaier nemen en op de koperen delen van de sleper wat naar beneden buigen. Ik zou dit eerst proberen voor je gewichten gaat kopen.
Mvg


755philippe

walkerman

Johnny, Erik en Philippe, bedankt voor de tips.
De tip over de sleper Is zeker de moeite van het proberen waard. Zal ik eerst uitproberen.

Inkreeg ook nog een tip over gordijnloodjes (bij de buren). Die lijken mij ook handig om te verwerken.
Ik ga met jullie tips aan de slag.

Groet,
Ron

bellejt

zie net dat het marklin zijn.Heb je de antislipbandjes al eens nagekeken of die er nog op zitten ?

walkerman

Zekers, die zitten een nog op en zijn goed. Heb ook de wielen en de spoorstaven van de wissels grondig schoongemaakt.
Dank voor de tip.

Groet, Ron

walkerman

Inmiddels verder gekomen. Voor de zekerheid de antislipbandjes uitgewisseld maar dat maakte geen verschil. Uiteindelijk bleek het verzwaren met een paar gordijnloodjes beter uit te pakken. De locomotief rijdt nu op langzame snelheid redelijk goed over de Engelse wissel. Voor mij alleszins geslaagd.
Iedereen bedankt voor alle goede tips.
Groet, Ron