Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Tams KSM-3 Keerlusmodule

Gestart door trainspottingjr, 16 juli 2020, 20:26:11 PM

trainspottingjr

Vandaag bij een bevriend treinfanaat wat gaan sleutelen aan zijn baantje.

Er moest een wissel voorzien worden van een motor en nadien aansluiten op de DR 4018 van Digikeijs. Dit is perfect verlopen en zo gepiept.

Verder had hij ook nog een keerlusmodule die geïnstalleerd moest worden, even de handleiding doorbladerd en oke we begonnen aan de werkzaamheden.

Na isolaties in het spoor te voorzien zoals omschreven in de handleiding en de nodige draden te solderen gingen we het erop wagen en eens testrijden.
Het systeem werkt in één richting perfect maar in de andere is het nougabollen. Alles dan maar is terug controleren en opt eerste zicht geen fout in de aansluitingen.

Ik voeg nog wat afbeeldingen toe ter verduidelijking :

 

Dus beide rails zijn geïsoleerd en de lus is voorzien van twee draden zoals omschreven in de handleiding alsook de andere twee draden vlak voor de wissel.
Maar toch doet hij het niet, iemand hier een verklaring voor

Ter info de polariteit van de wissel is niet aangesloten , dus de situatie is zoals hieronder op de foto

Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

patrick smout

#1
Dag Jelle,

Wat zie je wel/ niet gebeuren? Valt de loc stil? Als je nu in de rijrichting dat de loc het niet goed doet de railonderbreking even overbrugt met een draadje gaat de loc er dan wel door?
Andere test, los van de voorgaande. Als je de loc nu 180gr draait wat gebeurt er dan als je door de keerlus rijdt?

Grtz.
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Andress24

Een vraagje te verduidelijking: hoe hebben de wissels met de keerlus module te maken? Begint de keerlus reeds op de wissel?
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Zamateur

#3
Moet de richting voor een omkeerlus niet altijd dezelfde zijn?
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

Klaas Zondervan

Een keerlus mag in beide richtingen bereden worden.

patrick smout

Dag Klaas, ik vermoed wel dat je bedoelt een keerlus op basis van kortsluiting mag in beide richtingen bereden worden. Voor andere principes is dit helemaal niet zeker en hangt het af van de opbouw.

Mvg, Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Klaas Zondervan

De keerlus waar het hier over gaat werkt inderdaad op basis van kortsluiting. Er zijn ook keerlusmodules die met een vooraanmelding werken en die schakelen om voordat de kortsluiting ontstaat. Maar die werken ook in beide richtingen. Ik ben er tenminste nooit een tegengekomen die eenzijdig werkt.

patrick smout

Dag Klaas,

Diegene die wij vroeger samen initieel  uitgewerkt hebben had een eenrichting variant. Ik ben daar heel zeker van want die staat nog altijd zo op mijn baan. Het gaat dan inderdaad over het aantal vooraanmeldingen. Over wat commercieel wel/niet beschikbaar is doe ik geen uitspraken want dat volg ik niet maar de uitvoering zal bepalen wat kan.. Het principe van kortsluiting is altijd "by design" twee richting. Daar hoeft het aantal richtingen geen aandachtspunt te zijn.

Mvg Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Klaas Zondervan

Oja, dat is waar ook. Bij een zelfbouwvariant kun je maken wat je nodig hebt. Maar ik doelde op de commercieel verkrijgbare, die zijn allemaal voor twee richtingen. Het lijkt me tamelijk zinloos voor een fabrikant om een daarnaast ook nog een eenrichtingsvariant uit te brengen.

trainspottingjr

Momenteel kan ik niets testen aangezien dit niet mijn eigen baan is maar een baantje van een bevriende treinfanaat.

Zelf heeft hij niet veel kennis van elektronica maar op ander gebied is hij een krak. Zo heeft hij het MAS volledig opgebouwd op schaal.

Nu even terug naar de keerlusmodule, wanneer de wissel rechtdoor staat rijd de loc er volledig door de wissel wordt omgezet naar de afbuigende stand maar wanneer de loc de wissel nadert gaat de centrale in kortsluiting.

Indien je de loc 180 graden draait dan is het probleem in de andere richting.
De wissel hoeft toch niet aan de keerlusmodule aangesloten te zijn want in de handleinding staat duidelijk optioneel. Zou de polariteit van de wissel verkeerd zijn.

Heb nog ni nagemeten met een voltmeter , wanneer ik volgende keer langs ga neem ik eentje mee en ga ik proberen.

Een link naar de handleiding  https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://tams-online.de/WebRoot/Store11/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/MediaGallery/15_Download/Anleitungen_NL/49/KSM-(3_Handleiding_2018_04_NL.pdf&ved=2ahUKEwjmzMHhw9fqAhUvsaQKHSFxDB8QFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw0_dMk_8KXvRPQh-jSv93wJ

Volgens deze handleiding heb ik ook gewerkt


Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

Klaas Zondervan

Citaat van: trainspottingjr op 18 juli 2020, 21:26:46 PM
De wissel hoeft toch niet aan de keerlusmodule aangesloten te zijn want in de handleiding staat duidelijk optioneel. Zou de polariteit van de wissel verkeerd zijn.
Met die optionele aansluiting wordt het wissel automatisch in de goede stand gezet, maar die verzorgt niet de polariteit van het puntstuk en werkt alleen bij een spoelenaandrijving. Maar als ik het goed begrijp heeft het wissel een motoraandrijving. Hoe zorg je er dan voor dat het wissel op tijd in de goede stand staat?

trainspottingjr

De wissel is voorzien van een standaard spoelaandrijving van Roco.

Deze word aangestuurd door de DR 4018 van digikeijs die aangestuurd wordt door een Z21 ( witte versie) in combinatie met een Roco Multimaus.
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

trainspottingjr

Is er iemand die dit nog eens bekeken heeft en misschien een oplossing of wat hulp kan bieden hiermee.

Nu donderdag ga ik waarschijnlijk terug even afzakken om nog eens te bekijken in hoeverre we er voor staan.

Dus nog kort even samenvatten: de wisselmotor wordt extern bediend door een DR4018 waarop een multimaus van ROCO is aangesloten.

De keerlus is vlak voor de wissel voorzien van 2 draden en vlak na de wissel van 2 draden zoals omschreven in de handleiding.

Overigens zijn er ook de nodige isolatierailassen gemonteerd.
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW