Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

schroeven IN Trespa?

Gestart door Havoc, 15 juli 2020, 15:45:48 PM

Havoc

Ik heb gezocht op internet maar ik vind alleen schroeven om DOOR Trespa te schroeven om het op de ondergrond te bevestigen. Maar dat is niet wat ik nodig heb, ik moet enkele metalen onderdelen bevestigen op een stuk Trespa. Dus ik moet schroeven IN de Trespa.

Vermits er hier toch wel een hoop mensen bij elkaar zijn die met van alles en nog wat bezig zijn, is er iemand hier die kan zeggen hoe je dat best doet en welke schroeven best te gebruiken?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Draad in trekken Johan. Al het andere doet het materiaal barsten... Ik zette er vroeger "amecoils" in.

Havoc

Daar had ik nog niet aan gedacht! Ik vreesde al dat het risico op barsten groot was. Ik heb nog een restje en ga eens proberen draad erin te tappen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Voila, het antwoord is gegeven.
Trespa is te hard om iets met een schroef in te bevestigen, van daar dat alle bevestigingen doorgaand zijn. Je mag geen materiaal verplaatsen.
alternatief is draad tappen en boutjes, maar je zal te weinig materiaal hebben om een degelijke verbinding te maken waar kracht opgenomen kan worden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Bij trespa panelen die blind gemonteerd worden heb ik wel eens gezien dat ze er draadbussen in zetten. Die hebben een grotere diameter dan de schroef die er in gaat waardoor de kracht over een groter gebied wordt verdeeld.

Havoc

De kracht is niet enorm. Toepassing is een klein tafelblad voor op het terras. Dat was vroeger een spaanplaat paneeltje dat door vocht nu niet meer bruikbaar is. Daarom uit een restje Trespa een vervanger laten zagen. Maar ik moet nu de metalen bevestiging eraan zetten.

Als ik het zo hoor, dan gezien de toepassing best een relatief groot gat boren en een bus met draad inlijmen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.


Rangeerduivel

Citaat van: adrievans op 16 juli 2020, 13:30:52 PM
Zijn slotbouten een alternatief , krijg je alleen een bolletje op je tafelblad.
https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=2sN1ncXb&id=A267F7249827F6841644D316CC8DA609FEA19B68&thid=OIP.2sN1ncXb4FtDyPnxDCHVFQHaHa&mediaurl=https%3A%2F%2Fcdn.nextchapter-ecommerce.com%2FPublic%2FProducts%2Flarge%2F100909-1990.01.63401-slotbout-verzinkt.jpg&exph=400&expw=400&q=slotbouten&simid=608001493138932779&ck=21E2E4C456245E6DE4AE31BFE7B3C16D&selectedindex=4&ajaxhist=0&vt=0&sim=11
Dat zou een oplossing kunnen zijn Adrie, maar het vierkante boutdeel moet in de plaat verzinken en daar wringt het schoentje, de plaat kan barsten zoals Dirky zegt.
Je kan dat verhelpen door dat gat uit te boren, maar dan verliest het vierkant deeltje zijn werking, het kan nl meedraaien...

;)

dani

kan je het niet op het onderstel  verlijmen met bvb een  acrylaatkit  of  met Tec-7 X-tack polymeerlijm  of zo ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

adrievans

Citaat van: Rangeerduivel op 16 juli 2020, 13:47:10 PM
Citaat van: adrievans op 16 juli 2020, 13:30:52 PM
Zijn slotbouten een alternatief , krijg je alleen een bolletje op je tafelblad.
https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=2sN1ncXb&id=A267F7249827F6841644D316CC8DA609FEA19B68&thid=OIP.2sN1ncXb4FtDyPnxDCHVFQHaHa&mediaurl=https%3A%2F%2Fcdn.nextchapter-ecommerce.com%2FPublic%2FProducts%2Flarge%2F100909-1990.01.63401-slotbout-verzinkt.jpg&exph=400&expw=400&q=slotbouten&simid=608001493138932779&ck=21E2E4C456245E6DE4AE31BFE7B3C16D&selectedindex=4&ajaxhist=0&vt=0&sim=11
Dat zou een oplossing kunnen zijn Adrie, maar het vierkante boutdeel moet in de plaat verzinken en daar wringt het schoentje, de plaat kan barsten zoals Dirky zegt.
Je kan dat verhelpen door dat gat uit te boren, maar dan verliest het vierkant deeltje zijn werking, het kan nl meedraaien...

;)


Gat boren en vierkantje  verder uitfrezen/vijlen. (soms kost iets wat meer moeite)  :(
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Havoc

Je zou het vierkante stuk ook kunnen uitvijlen. Het zijn in totaal 8 bouten/vijzen dus dat is niet onoverkomelijk. (adrievans was sneller)

Waar de bouten moeten komen heb ik al een extra dikte Trespa gelijmd. Ik denk dat ik een "groot" gat boor in alleen dat extra stuk en daar een moer in lijm met tec7, epoxy of zoiets. Dat lijkt het minste werk. :) Kan ik zeker een M6 gebruiken. Enkele groeven in zagen tegen uittrekken voor alle zekerheid.

Bedankt voor het meedenken!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Olivier77

Beste,
Veel plezier met het boren. Trespa is echt heel hard.
Zeer, zeer goede boren gebruiken.
Mvg
Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

SirGresley

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama