Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Roco multimaus of trix mobile station

Gestart door amest, 16 oktober 2006, 12:57:45 PM

Steven86

citaat:
Geplaatst door Brunel

Neem me niet kwalijk Tony, maar het is kennelijk moeilijk het ongelijk te erkennen.
In de gebruiksaanwijzing van iedere decoder staat wat de maximale spanning mag zijn. Zo lang de gebruiker zich daaraan houdt, gebeurt er niks met de garantie. En, zoals INFO terecht opmerkt, bij alle zogenoemde spoor n decoders die ik ken staat minstens 18 volt, maar meestal 24 volt. In veel gebruiksaannwijzingen staat ook nog dat de decoder probleemloos in een HO loc kan worden ingebouwd als de motorstroom niet te hoog oploopt en die mag dan tegenwoordig al gauw 700 of 800 mA bedragen.


Interessante discussie. Kan iemand dan verklaren waarom er voor de Kuehn decoders de volgende aanbeveling wordt gegeven: http://www.kuehn-digital.de/tk5470d.htm?

Thx,

Steven

INFO

citaat:
Digitalspannungen von bis zu 24 Volt erzeugen (z.B. bei LGB-Zentrale, Intellibox in Einstellung "Surweite H0", Roco "Digital is cool" und Lenz "Compact"). Eine Reduktion der Gleisspannung ist in diesen F?llen aus Gr?nden der Lebensdauer von L?mpchen und Motor Ihrer Lok zu empfehlen.



Ook met de Kuehn deoder kun je het licht dimmen en de motorspanning verlagen in de decoder zelf. Er staat niets over de maximale spanning die de decoder zelf aangeboden mag krijgen. Dus dat die kapot gaat. Daar gaat het hier dacht ik om.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Brunel

Precies, ik schreef al eerder dat de motorspanning misschien te hoog kan oplopen, maar dat de uitgangsspanning in iedere decoder kan worden gemaximaliseerd. Niets aan de hand.
Ik heb trouwens verschillende van die kleine K?hn-decoders in gebruik, gewoon in HO-locs. Ook al niets aan de hand.

Steven86

citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Digitalspannungen von bis zu 24 Volt erzeugen (z.B. bei LGB-Zentrale, Intellibox in Einstellung "Surweite H0", Roco "Digital is cool" und Lenz "Compact"). Eine Reduktion der Gleisspannung ist in diesen F?llen aus Gr?nden der Lebensdauer von L?mpchen und Motor Ihrer Lok zu empfehlen.



Ook met de Kuehn deoder kun je het licht dimmen en de motorspanning verlagen in de decoder zelf. Er staat niets over de maximale spanning die de decoder zelf aangeboden mag krijgen. Dus dat die kapot gaat. Daar gaat het hier dacht ik om.




In die tekst staat ook het volgende:
citaat:
Verwendung eines Trafos mit 12 Volt Ausgangsspannung. Somit enstehen nur Gleisspannungen von max. 18 Volt. Verwenden Sie nur Trafos mit VDE-Kennzeichen. Geeingnet von der Spannungsh?he (und mit gen?gend Leistungsreserven versehen) sind auch Trafos f?r Halogenlampen.

Kuehn suggereert dus ook dat je beter een trafo van 12V gebruikt omdat je dan zeker bent van de uitgangsspanning van 18V.
Wat is de uitgangsspanning van zo'n muis? Ook 18V?

n/a

Kan je dat niet meten. Of kan dat apparaat dat niet zelf weergeven?
Een MS kan het wel. Die geeft ergens tussen de 20,3 en 20,8 volt aan.

Steven86

citaat:
Geplaatst door Davy

Kan je dat niet meten. Of kan dat apparaat dat niet zelf weergeven?
Een MS kan het wel. Die geeft ergens tussen de 20,3 en 20,8 volt aan.



Ja, met een multimeter valt dat te meten. Maar hoe zit het nu met dat verhaal van die 12V trafo, dat zou ik eens willen weten.
Is dat nu echt een indianenverhaal of is er ergens een goede reden voor...

Als ik de info van Kuehn goed begrijp, wordt een 12V trafo aanbevolen om er zeker van te zijn dat je niet hoger dan 18V gaat. Bij een Intellibox wordt aanbevolen N spanning in te stellen.

(P.S.: Ikzelf rij al een hele tijd met een IB en daarop de N spanning ingesteld, omdat ik ook Kuehn decoders in mijn H0 locs heb. En daarmee loopt alles prima. Vandaar dat die 12V trafo vraag mij intrigeert. Als het namelijk onzin is, dan hoef ik ook niet op N spanning te rijden [;)])


Steven

tonycabus

Nou is me die Lokmaus van mijn proefovaal toch wel defect zeker!!!
Vandaar dat die N-locs met hun oogjes stonden te knipperen...[xx(]
Dat noemen ze in Holland toch een 'afgang' h????
't Is de eerste (rooie) met nog een versterker met draden naar de trafo. Heeft waarschijnlijk n?t iets teveel geleden. We hebben daar ook echt 'de beest mee uitgehangen'.
Morgen vertel ik jullie hoe het verder ging, ik moet namelijk een paar H0-lokJES van een decoder voorzien, dat worden Lenz Gold Mini's.
Voor N-spoor dus. En nog wat: inderdaad, Fleischmann bouwt vaker N-dekoders in H0-modellen in! Zou toch moeten werken dan...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

amest

ik volg het hier met argusogen. Ik heb namelijk een kaas gegeten van elektriciteit/elektronica.

Maar ondertussen heb ik wel een multmaus met bijhorende trafo en versterker aangeschaft in Duitsland, betaling is onderweg, hopleijk het ding zelf ook zo snel mogelijk.
In Belgi? leek hij nu niet te verkrijgen

Arvid
groeten,

Arvid