Roco multimaus of trix mobile station

Gestart door amest, 16 oktober 2006, 12:57:45 PM

Brunel

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Wel opletten: in principe is de MultiMaus niet voorzien voor N-spoor, de spanning ligt rond de 18 Volt, en da's te veel voor de meeste N-spoor-decoders. Ik heb wel zin om eens een MM te proberen met een 12V-trafo (in de hoop dat het uitgangssignaal van de versterker dan ook nog symmetrisch is!) en laat het jullie weten.
Trouwens, de meeste H0-loks rijden prima op 'N-spanning'(IB en TC).



Hier val ik info bij Tony. Het is echt niet waar wat je beweert. De meeste n-decoder kunnen prima overweg met spanningen van 18 volt of nog een paar volt meer. In theorie kan het probleem zijn dat de motortjes een te hoge spanning krijgen aangeboden. Maar praktisch is dat met de mogelijkheid om de maximum snelheid op de decoder in te stellen, ook al geen probleem.

LokSound

citaat:
Geplaatst door amest

Een van de weken is het de bedoeling dat ik de trein die ik net heb gekocht ook kan laten rijden[:D].

Ik (zal) rijden in schaal N en zoek een klein toestel om enkel de treinen digitaal te besturen.
Ik heb nu geen nood aan automatisatie omdat me dit de eerste jaren gewoon niet haalbaar lijkt.
Ik zal een baantje hebben van 110x325cm.

Zelf had ik volgende voor- en nadelen al op een rijtje gezet
ROCO:
los goedkoper, maar in startset niet te verkrijgen in schaal N
mogelijkheid om toch wissels en seinen digitaal te schakelen (alhoewel niet echt nodig)
heeft voorkeur wegens goedkoper en meer mogelijkheden
TRIX
los duurder maar wel startsets te verkrijgen
enkel treinen te besturen

Aangezien ik dit weekend een en ander vooral tweedehands heb gekocht is een startset wat minder interessant geworden.

Wat zijn zo jullie meningen?

Arvid




als je een van beide koopt, let erop dat de spanning van de trafo niet te hoog is voor decoders in N-schaal. Zo wordt (en ik geef dit slechts als voorbeeld) de ECoS verkocht met een basistrasfo voor HO, doch kan je deze gratis inruilen voor een 12 v transfo.
Denk daaraan als je iets koopt voor schaal N.


Patrick
LokSound/ESU

Klaas Zondervan

Patrick,

Lees eens de voorgaande berichten van INFO en Brunel.
Volgens de normalisatie zijn motortjes voor H0 en N beide voor nominaal 12V, en de decoders voor N zijn ook bestand tegen 18V minimaal. Dus waar haal je dan vandaan dat je bij N met een lagere spanning moet werken?

Klaas Zondervan

Toch wel opmerkelijk dat het ineens zo stil wordt als er een kritische vraag wordt gesteld.[:(]

INFO

Hi Klaas,

Dat is ook het geval in dit draadje http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3033

Zo wordt in ieder geval het koren van het kaf gescheiden.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Brunel

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Toch wel opmerkelijk dat het ineens zo stil wordt als er een kritische vraag wordt gesteld.[:(]



Vooral als een importeur van een merk onterecht suggereert dat de trafo van concurerende systemen eigenlijk niet deugt voor n. [V] Nogmaals, je reinste flauwekul.

tonycabus

Ik denk dat je naar je garantie kan fluiten als je N-decoders op een hogere panning dan 16Veff. gebruikt.
Maar dat hoort Patrick 'Loksound' beter te weten dan ik.
Let wel: ESU levert een 12V-trafo voor de Ecos voor N, zei Patrick zelf in deze draad...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

INFO

Tony, ik denk het niet want ik ben nog geen enkele decoder tegengekomen met een maximale spanning onder de 18V. Dus het is en het blijft gelul.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Brunel

Neem me niet kwalijk Tony, maar het is kennelijk moeilijk het ongelijk te erkennen.
In de gebruiksaanwijzing van iedere decoder staat wat de maximale spanning mag zijn. Zo lang de gebruiker zich daaraan houdt, gebeurt er niks met de garantie. En, zoals INFO terecht opmerkt, bij alle zogenoemde spoor n decoders die ik ken staat minstens 18 volt, maar meestal 24 volt. In veel gebruiksaannwijzingen staat ook nog dat de decoder probleemloos in een HO loc kan worden ingebouwd als de motorstroom niet te hoog oploopt en die mag dan tegenwoordig al gauw 700 of 800 mA bedragen.

INFO

Hier nog even wat technische gegevens voor en van een decoder voor spoor Z of N extreem klein, met grote prestaties.
Kijk eens naar de stroom en de maximale en vooral minimale spanning.
Daarbij vraag ik me dan af is die 12volt trafo dan wel zo'n goede optie?

citaat:
DCX 74z -  1A  Mini Lokdecoder, 4 verst?rkte Funktionen  (9 x 7 x 2,6 mm)
Der Lokdecoder DCX74z eignet sich f?r alle Gleichstrom- und Wechselstrommotoren in Z-Spur bis H0 Lokomotiven. Die maximale Gesamtbelastung darf 0,8A nicht ?bersteigen.
Der DCX74z bietet hochfrequente 16kHz Motoransteuerung f?r Faulhabermotoren. Alternativ stehen auch stufenlos einstellbare 30-150 Hz f?r traditionelle Motoren zur Verf?gung.

Der DCX74z bietet wahlweise mit 14, 28 oder 128 Fahrstufen, Lastausgleichsregelung, voller Adressraum von 1 bis 10240 und die M?glichkeit am Hauptgleis ?on-the-fly? zu programmieren.

Gemeinsame Decodereigenschaft
Voll NMRA-kompatibel (DCC-Datenformat)
Entweder DCC, oder Motorola oder SX
Voller ?function mapping? nach NMRA-Anordnung
Funktionsausg?ngen getrennt dimmbar
Dimmfrequenz 1,2 kHz,  
aut. Kupplungsteuerung, Zeitsteuerung f?r digitale Kupplung, Abblenden, Softstarten, amer. Licht Effekte
Voller Adressraum 1-10240
Rangierfunktion, Vitrinen Modus, eine Taste-Rangierfunktion, verminderte r?ckw?rts Geschw......
Auswertung der Kettenimpulse
Freie Geschwindigkeitskennlinie
Optimierbarer Lastausgleich (P und I Regler)
Hochfrequente Motoransteuerung 16kHz
Niederfrequente Motoransteuerung 30-150 Hz
Wahlweise 14, 28 oder 128 Fahrstufen
Wahlweise 4 verst?rkte Funktionsausg?ngen
1 A Motorstrom
digitaler oder analoger Betrieb
?on the fly? Programmieren
Hardreset, User CV?s
Getrennt einstellbare Bremszeit mit HLU
Signalabh?ngige Zugbeeinflussung (HLU Zimo, ausschaltbar)
Zugnummernerkennung (Zimo, ausschaltbar)
Voll programmierbar mit Roco Lokmaus 2 (auch Werte und CVs bis 255)
Kurzschlussfester Motorausgang
2 CVs Gruppen frei w?hlbar (f?r eigene bzw. fremde Anwendungen)
Standardversion: 4 verst?rkte,  nicht kurzschlussfeste Zusatzfunktionen, Abm. 9x7x2,6mm (LxBxH)


Der DCX74z ist voll NMRA kompatibel und somit bei allen Systemen, die das NMRA-DCC Datenformat verwenden, einsetzbar (z.B. Digitrax, Lenz, LGB, Uhlenbrock, Zimo, Roco ?digital is cool?, u.a. )                                                          
Bauformen
DCX74zD   Ausf?hrung mit 7 Anschlu?dr?hten  
DCX74zD/S   mit 8 poliger NEM 652 Schnittstelle  
DCX74zD/N   mit 6 poliger NEM 651 Schnittstelle  
   

Besonderheiten
Der DCX74z unterst?tzt das komplette signalabh?ngige Zugbeeinflussung- und das Zugnummernerkennungsverfahren der Fa. Zimo (ohne das unbeabsichtigte ? heraus Schleichen ? aus dem Halteabschnitt).
Der eingesetzte 10 Bit-Prozessor besitzt einen Flash Memory, somit ist ein Software Update bei Funktionsverbesserung oder nachtr?glich erkannten Fehlern jederzeit kosteng?nstig ohne Prozessortausch m?glich.

Der Datenpuffer h?lt die zuletzt eingestellte Information f?r min. 30 (drei?ig) Sekunden lang ohne Strom aufrecht. Der DCX74z garantiert somit bei verschmutzten Schienen einen sicheren Betrieb ohne wenn und aber. Nie wieder urpl?tzlich auf der Strecke stecken bleiben und wieder von Fahrstufen 0 an  beschleunigen.

Kindersicherung: sperrbar sodass man nicht aus Versehen l?schen oder umprogrammieren kann.                    

Technische Daten
Alle Ausg?nge des Empf?ngers werden von einem internen Br?ckengleichrichter versorgt, der einen maximalen Gesamtstrom von 1A erm?glicht. Motor- und Funktionsausg?ngen d?rfen somit den  Summenstrom des zul?ssigen Gleichrichtergesamtstroms nicht ?bersteigen.


Schienenspannung  12 - 21 V  
Maximaler Motorstrom - Spitze (3 s)  2 A  
Maximaler Motorstrom - Dauer  1 A  
Maximaler Strom der Funktionsausg?ngen  0,5 A
Maximaler Summenstrom des Decoders - Dauer  1 A  
Abmessungen (L x B x H)  9 x 7 x 2.6 mm  
Betriebstemperatur  - 20 bis + 80 C  

 
Der DCX74z ist nur 9x7x2.6 mm gro? und kann daher auch in viele Z- und N-Loks ohne aufwendige Fr?sarbeit eingebaut werden. Die Anschlussdr?hte sind hochflexibel farbgekennzeichnete Litzenleitungen.  

Alleen de waarheid ligt in het midden.

amest

citaat:
Geplaatst door Roderik

Als we moeten rekening houden met het al dan niet aanwezig zijn van een Nederlandstalige handleiding, dan zouden heel wat modelbouwartikelen in de rekken blijven liggen.
Als een tijdje aan het werk bent met de MultiMaus krijg je al heel wat voeling met het systeem. En als je even op Ebay zoekt kom je een exemplaat tegen met transfo voor een mooie prijs. (De mijne kostte maar 45 euro !!!)


Heb er nu al een heleboel gevolgd en ze eindigden altijd rond de 90 euro, en dan moet je de transportkosten nog rekenen. En ze zitten allemaal in Duitsland dan heb je 10 tot 17 euro transportkost.

Dan koop ik het liever in een winkel in Belgi? voor 99 euro, maar daar zijn ze blijkbaar niet binnen. Heb deze avond nog naar Tufken gebeld om te informeren maar blijkbaar weet zelfs de invoerder niet wanneer ze binnenkomen[:(]

Ik zal nog maar wat wachten zeker...

Arvid
groeten,

Arvid

Roderik

@ amest
Dan gaat het vast over een model met versterker. Die kosten inderdaad zo'n 90 tot 100 euro. Ik had nog een versterker van mijn locmaus.[:D] en heb gewoon enorm veel geluk gehad dat iemand hem zo laag prijsde.

Ook met die versterkers kan je verschillende kanten uit met hun voor- en nadelen.

De versterkers van Roco laten niet toe dat je de Multimaus loskoppelt want alles valt stil. Als je dus over een vrij grote baan beschikt en meerdere aansluitpunten hebt voor je MultiMaus, dan kan je beter kiezen om je MultiMaus te kombineren met een versterker van Lenz, want daar blijft alles doorrijden. Lenz is uiteraard weer wat duurder.

Maar de keuze is geheel aan jou. [;)][;)]
Always be modelling!

INFO

Als je een tweede locmause als slave gebruikt kan je die gewoon loskoppelen, de master kun je natuurlijk nooit loskoppelen, want dat is je Centrale.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

amest

@Roderik
vandaar, heb nog niets dus een versterker is nodig.

Mijn baan is maar 3 meter lang dus ik ga zeker niet rondlopen. Kan ik trouwens toch niet want dan val ik in het trapgat[:D]. Moet er nog eens een stevige plank voor halen zodat ik er niet per ongeluk in trap.

Het begint wel te kriebelen, heb nu al 1 locomotief en heel wat wagonnetjes en een paar sporen (wat bocht en paar wissels), maar nog geen besturing [:(] en trouwens nog geen rechte sporen, die moet ik nog wat bijkopen.

Volgende week in Leuven eens kijken en misschien de week erachter toch eens naar Houten in Nederland.

in ieder geval bedankt voor alle antwoorden
Arvid
groeten,

Arvid

n/a

De update voor het Trix mobile station is er nu ook. Je schijnt er nu veel meer mee te kunnen.

O.a. geheugen voor 40 locs. Zelf symbolen toevoegen en je kan alle DCC cv's oproepen.

http://stummi.foren-city.de/topic,7438,-neue-software-fuer-trix-mobile-station-mit-einem-trick.html