Probleem met stroomdetectie

Gestart door bumper, 11 juli 2020, 16:59:02 PM

Klaas Zondervan

Ludo, graag gedaan. Het is een schema dat ik zelf ook gebruik en waar ik alles uit heb gehaald wat jij niet nodig hebt. Vandaar dat er gaten zitten in de nummering van de componenten. De aanpassing ging sneller dan ik had verwacht.

raf

ik snap het niet hoor waarom stroom detectie ????
massa detectie is stukken makkelijker en als je een wagon in een blok verliest blijft het blok gewoon bezet
maar het zal wel aan mij liegen zekers

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, met stroomdetectie detecteer je alleen de sleper van de loc en niet de hele trein. Maar daar heeft Ludo misschien een goede reden voor. Daar ga ik me niet in mengen.

raf

ok begrijp ik maar daarom ook mijn vraag

als je eenvoudiger en minder omslachtig een hele trein kunt detecteren

maar inderdaad ga ik me ook niet mee in mengen
het was eigenlijk de enige opmerking die ik had

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Nog even wat teruggezocht. Ik vermoed dat Ludo met metaalrails rijdt. Dan wordt massadetectie toch wel erg lastig.

bumper

Aan iedereen die meegewerkt heeft.
Mijn baan is niet zo erg groot. Mijn schaduwstation is inderdaad nog opgebouwd uit M rails (is niet zichtbaar).
De rest van mijn baan bestaat uit K rails. Het schema waar de problemen mee zijn begonnen, heb ik al vele jaren terug gevonden op het internet. Dit was toen het enige wat ik heb gevonden voor 3 rail wisselstroom. Het idee was toen om dit te gebruiken voor de sturing van mijn baan. De rails ben ik beginnen te leggen in functie daarvan met de nodige onderbrekingen van de midden geleider en voedingsdraden voor de geïsoleerde secties. Dat is nu zo en ga ik niet meer veranderen. Het was dus niet de bedoeling van treinen te detecteren, maar om de sturing van mijn baan te verwezenlijken. Daar kan natuurlijk veel over gezegd worden, maar ik wil het zo werkende krijgen. En of dat nu ideaal is, of via Parijs naar Rome gaan, bij wijze van spreken, dat doet er voor mij niet toe, het enige wat ik wil is het werkende krijgen.
Bijvoorbeeld, zo een spanningsloos contact gebruik ik voor de ingang van een arduino om na het voorbijrijden van een sein dit op rood te zetten. Nu kun je hierover ook een opsomming beginnen maken van andere systemen die beter zijn, of eenvoudiger, of enz enz, maar een krak in het programmeren ben ik ook niet, het enige wat ik wel weet is dat ik het op deze eenvoudige manier voor mekaar krijg. Ik heb het zelf onder controle, ik kan het zelf maken en moet van niemand afhangen, het forum buiten beschouwing gelaten natuurlijk, als er iets stuk gaat of niet werkt naar behoren.
Ik hoop dat jullie mijn visie begrijpen en het dan ook logisch vinden dat ik op een aantal voorstellen niet kan ingaan.
Toch nogmaals dank aan eenieder.
Groeten.
Ludo.
   
 

Klaas Zondervan

Citaat van: bumper op 22 juli 2020, 13:02:02 PM
Ik heb het zelf onder controle, ik kan het zelf maken en moet van niemand afhangen,
Dat vind ik een uitstekend uitgangspunt. Ik gebruik ook alleen maar schakelingen die ik zelf kan doorzien zodat ik weet waar ik moet zoeken als iets niet werkt.

patrick smout

Hier sluit ik me voledig bij aan. Alle wegen naar Rome zijn vooral anders, goed of minder goed is relatief. Als we maar plezier beleven aan onze hobby.

Mvg, Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

bumper

Hallo Klaas,
Het zal nog even duren alvorens ik resultaat heb van de stroomdetectie. Het printje was klaar, maar het noodlot wil dat ik mijn rechterknie zwaar gekwetst heb. Moet nog tot half augustus met krukken lopen, en nadien moet een controle uitwijzen of er nog een operatieve ingreep noodzakelijk is. Resultaat ik kan niet naar mijn zolder waar mijn treinen opgesteld staan. Dus geen modelbouw activiteiten.
Ik laat iets weten als ik terug in orde ben.

Groeten.
Ludo.
 

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

just4fun

Oei, da's minder.
Beterschap!

Paul

Gerolf

Oei ... heel vervelend.
Misschien is er een mogelijkheid om wat modelbouw naar jou te laten komen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bumper

Hallo Klaas,
Deze voormiddag mezelf op mijn achterwerk en met mijn krukken naar de zolder gehesen. Printje getest op twee plaatsen op de baan (waar ik rechtstaande bij kon) en het werkte voortreffelijk. Geen problemen ondervonden. Ik ga er van uit dat dit op andere plaatsen ook wel het geval zal zijn.
Dus " job done " zou ik zeggen en kan ik verder. Met inderdaad een pak minder componenten dan met het vorige schema.
Nogmaals dank en groeten.
Ludo.
 

raf

oesje ik lees dit nu pas ja te druk hé
veel beter schap zou ik zeggen
en ja ik ben ook zo wat ik zelf doe geeft ten eerste meer plezier en als het kapot gaat weet je ook waar en hoe en kun je het meestal herstellen
ik ben geen arduino fan (heb er nu zelf een aan het werk om rc regelaars te flashen) maar meer dan dat doe ik er niet mee
ik ben nog een basic mens van in de jaren 70
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bumper

Hallo Klaas,

Ik zie dat je terug bent. Heb reeds gemeld dat alles in orde is met het project stroomdetectie.

Groeten.
Ludo.