Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Probleem met stroomdetectie

Gestart door bumper, 11 juli 2020, 16:59:02 PM

patrick smout

Dag Ludo,

Bedankt maar hoeft niet meer. In mijn laatste posts had ik over het hoofd gezien dat je 3- rail wisselspanning gebruikt. Daardoor zal het wel werken ongeacht met welke draad de 0V verbonden is. Voor 2-rail DC rijders zl het niet werken in beide richtingen als de 0V met de rode draad verbonden is en zal het aangesloten moeten worden zoals in mijn laatste post of de voorgaande met de 5v en 12v om te wisselen. Het is wel zo nu dat de helft van je schakeling er eigenlijk voor niets op staat maar als het zo al gebouwd is kan je het net zo laten.

Mvg, Patrick

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

bumper

Patrick,
Ok.
Mij rest er nog één vraag. Wie bezorgt mij een eenvoudiger schema voor drie rail stroomdetectie via de midden geleider.
Dank en groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Ik wil wel een poging wagen.
Nog even een paar vragen voor de zekerheid:
Je rijdt analoog volgens het klassieke Märklin systeem?
Moet de uitgang een relaiscontact zijn, of iets anders?
Is de led ook gewenst, en wat moet die aangeven? Branden bij bezet?

efl045

Gebruik een standaard S88 print met stroomdetectie en tak de signalen af na de 4044 flipflops. Enkel het 4014 schuifregister gebruik je niet. Eenvoudiger en goedkoper kan toch niet?
Je moet het warm water toch niet weer uitvinden?  :)

Klaas Zondervan

Nou Franky, zo veel eenvoudiger wordt het er niet van.
Even wat puntjes op een rij:

De stroomdetector van een s88 print heeft 2 diodes per stroomrichting, dus meer spanningsverlies.

Als Ludo een relais als uitgang wil zal er toch nog een transistor tussen moeten als versterker.

Het schuifregister gebruik je dan wel niet, maar je hebt wel de aansturing nodig omdat de flip-flops periodiek gereset moeten worden. Anders spreekt de detector eenmalig aan en valt nooit meer af.

Door dat periodiek resetten staat het relais continu heen en weer te klapperen, of je moet er een vertraging tussen bouwen om dat te voorkomen.

Alles bij elkaar denk ik dat het er niet eenvoudiger van wordt.
Ik wacht even de reactie van Ludo af op mijn vragen.

efl045

#35
1, 2 of zelfs 3 diodes, wat maakt het uit als je alles op dezelfde manier voedt, zowel gedetecteerd of niet gedetecteerd.
En periodiek resetten kan met 1 klokpuls op alle detectors tegelijk.
En 't zal al een vreselijk rap relais moeten zijn dat gaat klapperen tijdens die klokpuls want als de sectie nog bezet is wordt de flipflop direct weer geset.
En de flipflops komen juist goed van pas om stroomonderbrekingen in de detectie op te vangen, hoe denk jij anders een relais klappervrij te houden?
Al bij al ben je met een spotgoedkope standaard s88 print al een heel eind op weg ten opzichte van een volledig discrete opbouw, alleen al voor de schroefaansluitingen zou ik vertrekken van een standaard print.

Klaas Zondervan

Citaat van: efl045 op 20 juli 2020, 21:20:55 PM
1, 2 of zelfs 3 diodes, wat maakt het uit als je alles op dezelfde manier voedt, zowel gedetecteerd of niet gedetecteerd.
Ludo rijdt volgens mij analoog en dan maakt het aantal diodes toch wel uit.

Citeer...hoe denk jij anders een relais klappervrij te houden?
Dat ga je vanzelf merken als Ludo mijn vragen heeft beantwoord en op mijn aanbod ingaat. ;)

CiteerAl bij al ben je met een spotgoedkope standaard s88 print al een heel eind op weg ten opzichte van een volledig discrete opbouw, alleen al voor de schroefaansluitingen zou ik vertrekken van een standaard print.
Moet je op die print nog wel plek voorzien voor de overige componenten.

bumper

Klaas,
Ik rij inderdaad analoog volgens het klassieke Märklin systeem met de klassieke transformatoren.
De uitgang moet een spanningsvrij contact zijn. Mag een relais zijn, liefst 12VDC, maar mag ook om het even wat zijn als het maar een spanningsvrij contact is.
De led is gewenst en moet branden bij bezet.
Groeten.
Ludo.
 

patrick smout

Dag Ludo,

Heb jij al de nodige onderdelen liggen voor extra schakelingen? Zoja, dan kan het zinvol zijn om niet teveel nieuwe onderdelen in het schema in te brengen. Het is mogelijk om uit jouw schakeling een 9-tal onderdelen weg te nemen wat maakt dat de opbouw toch wel eenvoudiger wordt. Naar kosten toe maakt het niet zoveel. Zo kan je de transistor voor de LED ook tegelijk het relais laten aansturen ( in de veronderstelling dat je een relais met wisselcontact hebt want dat zal omgekeerd schakelen). De helft van de detectietrap na de beide detectiediodes heb je niet nodig bij AC. Door de 0V met de bruine draad te verbinden ipv de rode kunnen er extra onderdelen uit. De dubbele 5V/12V voeding kan er ook uit en een enkele 12V worden maar vermoedelijk heb je die voeding al en dan maakt dit verder geen verschil behalve dat de bedrading wat eenvoudiger wordt. Alle onderdelen die eruit gaan kan je sowieso herbruiken in bijkomende detectors.
Ik wacht verder even met wat Klaas op de proppen komt want die zit vast ook al met een prima oplossing in zijn hoofd  ;). Twee verschillende uitgewerkte oplossingen door elkaar hebben lopen hier zorgt mogelijk enkel voor verwarring maar indien gewenst kan ik zeker wel wat schetsen.

Mvg, Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Klaas Zondervan


efl045

Citaat van: Klaas Zondervan op 20 juli 2020, 22:32:05 PM
CiteerAl bij al ben je met een spotgoedkope standaard s88 print al een heel eind op weg ten opzichte van een volledig discrete opbouw, alleen al voor de schroefaansluitingen zou ik vertrekken van een standaard print.
Moet je op die print nog wel plek voorzien voor de overige componenten.
Die plaats is er, laat de 4017 weg, boor 2 gaatjes of plooi 2 pootjes om van een uln2803 en steek die op de plaats van de 4017. Je hebt dan ineens 8 darlingtons op de print. En dan nog wat draadjes leggen. Al bij de fractie van het werk om vanaf nul te beginnen en met een degelijk eindresultaat.

efl045

Citaat van: Klaas Zondervan op 21 juli 2020, 10:54:55 AM
Dit is het geworden:
Ik betwijfel of je de bc547 altijd in geleiding zult krijgen...

Gerolf

Citaat van: efl045 op 21 juli 2020, 11:04:47 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 21 juli 2020, 10:54:55 AM
Dit is het geworden:
Ik betwijfel of je de bc547 altijd in geleiding zult krijgen...
Ik denk dat die door de 120k-weerstand (steeds) in geleiding gaat ... die zou ik weglaten
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Nee, die 120k zit er met opzet in om zeker te weten dat de transistor in geleiding komt bij bezet.
Verklaring: door R3-R2-R1 gaat er ongeveer 0,1mA lopen. De basis van T1 komt daardoor op 0,2V, te weinig om de transistor te laten geleiden.
Als er stroom door D1 loopt zal de spanning op de basis 0,1V hoger komen dan op de diode. Daardoor zal de transistor zeker in geleiding komen.
Dat hulpstroompje van 0,1mA geeft de basis als het ware een voorzetje.

bumper

Klaas,
Vlug deze reactie. Ik heb alles in huis om deze schakeling op een printje uit te werken.
Ga dit zo snel mogelijk trachten te doen en dan ook uittesten op de baan zelf, want het is daar dat de problemen zich manifesteren.
Zal wel een paar dagen in beslag nemen. Maar ik laat in ieder geval het resultaat weten.
Franky,
In ieder geval bedankt voor het meedenken en het geven van informatie.
Maar neem me niet kwalijk, maar de uitleg die je zo geeft daar begrijp ik niets van. Als ik het niet voor mij zie in een schema dat niet al te ingewikkeld is dan kom ik er mee weg, anders kan ik er niets mee aanvangen. Mijn kennis op dat punt is te beperkt. Ik krijg wel een printje in elkaar gesoldeerd en uitgetest, maar ontwerpen en/of aanpassen dat kan ik niet.
Groeten.
Ludo.