Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Probleem met stroomdetectie

Gestart door bumper, 11 juli 2020, 16:59:02 PM

patrick smout

Alternatief is om de detectiediodes in de bruine draad te zetten ipv de rode wat logischer is ( referentie is dan de massa). Je kan dan eventueel ook 1 trafo gebruiken in de veronderstelling dat de booster een asymmetrische is ( standaard 3-rail) en de 5v/12v via een enkelzijdige gelijkrichting vanuit de gemeenschappelijke trafo gevoed wordt.

Mvg, Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

bumper

Geert,
De 5V en de 12V komen van een afzonderlijke voeding aangesloten op het net.

Patrick,
Ik probeer met mijn beperkte kennis jullie redenering te volgen.
Maar tussen bruin en rood is er eigenlijk toch geen verschil, want het is toch wisselstroom.
Als ik bruin en rood op mijn transfo wissel, dan rijden mijn treinen toch even goed. Of heb ik nu een vloek uitgesproken.

Ludo.
 

Klaas Zondervan

De 0V moet niet aan de bruine draad maar aan de rode. Die koppeling moet namelijk aan de voedende kant van de diodes zitten om de zaak goed te laten werken. Normaal is bij Märklin de bruine draad de algemene massa, maar dat gaat in dit geval niet op.

Ludo, ik vind het jammer dat je niet meer weet waar dat schema vandaan komt. Anders zouden we misschien terug kunnen vinden hoe de ontwerper het heeft bedoeld

bumper

Klaas,

IK ga de 0V aansluiten op de rode draad voor de dioden, plus de andere raadgevingen hier gemaakt.
Ik zal wel laten weten wat het resultaat is.
Ik zal nog eens zoeken of ik de oorsprong van dit schema kan terug vinden.
Dank voor de hulp.

Ludo.
 

bumper

Klaas,

Bijgaand waar ik het schema vandaan heb. Ergens van het internet geplukt, maar dat kan makkelijk 15 jaar geleden zijn.
Als eerste aanpassing heb ik de massa verbonden met de voedende kant van de dioden.
Volgend fenomeen doet zich voor : als ik met de loc van links naar rechts rij, dan knipperen alle relais willekeurig ook al is er geen loc op de
baanstrook. Als ik met de loc van rechts naar links rij, dan is de detectie perfect zonder fouten.
Ik kan daar geen verklaring voor geven, hopelijk jullie wel.
Sorry Klaas, maar in mijn verkenner staat de foto horizontaal, en hier komt hij verticaal te voorschijn. Ik krijg het niet anders klaar.
Dus je moet het hiermee doen.

Ludo.
 

bumper

Klaas,

Beter krijg ik het niet voor mekaar.


Ludo.
 

Klaas Zondervan

Als ik dit schema goed begrijp zit de 0V van de detectorschakeling (masse) aan de bruine draad en niet aan de rode. Ik snap er eerlijk gezegd niet veel van hoe dit zou moeten werken.
Heb je de weerstand en de condensator parallel over de diodes al aangebracht?

Havoc

Dit is een schema voor gelijkstroom, niet voor wisselstroom. Daarom kleppert het relais gelijk zot.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Nee hoor, het is bedoeld voor zowel wisselstroom als gelijkstroom. Daarom staan in het stroompad twee diodes tegengesteld parallel.
Het is een variant op de gekende 2T-detector, maar wel een vreemde variant die ik niet kan doorgronden.

bumper

Klaas,
Ik heb als eerste aanpassing de 0V aan de rode draad gekoppeld aan de voedende kant, dus tussen transfo en dioden.
Dit geeft dus geen goed resultaat. De weerstand en de condensator liggen klaar voor de volgende stap.
Mijn redenering was het in stappen te doen, om te weten wat welke invloed heeft op de schakeling.
Ik heb indertijd deze schakeling gekozen omdat ze zowel voor wissel als voor gelijkstroom gebuikt kan worden. Staat toch op het schema.
Wat ik erg vreemd vind is dat de schakeling afzonderlijk prima werkt, opgesteld op twee afzonderlijke plaatsen op de baan.
Met drie achter elkaar zoals op het schema van de opstelling werkt het niet.
Nu met de 0V aan rood werkt het wel in één rijrichting en niet in de andere. Dat is op zichzelf ook vreemd.
Het resultaat van de weerstand en de condensator parallel over de dioden laat ik zo snel mogelijk weten.

Groeten.
Ludo.
 

patrick smout

#25
Dag Ludo,

door de rode draad aan de 0V te leggen hebben we iets over het hoofd gezien. Het kan inderdaad maar in één richting werken omdat de bc547 die na bc557 staat welke op zijn beurt over de diodes staat nooit in geleiding kan gaan. De be-overgang van de BC557 die over de diodes staat zal wel willen gaan geleiden maar meer dan dan dan gebeurt er niet. Je hebt daar 3 diode overgangen die allemaal in geleiding moeten gaan door de spanningsval over de 1N5400. Komt nooit goed.

Wat wel zou moeten werken is de +5V verbinden met de rode draad ipv de 0V en de aansluiting +5V rechtsboven (vlak bij de led) losnemen en die aan de +12V leggen. Je ingangsschakeling gaat dan werken met +7/-5V. Als ik niets over het hoofd zie zou dat moeten werken. Wel, zoals Klaas aangeeft, een weerstand parallel over de 1N5400 zetten zodat de be-overgangen van beide transistoren kort liggen als er geen trein in de sectie aanwezig is.

Zoals eerder vermeld in dit draadje, er zijn eenvoudigere oplossingen met minder onderdelen.


mvg, Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

bumper

Klaas, Patrick en alle anderen die meegedacht hebben.

Ik heb nu een weerstand van 1Kohm en een condensator van 100 nF parallel over de dioden gezet bij elke stroomdetectie.
Het systeem werkt nu voortreffelijk. Vele malen test gereden en geen enkele hapering meer gehad.
Ik hoop dat dit in de toekomst zo zal blijven.
Wat wel een beetje vervelend is, is dat de loc een klein beetje aan snelheid inboet als hij de eerste sectie binnenrijdt.
Dat er eenvoudiger systemen bestaan wil ik gerust geloven, maar welke?
Maar gezien ik al heel veel werk gestoken heb in dit verhaal, had ik het toch graag werkende gekregen en gebruikt.
Voor de volgende gelijkaardige toepassing ga ik dus een andere oplossing kiezen.
Maar, alhoewel ik er niet veel van ken, maak ik het toch graag zelf want ik doe dat enorm graag.
Het is wel met vallen en opstaan, maar als het dan lukt is de voldoening des te groter.
Bij deze dank aan allen die meegeholpen hebben. En voor de toekomst alle info is welkom.
En de boer hij ploegde voort, en de Ludo ook.

Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Citaat van: bumper op 18 juli 2020, 17:20:12 PM
Wat wel een beetje vervelend is, is dat de loc een klein beetje aan snelheid inboet als hij de eerste sectie binnenrijdt.
Dat komt omdat de diodes een beetje van de spanning wegkapen. Dat verschil kun je voorkomen door de delen zonder detector ook te voeden via twee diodes. Dan heb je over de hele baan overal dezelfde spanning.

patrick smout

Dag Ludo,

Mooi dat je het werkende gekregen hebt alleen begrijp ik voor mezelf nog niet helemaal hoe dit kan voor beide richtingen met de rode draad aan de 0V. Met de 0V aan de bruine draad en zonder verdere wijzigingen zou het ook moeten werken en kan ik het voor mezelf wel verklaren. Komt dan ook overeen met het laatste originele schema. Zou jij dat eens kunnen proberen om mij iets wijzer te maken?

Mvg, Patrick

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

bumper

Patrick,

Ga ik zeker doen en uittesten. Momenteel enkele dagen geen tijd, dus zal even duren.
Maar ik laat in ieder geval het resultaat weten.

Groeten.
Ludo.