Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Probleem met stroomdetectie

Gestart door bumper, 11 juli 2020, 16:59:02 PM

bumper

Hallo,
Ik heb een probleem met stroomdetectie op mijn baan. Oorspronkelijk had ik op een baanstrook één stroomdetectie aangesloten
volgens bijgaand schema. Werkte voortreffelijk zonder problemen. Om enkele bijkomende items te schakelen bouwde ik twee
bijkomende stroomdetecties in volgens bijgaand plan. Probleem is nu wanneer een loc de eerste detectie binnenrijdt dat alle drie de detecties reageren, en wel zeer nerveus. Dit wil zeggen dat de relais snel aan en uit gaan. Dit blijft ook zo over de volgende detecties.
Mijn baan is drie rail wisselstroom, maar dat zult u al wel gemerkt hebben hoop ik.
Vraag is wat heb ik fout gedaan?
Dank op voorhand voor jullie hulp.
Groeten.
Ludo.


 

Klaas Zondervan

Waar heb je dit schema vandaan? Het komt mij voor dat het ingewikkelder is dan nodig.

De detectie is te gevoelig. Parallel over de twee diodes 1N5400 zou ik een weerstand plaatsen van 1k om de gevoeligheid te verminderen. En dan ook nog een condensator parallel om hoogfrequente storingen te onderdrukken.
Verder mis ik nog een verbinding. Is de 0V nergens verbonden met de rijspanning?

In het tweede schema zit voor sectie 1 nog een sectie die niet wordt gedetecteerd. Daardoor zal sectie 1 pas detecteren als de trein daar helemaal in zit. Om hem eerder te laten aanspreken zou je de ongedetecteerde sectie ook moeten voeden via 2 diodes.

Ook vind ik het onhandig lezen omdat de schema's dwars staan.

bumper

Klaas,
Ik ben helemaal geen specialist in het plaatsen van foto's, ik ben al blij dat ik de schema's online krijg.
Dat schema heb ik al vele jaren geleden ergens gevonden op het internet, toen met de vermelding speciaal voor 3 rail.
De nul volt is nergens verbonden met de rijspanning.

Ludo.
 

svvander

Dat schema komt mij heel bekend voor... zou het kunnen dat dit van een ander forum komt? De 2de bijlage lijkt me correct, maar je elektrisch schema is niet juist (of veel te ingewikkeld). Ik heb er ook niet veel kaas van gegeten, maar ik begin het toch stilaan allemaal te begrijpen. Alleen snap ik aantal zaken hier helemaal niet.

Bijvoorbeeld, waarom van de bruine draad (afkomstig van de trafo) naar het spoor, nog eens een verbinding naar het spoor (op quasi dezelfde plaats?).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

bumper

Sven,
Ik weet echt niet meer waar ik dat schema vandaan heb. Ik heb dat indertijd gewoon overgetekend. Want van elektronica ontwerpen ken ik niets. Wat ik mij nog herinner is dat ik dat schema indertijd op een experimenteer printje heb nagebouwd om te zien of dat werkte.
Daarna de componenten op een gaatjesprint gesoldeerd. En dat heeft altijd goed gewerkt. Alleen nu drie van die dingen achter elkaar en het werkt niet meer.
Wat ik niet snap is dat de tweede en de derde detectie werken ook al kan er geen stroom lopen.
De bruine draad is verbonden met beide railstaven, dat hoort toch zo denk ik. En op regelmatige afstanden is er zo een aansluiting wat ook nodig is hebben ze mij geleerd.

Ludo.
 

patrick smout

Dag Ludo,

Zoals Klaas al aangegeven heeft moet de 0V toch verbonden zijn met de  rijspanning, in dit geval de rode draad omdat dit de referentie is die gebruikt wordt door de detectie.
Ik neem wel aan dat de +12/+5V op geen enkele manier verbonden is met de rijspanning ( dus geen gemeenscappelijke trafo of zo).

Mvg,  Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Gerolf

Het schema lijkt mij ook nodeloos ingewikkeld,  en de massa-verbinding tussen rijtrafo en elektronica-voeding is inderdaad nodig.

Het gedeelte dat de positieve helft in het +5V-gedeelte "meet" kan vervangen worden door een weerstand.
  Men hoeft niet de volledige periode te detecteren, de positieve helft van de wisselspanning is voldoende.
Persoonlijk zou ik een dubbel paar diodes aan de ingang plaatsen, en die ook ontstoren met een weerstandje en condensator
  Verderop kan de combinatie van diode, weerstand en kleine elco zorgen voor stabiliteit, door de signaalpulsen te verlengen naar bvb 0.5 sec.

Bij mijn stroomdetectie (weliswaar voor DC of DCC, maar ook geschikt voor AC) gebruik ik optocouplers. De led wordt gevoed uit de spanning van 3 paar diodes, en de fototransistor in de coupler stuurt de rest. Scheiding met de elektronica-voeding is daarmee opgelost.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bumper

Klaas, Patrick, Gerolf,
De +5V en de +12V komen van een externe voeding aangesloten op het net.
Ik ga de 0V verbinden met de rode railvoeding.
Ik ga een weerstand van 1K parallel over de dioden plaatsen.
Ik ga ook een condensator (ik stel 1µF voor, heb ik liggen) tenzij dit niet goed is, eveneens parallel zetten over de dioden zetten.
Verder nog een vraag : hoe komt het dat de schema's nu wel zichtbaar zijn zoals het hoort, en niet met een link zoals in het begin?
Wat heb ik fout gedaan?
Dank aan iedereen voor de hulp.
Ik laat zo snel mogelijk het resultaat weten.

Ludo.
 

doomslu

Citaat van: bumper op 12 juli 2020, 11:11:07 AM
...
Verder nog een vraag : hoe komt het dat de schema's nu wel zichtbaar zijn zoals het hoort, en niet met een link zoals in het begin?
Wat heb ik fout gedaan?
...
Ik heb het voor jou aangepast.
De fout was dat je zowel vooraan als achteraan een img-tag had geplaatst. Achteraan moet er een /img-tag komen (de "/" betekent 'einde').

Als je in een bericht een plaatje wilt tonen klikt je op het meest linkse icoontje van de tweede rij (stelt het schilderij Mona Lisa voor), dan worden automatisch de img en de /img ingevoegd (telkens met rechte haakjes [ ] er rond. Daartussen komt dan de link naar het plaatje (dat had je prima gedaan).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

bumper

Luc,

Bedankt, ik heb dat aangepast in mijn documentatie. Indertijd vergeten te noteren.

Groeten.
Ludo.
 

patrick smout

Citaat van: Gerolf op 12 juli 2020, 09:34:17 AM
Het schema lijkt mij ook nodeloos ingewikkeld
Ik vermoed dat het schema origineel bedoeld was voor 2-rail DC rijders. Uiteraard werkt het in ongewijzigde vorm ook voor 3-rail AC rijders maar voor deze spoorliefhebbers kan het inderdaad wat eenvoudiger ( net zoals bij de digitaal rijders) en met de vebeteringen die aangegeven zijn.

Mvg, Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Geert

#11
Wat loopt er volgens mij mis:

Als je maar één schakeling aansluit, dan zal er een zwevende evenwicht (referentiespanning) ontstaan tussen 0V en ROOD via de twee meest linkse transistors op schema. Deze referentiespanning tussen ROOD en 0V is mogelijk niet gelijk, maar de schakeling (stroomdetectie) werkt wel.

Als er meerdere schakelingen aangesloten worden, dan zal er weer een nieuwe gemeenschapelijke referentiespanning ontstaan tussen ROOD en 0V, maar nu een gemeenschapelijke referentiespanning gezocht via alle 2 linkse transistors van elke stroomdetectie.
Als er nu een schakeling met stroomdetectie is, dan zal er een nieuw evenwicht en gemeenschapelijk referentiespanning ontstaan via de transistor die in geleiding komt. Deze referentiespanning wijzigt ook voor elke schakeling, en elke schakeling kan daarop reageren door een transistor verder in het schema al of niet in geleiding te laten komen. Wat dan mogelijk weer invloed heeft op de gemeenschapelijke referentiespanning enz... Er ontstaat een variërende referentiespanning wat niet gewenst is.

Volgens mij is dit oplosbaar door gewoon een verbinding te maken met 0V en ROOD. (elke transformator moet wel galvanisch gescheiden zijn)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Citaat van: bumper op 12 juli 2020, 11:11:07 AM
Ik ga ook een condensator (ik stel 1µF voor, heb ik liggen) tenzij dit niet goed is, eveneens parallel zetten over de dioden zetten.
Dat is veel te groot. Ik denk eerder aan 10nF.

bumper

Klaas,
Zal ik voor zorgen.

Geert,
De nul volt met rood verbinden is dus zeker noodzakelijk.
Maar wat bedoel je met elke transformator? Voor deze schakeling heb ik maar één transformator in gebruik.

Groeten.
Ludo.
 

Geert

Ludo, ik bedoel hiermee de 5V en 12V voeding die eigenlijk ook een transformator is, galvanisch gescheiden moet zijn t.o.v. de regeltransformator voor de lokomotieven.
Meestal is deze gescheiden, dit is een eigenschap van moderne transformators. Vroeger kon dat wel eens anders zijn.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen