Heljan Class 66 digitaal probleem lichten - MET FOTOS

Gestart door Lazer1, 10 juli 2020, 12:20:13 PM

Lazer1

Hallo,

ik heb enkele dagen geleden tweedehands een Heljan Class 66 gekocht (Crossrail PB03 - artikelnr 10066003).
Deze is standaard uitgerust met een Esu Loksound 4.0.
Er is een blad bij met alle functies, zie foto.

Nu hen ik wel wat 'issues'..
Ik rijd met een Z21 centrale.
Toen ik de loc uitpakte en op de baan zette reed de loc enkel aan een constante snelheid, dus ofwel rijden ofwel stoppen. Versnellen/vertragen zat er niet bij, heel bizar.
Alle functies (licht en geluid) werkten wel zoals het hoort en zoals op het blad vermeld stond.

Dus ik hang hem aan mijn esu programmer en ik probeer de motoreigenschappen, rijcurve, etc aan te passen, maar niets helpt. Ook op het testspoor aan de programmer hetzelfde bizarre rijgedrag.

Ik heb de decoder dan voorzien van een update zonder een reset te doen, geen verschil.

Ik heb dan maar een reset gedaan en dan rijdt de loc prima : traag optrekken, perfect.
Maar de functies kloppen niet meer met het bijgeleverde blad...
Zo zijn F4 en F8 omgedraaid, bizar...
Ik heb enkele malen de originele configuratie ingeladen, opnieuw gereset, verschillen gezocht in de CV's, geen verbetering.

Ik heb dan maar de loc opnieuw gereset omdat de rij eigenschappen natuurlijk het belangrijkste zijn.
Ik heb hem op de baan gezet en met de iphone in de Z21 centrale alle functies ingegeven (ook hier F4 en F8 omgewisseld).

Maar nu heb ik weer iets raar voor : de lichten.
Aan de ene zijde brandt enkel het rode 'toplicht', aan de andere zijn van de loc alle drie de witte lichten.
Als ik de rode achterlichten aanzet, doet die dat aan de ene zijde normaal, aan de andere zijn branden ze samen met de witte lichten.

Ik vermoed dat een en ander te maken heeft met bepaalde programmatie van CV's of functies, maar ik ben hierin geen expert.

Hebben jullie suggesties ?

mvg
Rudy








bellejt

denk dat ik die loc ook heb in  AC versie.Zal vanavond eens kijken voor jou

ERVIN

Ik heb mijn instellingen naar je doorgestuurd via PM.  ;)

Lazer1

He Ervin,

goed ontvangen en meteen ingeladen (lok 27 bij jou dus)  8)

Dat is inderdaad al veel beter, geen rode en witte lichten samen meer.
Aan de ene zijde wel nog enkel een toplicht, dus ik vermoed dat er  leds of een draadje stuk zijn.

Alvast dank !

mvg
Rudy

Lazer1

weet iemand of/hoe de cabineverlichting apart kan geschakeld worden ?

mvg
Rudy

Rangeerduivel

#5
Citaat van: Lazer1 op 10 juli 2020, 15:58:27 PM
weet iemand of/hoe de cabineverlichting apart kan geschakeld worden ?

Cabineverlichting gaat samen met de rijlichten aan en is niet apart (uit) te schakelen.
Dat is een (vervelend) cadeautje van Heljan...

Ik ben heel onkundig met die "programmeertoestanden" maar ii wou er toch de aandacht op vestigen dat de files voor de ESU class 66/77 niet identiek zijn aan de Heljan.
De ESU-loc heeft op F3 een rookgenerator, wat de Heljan niet heeft...

;)

bellejt

in mijn heljan zit een 21mtc decoder in en zal de schema's hier zetten hoe ik een kleine aanpassing heb gedaan.In een nieuw topic met ombouw