Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Marklin 37033 loc 64015 met sound

Gestart door Paul_C, 05 juli 2020, 16:58:40 PM

Paul_C

Hallo,

Mijn loc's staan in een vitrinekast wanneer ze niet op de baan rijden, maar af en toe laat ik ze ook draaien op de rollentestbank.
Onlangs stond de stoomloc 64015 op de baan met andere stomers ( de baan is gebouwd met K-rails) op rechte stukken rijdt hij goed maar  bij het verlaten van het station moet hij over gewone wissels of over een kruiswissel, het viel mij op dat de loc stilviel, de voorloop wielen 1 of de 2 ontsporen, hetgeen vroeger niet gebeurde. Terug alles op de sporen geplaatst en maar terug proberen, maar de voorloop wielen gingen terug uit sporen en ook het laatste van de drie grote wielen. Ik dacht het is misschien het veertje van de voorloop wielen, maar bij nader  controle er op duwen zit er volgens mij voldoende druk op om de wielen op de K-rails te houden. Ik heb een klein testspoor met een wissel en een kruiswissel maar ook daar ging hij uit de sporen, hij volgt de gekozen weg niet en de voorloop wielen op de kruiswissel worden precies omhoog geduwd en zo ontspoort hij en maakt kortsluiting.
Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?  en wat is de mogelijke oplossing voor het probleem . Het zou zonde zijn om deze mooie loc voor altijd in de vitrinekast te laten staan.
MVG PaulC

efl045

Draaien de wielen vrij rond? Ik ondervind regelmatig bij locs die lang hebben stilgestaan dat de assen door kleven slecht ronddraaien of zelf volledig vast staan. Sommige (originele) smeermiddelen (vet?) hebben daar last van. Na reinigen en opnieuw lichtjes oliëen keert het probleem nooit meer terug.

nmbssncb

Kortkoppeling aan de voorzijde?  Zo ja, hangt die dan niet te laag?
Je kan ook met hand de locomotief voorzichtig door de wissels duwen, maar let erop dat de drijfwielen niet geforceerd gaan draaien want dan verniel je de cardankoppeling...

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Paul_C

De wielen draaien schoon rond, de motor reageert onmiddellijk wanneer hij stroom krijgt, aan de voorzijde is geen koppeling gemonteerd.
Het probleem zijn de voorloop wielen die de wisselstraat niet volgt en op die moment ontsporen.
Het heeft iets te maken met het veertje dat boven de wielen gemonteerd is? Ofwel te veel of te weinig spanning.
Ik denk bij een volgende gelegenheid het even te verwijderen en zien wat de loc dan op de wissels doet.
Paul

Rangeerduivel

Citaat van: Paul_C op 08 juli 2020, 11:49:29 AM
Het probleem zijn de voorloop wielen die de wisselstraat niet volgt en op die moment ontsporen.
Het heeft iets te maken met het veertje dat boven de wielen gemonteerd is? Ofwel te veel of te weinig spanning.
Ik denk bij een volgende gelegenheid het even te verwijderen en zien wat de loc dan op de wissels doet.
Paul
Paul,
Is het niet te doen wat meer spanning aan het veertje te geven?
Als het een spiraalveertje is kan je er misschien een rondseltje (of 2,3 naargelang) boven of onder bijsteken zodat de veer iets méér ingedrukt wordt en daardoor de dissel harder op het spoor drukt...
Is het een plat veertje in veerbrons dan helpt gewoon bijplooien misschien, of ook rondseltjes bij steken zodat het naar beneden geduwd wordt.
De kunst is echter de gepaste spanning te créeren die ook niet te sterk mag zijn zodat het de voorste vaste locwielen niet omhoog duwt, anders zit je daar weer met het ontspoorprobleem...
Een paar keer demonteren en bijpassen zal wellicht wel nodig zijn...
Als dat allemaal niet lukt, nieuw veertje bestellen is bij Marklin geen probleem dacht ik :-\

;)

svvander

Ik heb onlangs ergens (op het 3-rail forum) iets gelezen van een lid dat een nieuwe Märklin loc had gekocht en kloeg over het ontsporen bij een wissel. Bleek te maken hebben met de kleinere wieltjes vooraan (voorloopwielen) die inderdaad omhoog komen, omdat deze niet genoeg druk hebben en als het ware even omhoog springen.

Ik zoek het ff op.

Edit: ik denk dat het jouw draadje zelf was! Over een 37033  :o
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be