Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Vraag: Blauwe 55 in combinatie met dynamische rem, was dit mogelijk?

Gestart door D_Loc, 05 juli 2020, 00:21:57 AM

D_Loc

Ik heb een vraag, ik ben mijn Loksound 5 voor de reeks 55 aan het uitbreiden met de mogelijkheid om de generator te activeren voor de elektrische verwarming. Nu had ik dit ook al gedaan voor de Loksound V4 maar dat was een aparte soundversie, nu wil ik het integreren in mijn standaard 55 project waarbij alleen een mapping (CV) hoeft te worden aangepast om de functie beschikbaar te maken of niet. Ik probeer dit zo te doen dat er eventueel ook in treinschakeling gereden kan worden waarbij de rijeigenschappen van beide locs gelijk blijven (dus 1 loc zonder actieve generator en 1 loc met actieve generator).
Wanneer de generator actief wordt, zal het stationair toerental hoger zijn (stand 3) en daar ook nooit onderkomen zolang de functie actief is, dus ook bij stilstand zoals in dit (jullie inmiddels wel bekende?) filmpje: https://youtu.be/0cQJrUKrt6k?t=36

Nu vroeg ik mij alleen af, kon de dynamische rem ook gebruikt worden als de generator actief was?
Ik heb een audio opname van een autoslaaptrein naar Frankrijk waarbij de trein in volle dynamische remming langs de camping in Kautenbach komt: https://youtu.be/hwHCT2qVC0Q?t=178
Deze trein bestond uit een CFL 1800 en een blauwe 55 waarvan ik vermoed dat beiden in dynamische remming zijn maar het zou dus ook alleen de 1800 kunnen zijn. Het lijken er echter twee op het moment dat deze voorbij komt maar dat kan ook een echo zijn van het dal.

De opname stamt uit 1988 en in die tijd werd de dynamische rem nog wel gebruikt op de reeks 55 weet ik uit ervaring. Tijdens een rit van Luik naar Luxemburg werd deze gebruikt bij de afdaling van Bellain naar Troisvierges en dat klonk behoorlijk angstaanjagend als je in de trein zit, toen ik dit voor het eerst hoorde dacht ik dat de loc defect was ;D
Ik meen dat ergens in de jaren 90 de dynamische rem op de 55'ers zijn uitgeschakeld.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

PeterVG

Boeiende vraag maar helaas weet ik het antwoord niet.
Zelf ken ik het geluid van de dynamische rem alleen van de CFL 1800. Maar dat zal het gevolg zijn van het feit dat de NMBS in de jaren 90 de dynamische rem niet meer gebruikte.
Gewoon toepassen zou ik zeggen Dirk. Iedereen is dan vrij om de functie alsnog uit te schakelen.

mark7758

De Dynamische rem heeft altijd gewerkt. (Al waren sommige treinbestuurders er niet happig om hem te gebruiken. Leverde vaak problemen op.)
Maar ik weet niet hoe ze er bij bij staan. Maar ze kunnen nog steeds gebruikt worden bij TUC Rail.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

D_Loc

Dank voor de antwoorden, ik zal inbouwen dat als de generator actief is de dynamische rem ook geactiveerd kan worden.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

D_Loc

Citaat van: mark7758 op 05 juli 2020, 11:27:38 AM
Graag gedaan. (Dinsdag weer op de Belg.  8) )
Mazzelaar ;D
Eigenlijk moet ik daar ook nog eens de sound van opnemen met ventilator.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

D_Loc

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

PeterVG

Waarom werd de dynamische rem niet gebruikt? Technische problemen?

mark7758

Kort samen gevat.
Je gaat de motoren als generator gebruiken. Dus eigenlijk tegen gesteld aan de rijrichting laten draaien.
Als je dan harder remt dan gewenst, kan er heel kort een kortsluiting optreden in de motor. En dan heb je flasches. (Overslag)
Daar waren de 55ers ook al vaker op betrapt als ze harder dan 120km/h reden. En als je overslag heb, kan de MASSA aanspreken en stopt te motor en loc.
Heel kort samengevat. Van alle TB-ers van NK die ik ken(de) reden er maar 1 of 2 met de Dynamische rem. Van depot FVY waren dat er al veel meer.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

PeterVG

Bedankt Mark voor de heldere uitleg. Aangezien mijn 55ers thuis zijn in Gouvy kijk ik uit naar de dynamische rembestanden van Dirk. Gaat weer heerlijk klinken vermoed ik.

D_Loc

Citaat van: mark7758 op 05 juli 2020, 21:46:35 PM
Kort samen gevat.
Je gaat de motoren als generator gebruiken. Dus eigenlijk tegen gesteld aan de rijrichting laten draaien.
Als je dan harder remt dan gewenst, kan er heel kort een kortsluiting optreden in de motor. En dan heb je flasches. (Overslag)
Daar waren de 55ers ook al vaker op betrapt als ze harder dan 120km/h reden. En als je overslag heb, kan de MASSA aanspreken en stopt te motor en loc.
Heel kort samengevat. Van alle TB-ers van NK die ik ken(de) reden er maar 1 of 2 met de Dynamische rem. Van depot FVY waren dat er al veel meer.
Het probleem met de flashes was inderdaad ook de reden dat ze snel weer van Antwerpen-Neerpelt werden afgehaald. Ik vermoed dat het ook met het type tractiemotor (D29) van de 55 te maken had, de CFL 1800 had een nieuwer type (D57) die hier dacht ik minder/geen last van heeft.

Citaat van: PeterVG op 05 juli 2020, 21:52:47 PM
Bedankt Mark voor de heldere uitleg. Aangezien mijn 55ers thuis zijn in Gouvy kijk ik uit naar de dynamische rembestanden van Dirk. Gaat weer heerlijk klinken vermoed ik.
Peter, de dynamische rem zit op dit moment al in mijn Loksound.
Enige dat ik nu aan het aanpassen ben is dat je ook een blauwe 55 kan simuleren en daarbij ook de dynamische rem kan gebruiken, ik ben er hierbij vanuit gegaan dat de generator aan blijft dus hoger in toeren blijft (stand 3), i.p.v. opschakelen naar stand 2 bij de normale dynamische rem.

Hier het voorbeeld van de huidige dynamische rem in mijn Loksound: https://youtu.be/S-uHEGVM1UM?t=141
Binnenkort zal ik een nieuwe demo uploaden voor de blauwe 55.

Dit filmpje geeft overigens een heel goed voorbeeld van de dynamische rem bij een CFL 1800: https://youtu.be/y-JvOgihJKg
Dit klinkt ook precies zoals ik het mij herinner tussen Bellain en Troisvierges, het geluid van een luchtalarm  ;D
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

55erke

😁 leuk voor de mensen die langs het spoor wonen zo een rem ;D
Er zijn er die voor minder in hun kelder kruipen.
@ D loc , ik heb hier nog een 55er rondrijden met sound van een dynamische rem.
Deze heb jij destijds gemaakt en heeft Jos ingebouwd in de loc. Ondertussen al weer jaren geleden.
Zal er morgen een een filmpje van maken  ;)

Groetjes
Johan



D_Loc

Dat is inderdaad (heel) lang geleden. Inmiddels gebruik ik andere samples, namelijk van de rookafzuiging die gekoppeld is aan het brandalarm van de garage van mijn flat  ;D
Dat ding had vroeger regelmatig de neiging om spontaan af te gaan, vooral bij erg hoge relatieve vochtigheid. Inmiddels is dat probleem (gelukkig) opgelost want zeker 's nachts wilde je dat ook niet hebben.

Ik kwam zojuist tot de ontdekking dat ik die opname waarschijnlijk ook kan gebruiken voor de ventilator van de reeks 62 mits ik de pitch van de sample omlaag gooi. Die kan ik dan gebruiken i.c.m. deze opname: https://www.youtube.com/watch?v=QTJUOhjpLMI
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk