Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Viessmann 4558 wisseldecoder

Gestart door stoomlokje, 04 juli 2020, 12:09:12 PM

stoomlokje

Beste mede modelspoorders,
Ik bezit de viessmann wisseldecoders 4558 .
Deze heeft 3 soldeerpunten voor externe aansluiting .
Ik zou graag een puntstukpolarisatie ( via relais ) hierop aansluiten.
Echter als ik op de aansluitpunten doormeet met de multimeter , krijg ik alleen zeer hoge ohmse waarden +/- 140 K
Ik zie na het omschakelen van het wissel ook geen verandering van situatie op die punten.

Weet er iemand hoe ik deze moet gebruiken?
Alle info is welkom en bij voorbaat dank.
Grtjs,
Saskia

bellejt

er bestaat reeds een topic daarover als je de zoekfunctie gebruikt.In de handleiding staat ook duidelijk : Due to the low maximum load of the contacts and the short pulse length, it is important to use a relais (e. g. the Viessmann electronic relay 5552) as shown in figure 7

https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/gl/001231473ML01/gebruiksaanwijzing-1231473-viessmann-4558-universele-wisselaandrijving-14-v-24-v-dcac.pdf


https://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=22021.0


stoomlokje

Johnny,
Die handleiding bezit ik ook, maar versta er geen jota van.
Het enige wat ik al aan de praat heb gekregen, is het omschakelen van de wisseltongen.
Ik heb wel verstaan dat het transistoruitgangen zouden zijn, die max. een stroompje van 50 mA mogen schakelen, vandaar dat relais.
Echter hoe die schakeling in beweging ( elektrisch ) krijgen zodat, als het wissel omgeschakeld is, ik een schakelcontact verkrijg tussen 2 van de 3 punten ( zoals in een wisselschakeling op het L.S. net ) en in de andere stand , tussen een punt en een ander ,zodat deze een bipolair relais kunnen schakelen.
Daar vindt ik niets over ,( en het engels ,daar versta ik geen jota van ).
grtjs, Saskia

bellejt

#3
tekening 7 en op ander forum uitleg over het relais https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71329.0

google translate :

Terugmelding via relais De wisselmotor is voorzien van een transistoraangedreven uitgang, die de positie van de wissel kan aangeven. Deze uitgang wordt gebruikt om vergrendelrelais te bedienen. Het contact is ingeschakeld voor ongeveer. 250 ms, wanneer de wissel zijn respectievelijke eindpositie bereikt. Met deze contacten (soldeerpads aan de achterkant van de behuizing) kunt u de positie van de wissel op een geschikt besturingssysteem terugkoppelen. Het tweede gebruik is om de polarisatie van de kern van een wissel te veranderen. Vanwege de lage maximale belasting van de contacten en de korte pulslengte is het belangrijk om een relais te gebruiken (bijv. Het Viessmann elektronische relais 5552) zoals weergegeven in afbeelding 7

enzovoort.

Schakeluitgangen De schakeluitgangen kunnen worden geconfigureerd voor verschillende functies (CV 38). De uitgangen zijn bedoeld voor relais, maar kunnen ook kleine belastingen zoals LED's aansturen


Rangeerduivel

Citaat van: stoomlokje op 04 juli 2020, 13:02:40 PM
en het engels ,daar versta ik geen jota van ).

Ik ook niet,

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiMpoqwvrPqAhWH6qQKHRrpAIcQFjADegQIBhAB&url=https%3A%2F%2Fwww.deepl.com%2Fnl%2Ftranslator&usg=AOvVaw1MkQAz0uVomnEORgG94dqf

Probeer deze eens, je kan grote stukken tekst "kopieren" en daarna in de vertaler "plakken",
De beste vertaler ergens te vinden, heb er Havoc ook reeds gelukkig mee gemaakt!  ;D

;)

stoomlokje

Allen vriendelijk bedankt voor de uitleg.

Johnny, ik zal er straks eens een klein bipolair printrelais aanhangen en  zien wat dat doet. ;), Ik moet nu een paar uurtjes weg.

Rudy , ga ik eens proberen. ;)
Nogmaals bedankt. :) :)

Grtjs,
Saskia

stoomlokje

#6
Het is gelukt om een schakelingetje te kunnen maken om puntstuk om te polen en de wisselstand met LED's aan te geven.
Dat werkt nu.
Nu nog gedaan krijgen via cv 38 om het moment van omschakelen aan te passen naar 9 ( omschakelen als tongen op 50% van verplaatsing zijn )
Dit krijg ik met de I.B. niet klaar.
Ik weet niet wat ik fout doe .
Moet de blauwe draad met rode markering hiervoor terug los gemaakt worden om dat te kunnen programmeren?grtjs,

Is bij mij blijkbaar niet nodig om die instelling aan te passen , daar ik de wisseltongen geïsoleerd had van de rest van het midden-railstuk, ( Mä-C-rails aangepast voor 2 & 3 rail voor testbaan ) maar ik zou toch graag weten hoe het moet gebeuren .
Saskia

stoomlokje