Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Spam??

Gestart door Peter, 03 juli 2020, 09:51:04 AM

Peter

Wat is er de laatste tijd toch aan de hand.
Ik heb twee mail  systemen, namelijk dat van Mozilla Firefox en dat van Telenet zelf. Op het eerste ontvang is geen spam, (dank zij mijn Antivirus ??) doch op dat van Telenet ontvang ik de laatste tijd dagelijks 10 tot 30 Spam berichten. Die komen dan wel in mijn Telenet Spam mail en zijn dus met 1 klik te verwijderen maar heb toch liever geen spam berichten. Weet iemand soms een oplossing want bij Telenet zelf heb ik nog geen antwoord gekregen?
Bedankt alvast voor jullie advies.
Met vriendelijke groeten
Peter

Ronald

Spammail ontstaat vaak doordat de eigenaar zijn mailadres(sen) ergens achterlaat of met dat adres meedoet met bepaalde acties op bv Facebook of andere social media. Heb die fout zelf ook eens gemaakt en gelukkig parkeert Gmail bij mij die zooi in de spambox.

Je zou Telenet eens kunnen vragen via mail of bellen of zij je kunnen helpen. Het is tenslotte je provider en die kunnen vaak meer voor je betekenen dan je in eerste instantie zou denken.

Succes ;)

bellejt

telenet zal je niet helpen want die zijn er nu uit op hun betaalde spamfilter op te dringen :) . Bij mij blijven die dingen achterwege door mijn spamfilter en ook op de skynet mail door de voorfilter instelling .Af en toe glipt er nog eentje door maar die blok ik dan gewoon in outlook

Havoc

Proximus die blokkeert enkel gewenste berichten en laat spam door.... Het meest nutteloze systeem dat er is. En zelfs als je dan instelt dat alles spam naar je inbox moet, dan nog gaan gewenste berichten naar de spambox. Ik vraag me af hoeveel mensen er al denken dat ik hun niet meer wil antwoorden omdat hun email nooit toekomt.

Ik heb veel liever dat alles gewoon doorkomt en dat mijn filters het werk doen. Misschien moesten de mensen wat meer spam binnenkrijgen dat ze wat zorgvuldiger met hun emailadres beginnen omspringen. (ik weet het, zal nooit gebeuren)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Ik ga het hebben over de keerzijde van de medaille...
Mijn ervaring met spamfilters is dat als je mails verzendt vanaf een professioneel adres (modelspoormagazine.be) die heel vaak in de spam terechtkomen.
We hebben dat probleem onder andere met onze jaarlijkse acties.
Mensen kregen hun mails niet en dat is vervelend.
Uit ervaring gebeurt dit het vaakst bij skynet adressen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Ik begrijp dat er soms goede mails ook al eens in de Spamfilter terecht komen maar helaas, dat is nog niet 1 % van de flauwekul die wel onder Spam kan geklassificeert worden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Citaat van: Peter op 03 juli 2020, 18:41:32 PM
Ik begrijp dat er soms goede mails ook al eens in de Spamfilter terecht komen maar helaas, dat is nog niet 1 % van de flauwekul die wel onder Spam kan geklassificeert worden.

Sorry, bij proximus (@skynet.be) komen er meer goeie emails in de spam terecht dan echte spam mails. Ik denk dat er 1 mail terecht als spam in de folder terechtkomt voor elke 5 mails van gekende afzenders. Dit terwijl er tientallen spamberichten wel in de inbox komen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Mijn ervaring is:
Blijf weg van spamfilters van providers, zet ze gewoon uit.
En gebruik een mail programma dat een goede ingebouwde voorziening heeft.
Bijvoorbeeld Firefox, dat heeft een 'leer modus' als je daar een paar weken goed aandacht aan wilt besteden, dan heb je een prima oplossing.
Wil je dat niet gebruiken installeer dan mail washer, daarbij kun je zelf instellen wat er wordt opgehaaald bij je provider en wat er als spam gemarkeerd wordt.

Ik hoor sinds begin maart veel mensen klagen over de hoeveelheid spam die ze ontvangen, de bitcoin maffia schijnt erg actief te zijn.
Het tuig zit aan huis gebonden en heeft kennelijk niets anders te doen.
Mijn echtgenote heeft een onvolprezen iMac met het standaard mailprogramma.
En zij wordt gek van de troep.
Het waardeloze van iMac mail is dat je alleen kunt filteren op volledige email adressen en niet op context of op domijn namen.
Dus heb ik Firefox half mei op haar iMac gezet en het gedonder is over.
Zelf heb ik Windows 10 met Firefox en mijn filters gecopieerd naar haar iMac.

interessante webpagina's zijn:
https://support.mozilla.org/nl/kb/hoe-werkt-ingebouwde-bescherming-phishing-malware
en
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/marktplaats-anti-spam/

Ik zou zeggen lees het door en doe er je voordeel mee.

grt Piet.

Johnnytrein

Ik ben een telenet gebruiker en ik controleer geregeld mijn mails via webmail en zie af en toe emails van modelspoor magazine in de spam vervolgens selecteer ik deze als geen spam en volgende keer komen deze gewoon via mijn firefox email programma terug gewoon bij de gewone email binnen. En inderdaad in  die spam folder zie ik geregeld dat ik vele duizenden bitcoins gespaard heb soms wel een stuk of 10 per dag.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Havoc

Citaat van: PietB op 04 juli 2020, 01:39:41 AM
Mijn ervaring is:
Blijf weg van spamfilters van providers, zet ze gewoon uit.

Spijtig genoeg kan dat niet bij proximus. Heb ze daar al verschillende keren voor gebeld.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

Citaat van: Johnnytrein op 04 juli 2020, 06:18:26 AM
Ik ben een telenet gebruiker en ik controleer geregeld mijn mails via webmail en zie af en toe emails van modelspoor magazine in de spam vervolgens selecteer ik deze als geen spam en volgende keer komen deze gewoon via mijn firefox email programma terug gewoon bij de gewone email binnen. En inderdaad in  die spam folder zie ik geregeld dat ik vele duizenden bitcoins gespaard heb soms wel een stuk of 10 per dag.

Goh Johnny,
Mijn rekening is al gestegen tot 6466.84 €, en bitcoins heb ik al 12.345€ staan, beide zonder er ook maar iets moeten voor te doen!
Gelukkig komt dat allemaal veilig in de spam terecht, die ik om de paar dagen eens proper klik

;)

loco

Ik ken het probleem en wordt daarmee dagelijks geconfronteerd. Vooral het laatste jaar is dit indrukwekkend geworden
De suggestie van Piet helpen me niet veel verder. Ik vermoed dat zijn tips vooral te maken hebben met wat er gebeurt wanneer je toch op een link in één van deze (bitcoin) mails of vergelijkbare mails zou klikken.

Ik gebruik uitsluitend webmail van Telenet of andere providers. De standaard spamfilter van Telenet werkt redelijk goed. Ik gebruik geen extra spamsoftware van Telenet of andere providers.
Ik gebruik een aantal regels om de meeste spam onmiddellijk naar het rijk der gedoemden (definitief) te verwijzen. Meestal werkt dit goed. Maar er zijn enkele regels die niet blijken te werken. Wat ik ook doe of instel, de spam blijft maar komen. Ik hoef bvb niet het volledige adres in te geven in de regel. Ik kan ook werken met gedeeltelijke kenmerken uit een adres. Maar voor sommige spam werkt dit niet. Heeft hiervoor iemand een suggestie of oplossing.
Ik heb ook meerdere persoonlijke adressen. Ook enkele adressen die ik nooit gebruik, maar reserveer opdat anderen ze niet zouden gebruiken. Ook op deze adressen krijg ik spam binnen. Toch vreemd. Zouden ze dan de mailservers van Telenet gekraakt hebben? Ik vrees van wel.




Havoc

Citaat van: loco op 04 juli 2020, 12:19:06 PMMaar voor sommige spam werkt dit niet. Heeft hiervoor iemand een suggestie of oplossing.

Zo zijn er 2 waar ik problemen mee had: "https://bit.ly" en "http://bit.do". Deze stuurden steeds van andere adressen/domeinen zodat je niet op domein in de afzender kan filteren. Maar ergens in de tekst stond steeds een link naar deze domeinen. Dus ik filter gewoon of een van die domeinen ergens in de tekst van de email komen.

De spamfilter van proximus laat die rustig door maar email van hun eigen pickx site en facturen van proximus die filteren ze zelf in spam...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Ik heb een vijftal email adressen en daarvan zijn er twee die super veel spam krijgen sedert het begin van Covid-19. Reden; zo goed als zeker zijn die adressen gepikt via Franse immo kantoren. Ik zoek de laatste jaren veel info over huizen in Zuid-Frankrijk en kreeg bij het uitbreken van de pandemie waarschuwingen uit Frankrijk, al dan niet via immo kantoren, en sedert dien veel spam. De telenet-filter haalt het meeste er uit en outlook doet ook zijn best. 'k Moet wel bijna dagelijks wat ongewenste adressen aan de spamlijst toevoegen.
En als ik alle spam bekijk komt het meeste uit NL, of toch met NL adressen...

PietB

#14
Citaat van: loco op 04 juli 2020, 12:19:06 PM
De suggestie van Piet helpen me niet veel verder. Ik vermoed dat zijn tips vooral te maken hebben met wat er gebeurt wanneer je toch op een link in één van deze (bitcoin) mails of vergelijkbare mails zou klikken.
Neen zeker niet want ik klik niet op dat soort links.

Ik heb 7 email adressen en die mail haal ik vanaf de server van desbetreffende provider via IMAP naar mij toe.
En behandel ze dan zoals eerder beschreven.
Twee mail domeinen gmx.com en zonnet.nl geven veel troep.
Terwijl gmail.com en ziggo.nl (met 4 adressen) niet of nauwelijks rommel geven.
Van de laatste twee heb ik hun eigen spam protectie uitgezet en handel het zelf af.

Citaat van: loco op 04 juli 2020, 12:19:06 PM
Ik gebruik een aantal regels om de meeste spam onmiddellijk naar het rijk der gedoemden (definitief) te verwijzen. Meestal werkt dit goed. Maar er zijn enkele regels die niet blijken te werken. Wat ik ook doe of instel, de spam blijft maar komen. Ik hoef bvb niet het volledige adres in te geven in de regel. Ik kan ook werken met gedeeltelijke kenmerken uit een adres. Maar voor sommige spam werkt dit niet. Heeft hiervoor iemand een suggestie of oplossing.
Kijk eens in  de SMTP header van de ongewenste email, vaak komt het voor dat er zichtbaar een verschil is in het
From: adres en het ReplyTo: adres  of het SentFrom: adres.
Dat duid op 'misdaad' ik heb een regeltje in mailwasher geconstrueerd dat daar op test.
Zijn deze adressen niet gelijk dan is het verdacht, dan kun je het weg mieteren(in een folder Nog uitzoeken of zo) maar sommige afzenders hebben dat ter goeder trouw zo ingesteld.
Eens per maand loop ik de folder met deze gemarkeerde mails langs en vis ik er soms 2 of 3 uit die wel zuiver zijn.

Citaat van: loco op 04 juli 2020, 12:19:06 PM
Zouden ze dan de mailservers van Telenet gekraakt hebben? Ik vrees van wel.
Daar geloof ik niet in.

grt Piet.