Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Märklin wagon bouwpakketten

Gestart door efl045, 01 juli 2020, 19:41:40 PM

efl045

In mijn herinnering zijn ze er altijd geweest, de Märklin wagon bouwpakketten.





Ik heb er vroeger heel wat gebouwd, dat was het middel om op jonge leeftijd voor een heel schappelijke prijs aan wat (goed) rollend materiaal te geraken, voor de prijs van een Lima had je een Märklin wagon  ;)
Ik kwam onlangs tussen mijn oude spullen nog een ongebouwd exemplaar tegen en de goesting om er nog zo eens eentje te bouwen was daar terug.
Toch maar eerst een beetje over gelezen en groot was mijn verbazing dat de periode van de bouwpakketjes toch korter was dan ik mij herinnerde, dat begon voorzichtig in 1958 met 3 modelletjes, kende zijn hoogtepunt van 1965 tot 1967 met 22 verschillende modellen en terug te vallen naar 3 modellen in 1976 om dan helemaal uit sterven in 1980 toen ze nog een laatste keer 1 modelletje hadden. Al bij al hadden ze maar over een periode van 10 jaar meer dan 10 verschillende modellen in de catalogus staan.

Ik heb de 4910 wijnwagon met 2 vaten met het opschrift Bordeaux.
Deze stond in het programma van 1959 tot 1970.



Ik heb er eentje van de laatste versie, versie 4, enkel voor 1970 (met boekje van 1963) en verbazingwekkend voor een uitloper van de serie een foutdruk!



Versie 4 had langs weerskanten 1 van de 2 Bordeaux opschriften ondersteboven staan.



Dat zegt heel veel hoe tolerant we waren in die tijd, nu zagen ze al over een rivet die er te kort op staat  :)

Het dilemma is nu, bouwen of niet bouwen...
Ik denk dat ik het bouwpakketje maar in het doosje laat zitten, 't is ten slotte een 'speciaalke'.
Maar als ik er nog eens ergens eentje tegen kom koop ik het om er nog eens eentje in elkaar te kunnen zetten, jeugd sentiment ;)


Johnnytrein

Op de achterste ton staat de tekst onderste boven. Ik had ooit een bouwpakket van een stoomloc de catalogusnummer begon toen met 39. Helaas weet ik niet meer welke stoomloc het was, in ieder geval een grote.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

efl045

Citaat van: Johnnytrein op 03 juli 2020, 15:33:32 PM
Ik had ooit een bouwpakket van een stoomloc de catalogusnummer begon toen met 39.
Je kon vroeger inderdaad alle locomotieven krijgen als 'Teilezatz', in losse onderdelen. Het nummer was dan hetzelfde als gebouwd maar de het 2de cijfer was een 9 ipv 0, dus 3015 gebouwd en 3915 onderdelen set.




Er waren ook 2 bouwpakketten die in de catalogus stonden en enkel die werden geleverd met een bouwbeschrijving.





Those were the days  :)

Herwig

#3
't Is pvd  Dirk(y)  en  Frank-Efl045 hun  'schuld'  dat 'k dat karton-op-het-zolder met de kleine Märklin-'erfenis'  meer van nabij ben gaan bekijken...                                 (blikken brug, loods en M-rails liggen klaar om naar Dirk(y) te verhuizen ... )

Heb hier ook die wijnwagon inclusief het oranje doosje nr. 4910      (binnenin op het deksel gestempeld:  XA6)
Op de kopkant van het doosje staat handgeschreven  "60" .    Jaar van aankoop   of  Bef  ?
Op het wagentje-zelf:  wagennummer 308 (niet 4910)    +   4 x  "Bordeaux"  in het goudgeel, niet in het wit.
Zie nu ook dat die spanbandjes ook in (geroest) blik zijn.
Onderaan het chassis: het rood/witte Christiaensen-etiket.

Heb tevens in het karton die cementwagen en andere,  maar dan zonder doosje.
Die  "Tiefladewagen"  zit er ook bij.  Niet met de H0-transfo als lading, maar met een beige plastieken krat met bovenaan een blikken laadbeugel .
Kan men op één-of-andere manier vaststellen of dat ook  Bausätze  waren of gewone, gebouwde exemplaren ?

efl045

#4
Citaat van: Herwig op 03 juli 2020, 18:35:29 PM
Kan men op één-of-andere manier vaststellen of dat ook  Bausätze  waren of gewone, gebouwde exemplaren ?
Ja, makkelijk, doordat de koppelingen zelf in elkaar gezet zijn met splitpennen en de koppeling met een splitpen aan de wagenbodem vast zit, zie het verschil:




En aan de buffers van bepaalde modellen kan je het ook soms zien, die moesten aan de achterkant met een verhitte schroevendraaier platgedrukt worden en daar was niet iedereen even handig in  ;)


svvander

Wel leuk... had dit nog nooit gezien. Wel van Revell.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Johnnytrein

Inderdaad 3947 dat was de loc die ik ooit bezat. Helaas heb ik er niet lang plezier van gehad. Er was op een bepaald moment een defect en de winkel waar ik de loc had laten herstellen legde kort na dat ik de loc binnen gebracht had de boeken neer. Dag loc niets meer van vernomen helaas. Als 11 jarige een trieste gebeurtenis helaas.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Herwig

#7
aan Frank,
van Herwig,

Dank voor de uitleg over de splitpennetjes.
Die tonnetjes moeten, zoals de handleiding vermeldt, onderaan ook door middel van een hete schroevendraaier bevestigd worden.
Daarom zit er bij het wagentje hier nu één vat los op het chassis .
Zo'n handleiding van de Märklin-Bausatz zit er niet meer bij .
Ben al content met dat éne overgebleven oranje  Bausatz-doosje 4910, van de wijnwagen 308
(omdat daarin door de oorspronkelijke bezitters hun Märklin-stekkertjes en dergelijke bewaard werden)

Om niet te moeten gaan zoeken, hoeveel was toentertijd ongeveer het prijsverschil tussen gemaakt en Bausatz  ?

Als 'k nog eens 5 minuten tijd heb ga 'k die  'geërfde'  Märklin-wagentjes eens 1 voor 1 bekijken.


efl045

Citaat van: Herwig op 03 juli 2020, 22:26:46 PM
Om niet te moeten gaan zoeken, hoeveel was toentertijd ongeveer het prijsverschil tussen gemaakt en Bausatz  ?
Ik heb hier de Belgische Märklin catalogus van 1963/1964 bij de hand en moet tot mijn verbazing vaststellen dat het prijsverschil toch kleiner is dan ik mij herinnerde, ik dacht dat de bouwkit maar de helft kostte van een gebouwd model maar dat verschil was kleiner, dus ik vrees dat ik mijn uitspraak van in het begin, een Märklin voor de prijs van een Lima, een beetje moet bijstellen, alhoewel de twijfel dan ook weer opduikt of een Märklin wel zoveel duurder was dan een Lima, en zo blijven we bezig... :D
Maar nu het antwoord op de vraag.
4910 gebouwd:


4910 bouwpakket:


Maar bij de kit had je er natuurlijk nog het plezier van het bouwen bij en dat ik ook wat waard  ;)

Herwig

#9
70,- Bef   ipv  90,- Bef.    Was procentueel wel een verschil.

"....Heb hier ook die wijnwagon (nr. 308) inclusief het oranje doosje nr. 4910      (binnenin op het deksel gestempeld:  XA6)
Op de kopkant van het doosje staat handgeschreven   60 .         Jaar van aankoop   of  Bef  ?    ...."     (reactie#3)

Dan is deze  60  mogelijk de prijs van de Bausatz  enkele jaren vroeger,  toevallig  +/- 1960 ?

Jouef had in 1963 blijkbaar krak hetzelfde wijnwagentje,   Jouef nr. 643.           Maar de prijs  ?
http://lestrainsjouef.free.fr/fr/wag_fra/bifoudre_2ess.html       (deze verwijzing gewoon ter informatie)

efl045

Jouw wijn wagentje zal wel van de eerste reeks zijn, die kwam uit in 1959. Märklin had dan wel al de nieuwe 4 cijferige nummering (zonder / in de nummers) vanaf 1957 maar de decals zullen al gereed gelegen hebben zeker of ze hadden nog overschot  ;)
Want het oude nummer van het gebouwde model (toen er nog geen bouwpakketten waren) was inderdaad 308/1:


Van Jouef vind ik jammer genoeg geen prijzen...

Havoc

Over die wagon met tonnen, ik heb altijd gedacht dat dit een fantasiemodel was. Maar dat heeft dus wel degelijk echt bestaan!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Herwig

#12
MSC Het Spoor heeft  'ze'  ook:      >>    https://flic.kr/p/23NmW4i   <<<      ( hedendaagse bi-foudre in H0 van LS (?))


Primex, het warenhuishandelsmerk van Märklin, had ze ook,  met opschrift CIWL,  met blauwe spanbanden:
(onder de naam Primex werden er meer van die aloude blikken Märklin-wagentjes heruitgebracht)
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.rarelocos.com%2Ffr%2Fprimex%2F2211-primex-marklin-4546-5-wagon-bifoudre-ciwl-sncf-bo-4546-5-ho-1-87.html&psig=AOvVaw2QYr56ZsrwfY_bpxMd88lF&ust=1593950157366000&source=images&cd=vfe&ved=0CA0QjhxqFwoTCND-wZrFs-oCFQAAAAAdAAAAABAb                      (deze verwijzing gewoon ter informatie)

Snobby Crash

Ik heb er zo toevallig 3 te koop staan op tweedehands, ze zijn wel reeds gebouwd.
Zoek maar op:
Bausatz Marklin 4900, 4908 en 4910

Bij interesse stuur me een privé berichtje en wat je er voor wil geven

Gr Geert

efl045

'k Heb toch een prijslijst gevonden van Lima, enfin de Lima die ze verkochten in de Hema onder de naam Lucky Life in 1963.
En dat was echt spotgoedkoop, 2 Nederlandse gulden voor een tankwagentje, dat was destijds 28 frank.
Dan waren Märklin bouwpakketjes eigenlijk toch wel duur...
Maar ja, de meeste van de Märklin wagonnetjes uit die tijd rijden nog prima en veel Lima's uit die tijd zullen er wel al niet meer zijn zeker  ;)