Wat maakte vandaag je dag (niet)?

Gestart door Havoc, 25 juni 2020, 21:11:40 PM

doomslu

Citaat van: Michiel op 08 december 2020, 16:49:22 PM
Citeer$ W8  FF IC ckr IIg IRl NP WRS
Ah! een puzzel:

"Dollars Wachten! Florennes-Francourchamps InterCity C-Klasse Retourtje. Ieder Is Gewaarschuwd! Ieder Retour Is Niet Pluis! Wacht Rustig, Salut!"

... of zoiets...
Ik denk dat het juist is, Michiel.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Citaat van: Decapod op 08 december 2020, 16:51:35 PM
...Wacht maar tot deze generatie in het 'echte' leven stapt ... dat gaat wat geven (allez, 't is te zeggen, 't is nu al bezig).

Het komt wel goed. Het is een constant fenomeen. Citaat van Plinius (2000 jaar geleden)
"Hoeveel jongeren zijn er nog die zich schikken naar het gezag van een andere? Onmiddellijk weten ze alles, ze volgen niemand en zijn hun eigen voorbeeld."
...  maar dan in het latijn...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alberke

Citaat van: Michiel op 08 december 2020, 17:00:08 PM

"Hoeveel jongeren zijn er nog die zich schikken naar het gezag van een andere? Onmiddellijk weten ze alles, ze volgen niemand en zijn hun eigen voorbeeld."
...  maar dan in het latijn...
Dat klopt, en het is eigen aan de mens. En veel andere diersoorten.
Maar dan hoor je op de radio dat de jeugd "dommer" aan het worden is, een neergaande trend sinds 2005.
Voor wetenschappen staan ze op de 35ste plaats in de wereld.
En wat is het gevolg hiervan? Kijk even over de grote plas! Voer voor dictators.
Maar het ging over het woord "vet". In mijn tijd (!) hadden we onder andere "fak' voor iets dat indruk maakte op ons. Of "de max".
Maar "vet" is uit zijn verband gerukt, bij mij is iets vet eerder vies dan knap.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Citaat van: Decapod op 08 december 2020, 16:51:35 PMIk kan alleen maar zeggen dat heel wat tieners nog geen tekst van meer dan 20 regels fatsoenlijk kunnen lezen (en als het twee bladzijden zijn, totteren ze gewoon van hun stoel af) en vaak enorm veel moeite hebben met het maken van fatsoenlijke zinnen. Tragisch.

Trek dat maar verder open. Vandaag nog een dt-fout gezien op een papier dat ophing in de werkplaats. 4 cm groot. Daar lopen geen tieners rond...

Ik heb dat nu ook gelezen dat we achteruit gaan op vlak van wiskunde en wetenschappen. En toch, toen vorig jaar mijn collega zijn zoon meegedaan had met een soort inter-scholaire proeven en hij mij vragen van voorbije edities liet zien... eerlijk gezegd, daar zaten dingen bij waar ik aan die leeftijd het niet zou geweten hebben. Gewoon omdat die stof niet gegeven werd, dat was voor hogere jaren. Langs de andere kant kan je dan denken dat ze die stof misschien te vroeg geven en de basis niet helemaal ok is.

Maar ons Benneke zal dat allemaal wel oplossen. Juist zoals hij het openbaar vervoer "opgelost" heeft en wat nog allemaal... Minister 0-op-10.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

In mijn "jongen tijd" waren "kei" en "kut" de standaard termen om z'n oordeel te geven. Mijn ouders waren er niet mee opgezet (en ik nu ook niet meer). Maar die evolutie hou je niet tegen. "Vet" is voor mij ook iets vettigs, maar dat doet er niet toe.

En of we nu 35st op de wereldranglijst staan, is een heel ander verhaal. De vraag is wat we aan onze jeugd willen meegeven: kennis door dril om op nummer 1 te staan, of levensvreugde en spontane inzet en verantwoordelijksgevoel. Dat is een moeilijke oefening voor de onderwijssector, en voor de ouders in deze moderne maatschappij van decadentie, egocentrisme en opgedrongen consumptie. Nummer 35 lijkt me geen directe zorg, wel wat we allemaal samen als "redelijk" en "sociaal" ervaren, en niet enkel bij de jeugd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alberke

Citaat van: Havoc op 08 december 2020, 17:30:28 PM


Ik heb dat nu ook gelezen dat we achteruit gaan op vlak van wiskunde en wetenschappen. En toch, toen vorig jaar mijn collega zijn zoon meegedaan had met een soort inter-scholaire proeven en hij mij vragen van voorbije edities liet zien... eerlijk gezegd, daar zaten dingen bij waar ik aan die leeftijd het niet zou geweten hebben. Gewoon omdat die stof niet gegeven werd, dat was voor hogere jaren. Langs de andere kant kan je dan denken dat ze die stof misschien te vroeg geven en de basis niet helemaal ok is.

De stof wordt nu inderdaad vlugger afgehandeld om dat veel ander vakken worden weggelaten of geminimaliseerd wegens "niet relevant".
Ik herinner mij uit het hoger onderwijs dat vakken als fysica, wiskunde en technologie op elkaar afgestemd waren zodat de opgedane kennis van het ene vak werd gebruikt in het andere.
Tegelijk kregen we nog scheikunde, Frans, Engels, aardrijkskunde, geschiedenis.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: Michiel op 08 december 2020, 17:36:57 PM

En of we nu 35st op de wereldranglijst staan, is een heel ander verhaal. De vraag is wat we aan onze jeugd willen meegeven: kennis door dril om op nummer 1 te staan, of levensvreugde en spontane inzet en verantwoordelijksgevoel. Dat is een moeilijke oefening voor de onderwijssector, en voor de ouders in deze moderne maatschappij van decadentie, egocentrisme en opgedrongen consumptie. Nummer 35 lijkt me geen directe zorg, wel wat we allemaal samen als "redelijk" en "sociaal" ervaren, en niet enkel bij de jeugd.
Nagel op de kop, maar als je bedenkt dat Kazachstan het beter doet dan wij is er toch iets fundamenteel fout!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Decapod

Ook even kijk naar de manier waarop die lijsten opgesteld worden en wat er precies onderzocht wordt bij hoeveel leerlingen en of die groepen representatief zijn voor de hele samenleving die naar school gaat. Dat dat in bv. Kazachstan met een dikke korrel zout mag genomen worden, lijkt me logisch: degenen die daar onderwijs kunnen volgen behoren tot een maatschappelijke elite die daar geld en middelen voor heeft. Logisch dat de gemiddelde cijfers dus 'hoger' liggen. En dat dat bv. in China zo is, dat weten we al langer. Natuurlijk ... onze journalistjes van het elfde uur en minister Zwets spinnen daar graag garen bij om voor de hand liggende redenen.

En inderdaad, zoals Michiel zegt, wat willen we als samenleving bereiken? Drilrobots of mensen die zelf hebben leren denken en de verantwoordelijkheid voor hun leren kunnen opnemen? En als we dat laatste willen, dan zullen zowel onderwijs als samenleving stevig moeten veranderen ... want op vlak van verantwoordelijkheid nemen scoren we met z'n allen barslecht.

Er zijn nog nooit zoveel middelen geweest die voor iedereen toegankelijk zijn. Je moet ze alleen willen gebruiken en willen leren (en enige maatschappelijke stimulus of stok achter de deur mag er best wel zijn!).

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Rangeerduivel

Citaat van: Havoc op 08 december 2020, 17:30:28 PM
Trek dat maar verder open. Vandaag nog een dt-fout gezien op een papier dat ophing in de werkplaats. 4 cm groot. Daar lopen geen tieners rond...

Ik zou het nog dichterbij durven zoeken Johan, hier op het forum zitten mensen die bijna dagelijks DT-fouten maken!
En in een discussie hierover kreeg ik ooit als antwoord dat niet iedereen met een, laat maar zeggen "voldoende hoog IQ" geboren is, om hier boven te staan, maar als je dan weet dat diezelfde persoon in staat is/was om diploma(s) hogere studies in de wacht te slepen stel ik mij daar toch vragen bij...
Hoe dikwijls heb ik al gezegd dat dit hemeltergend is voor al die leerkrachten die hier al jaren bloed zweet en tranen aan hebben verspild!

Pas op jongens, straks gaat er hier weer wel énen tussenkomen met de boodschap dat wij aan 't zagen en lullen zijn... ::)

;)

doomslu

Citaat van: Rangeerduivel op 08 december 2020, 18:37:14 PM

Pas op jongens, straks gaat er hier weer wel énen tussenkomen met de boodschap dat wij aan 't zagen en lullen zijn... ::)

;)
Misschien zijn we dat ook wel een beetje aan 't doen?  ;) 8)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Citaat van: Michiel op 08 december 2020, 17:36:57 PMEn of we nu 35st op de wereldranglijst staan, is een heel ander verhaal. De vraag is wat we aan onze jeugd willen meegeven: kennis door dril om op nummer 1 te staan, of levensvreugde en spontane inzet en verantwoordelijksgevoel.

Eerlijk gezegd, ik maak me daar wel zorgen over. Meestal als je kennis geeft, dan komt verantwoordelijkheidsgevoel en inzet ook. Omgekeerd niet, dat zien we nu  met al die lockdownfeestjes. Te dom om te begrijpen waar het om gaat en geen verantwoordelijkheid want enkel "ik eerst en mijn plezier". Dit hangt echt samen.

Een gevolg is ook de overgang van een samenleving/economie van werken/productie naar "diensten". Waarom gaat het nu slecht? Omdat de hele economie draait om "diensten". Kappers, horeca, plezier maken, beleggen (alhoewel de meesten niet het vermogen hebben om dit te doen), sfeer met de kids, ... En zo'n econiomie die gaat door de plee als er iets niet gaat zoals in de boekskes. Dat zien we nu.

En ja, met een dt-fout meer of minder begrijpen we elkaar ook. Maar een formule voor een brug waar 2+2=5 is, dan is ook dicht genoeg. Alleen zijn er dan misschien doden. Maar zo erg is dat ook niet want we zijn toch met genoeg.

Het staat hierboven al, slecht opgeleide mensen zijn voer voor dictators. En dat klopt. Overal lees je dat de enige oplossing voor een hele hoop problemen (overbevolking, obesitas, complot therorieën, religieuse oorlog, geweld in de huishoudelijke kring....) opleiding is. Awel.... dt-fouten niet maken hoort daarbij. Dat is evengoed discipline als naar het leger gaan. Het goed en correct willen doen omdat dit nu eenmaal deel uitmaakt van goede en correcte communicatie.

Och, en drill... soms is dat gewoon nodig. Er was in het middelbaar maar ene die alles erin drillde. Die van chemie. En weet je wat? Eigenlijk had die 100% gelijk. Sommige dingen moet je nu eenmaal kennen of je komt nergens in dat vak. De basis van de basis. Gelijk 1+1=2 en de tafels van vermenigvuldiging voor rekenen. En er zijn nu 40 jaar later nog dagen dat ik dankbaar ben dat hij me dat toen geleerd heeft.

En ja, ik maak ook wel eens een fout. En mijn frans is ook zo goed niet meer als toen ik met franstalige collega's werkte. En mijn duits is erbarmelijk. Maar als ik dat dan gebruik, zelfs dan nog tracht ik de "accord du participe passé en genre et en nombre" goed te krijgen. Zelfs al moet ik daarvoor Google raadplegen. (vandaag toen ik iemand bezig hoorde in het frans moest ik denken aan Wim Sonneveld: "niets zo gezondig tegen de geslachtsregels sinds Sodom en Gomorrah")

En heel die zever van "iedereen is geslaagd, iedereen is een winnaar" is echt wel dat. ZEVER! Niet iedereen zal het maken tot de top. En een beetje competitie dat kan stimuleren. Dus in plaats van de lat altijd maar lager te leggen, leg ze maar eens hoger.

Maar niet iedereen moet het maken tot de top, daar is ook geen schande aan. Dat is wat je moet aanpakken. Niet door te zeggen iedereen is even goed. Maar iedereen is wel goed in iets, ongeacht wat dat iets is. (*) Niet iedereen is een genie in wiskunde. Daar is ook niets mis mee. Die is waarschijnlijk heel goed in zaken waar ik niets van af weet. Of wil van af weten. (mijn wiskunde is ook zo denderend niet, nooit geweest)

(*) uitzondering voor politiekers.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Citaat van: Rangeerduivel op 08 december 2020, 18:37:14 PM
Citaat van: Havoc op 08 december 2020, 17:30:28 PM
Trek dat maar verder open. Vandaag nog een dt-fout gezien op een papier dat ophing in de werkplaats. 4 cm groot. Daar lopen geen tieners rond...

Ik zou het nog dichterbij durven zoeken Johan, hier op het forum zitten mensen die bijna dagelijks DT-fouten maken!
En in een discussie hierover kreeg ik ooit als antwoord dat niet iedereen met een, laat maar zeggen "voldoende hoog IQ" geboren is, om hier boven te staan, maar als je dan weet dat diezelfde persoon in staat is/was om diploma(s) hogere studies in de wacht te slepen stel ik mij daar toch vragen bij...
Hoe dikwijls heb ik al gezegd dat dit hemeltergend is voor al die leerkrachten die hier al jaren bloed zweet en tranen aan hebben verspild!

Pas op jongens, straks gaat er hier weer wel énen tussenkomen met de boodschap dat wij aan 't zagen en lullen zijn... ::)

;)

Die opmerking kwam waarschijnlijk wel van mij Rudy maar het is een feit. Mijn plus-dochter geeft les in het 5de leerjaar. Een klasje dat zowel gevuld is met leerlingen van vele nationaliteiten als met "marginale" kinderen. Die laatste groep heeft het echt moeilijk om de taal te beheersen. En anderzijds zal een hoog IQ ook niet garant staan voor een perfecte taalbeheersing... Een ex-collega van mij is burgerlijk ingenieur en meester in dt-fouten...

En het is inderdaad ook zo dat de leerstof van de huidige jeugd wel grotendeels anders is dan wat wij op de schoolbanken hebben geleerd. Als ik mijn plus-kleinzoon aan 't werk zie bij het voorbereiden van zijn toetsen - 5de middelbaar Grieks-Latijn - moet ik toch wel eens slikken als ik de leerstof zie.

En om nog wat verder te lullen; Waarom in hemelsnaam worden die belachelijke regels zoals "dt" niet gewoon afgeschaft?

Rangeerduivel

Citaat van: Dirky op 08 december 2020, 19:34:17 PM
En om nog wat verder te lullen; Waarom in hemelsnaam worden die belachelijke regels zoals "dt" niet gewoon afgeschaft?

Wees gerust Dirk,ik had zeker jou niet in 't vizier😁
Maar wat dat dit gedoe betreft, laat het dat nu net zijn wat geur, kleur en smaak aan een taal geeft!

Klein voorbeeldje, ons alfabet bevat 26 karakters, het Poolse daarentegen bevat er 46, en niemand maakt er daar een probleem van, en neem van mij aan (ik ben in een vorig leven met een Poolse getrouwd geweest) qua marginaliteit moeten ze voor niemand onder doen!

Citaat van: doomslu op 08 december 2020, 18:57:34 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 08 december 2020, 18:37:14 PM

Pas op jongens, straks gaat er hier weer wel énen tussenkomen met de boodschap dat wij aan 't zagen en lullen zijn... ::)

;)
Misschien zijn we dat ook wel een beetje aan 't doen?  ;) 8)

Lap!...hij is daar al!!  ;D ;D ;D

;)

Michiel

Waar ik eigenlijk naartoe wou met m'n opmerking over "geen dril, maar verantwoordelijkheidgevoel en redelijkheid" is dat HET onderwijssysteem totaal is achterhaald. Het gaat nu 500 jaar mee in haast ingewijzigde vorm: primair-secondair-universiteit en klaar! Diploma op zak, hup nu werk zoeken.

Het leerstoffenpakket is in die 500jaar, en vooral in de laatste 50 jaar enorm toegenomen. Kinderen moeten nu al in de kleuterklas leren lezen, schrijven, rekenen... anders vallen ze al uit de boot in het lager. In  het lager onderwijs is de huiswerkdruk ENORM toegenomen in pakweg 40 jaar. Om dan uiteindelijk af te studeren met een diploma dat in professionele wereld weinig betekent. De opleiding gebeurt op de werkplek, en verander je van job, mag je weer in de opleiding.

We moeten af van het idee dat kinderen in pakwek 18 jaar alles moeten kunnen kennen, en dan niets meer. De wereld is veranderd. Afstanden tellen niet meer. We zijn allemaal wereldburgers, en werk/opleiding kent geen grenzen. Opleiding zou veel meer gespreid moeten worden over de levensloop. En opleiding zou individueler moeten worden en meer maatschappelijk moeten aansluiten om elkaar te helpen als grenzeloze wereldburgers. Elk kind krijgt een algemene opleiding in het "samenleven", met alle facettten die belangrijk zijn opdat het kind zich ontwikkelt naar eigen vermogen en in eigen rithme. En die opleiding sluit naadloos aan naar de integratie, gemeenschapshulp, werk, en eigen inbreng samen met een constante opleiding nodig om te kunnen blijven groeien.

Het oude academisch onderwijssysteem is totaal achterhaald door de tijd, en door de maatschappelijke ontwikkeling. Haal de prestatiedruk van de kinderen weg, en moedig ze aan om spontaan te participeren, wakker nieuwsgierigheid aan, en beloon ze voor overwinningen, en breng ze wereldvisie bij. En trek dat dan meteen door naar de volwassenen...

Maar ik denk dat ik weer veel te utopisch bezig ben, en dat de wereld nog niet klaar is voor een dergelijke drastische verandering in de visie van wat "opleiding" in feite kan inhouden.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Ik kan je helemaal volgen Michiel...

Een typerende recente anekdote; Mijn plus-kleinzoon - ik voer hem tijdens de examens naar 't school - heeft examen geschiedenis; "Opa, waarom moet ik nu van buiten weten wie er van in het Oeralgebergte naar Hongarije op veroveringstocht trok? Geef mij 15 seconden om te googlen en ik weet het in geuren en kleuren, met bijhorende figuren. "... en gelijk heeft hij toch, niet?

Als ik zelf terug denk aan de onzin die ik vroeger geleerd heb. Man, wat een tijdsverlies is dat niet geweest!