Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Wat maakte vandaag je dag (niet)?

Gestart door Havoc, 25 juni 2020, 21:11:40 PM

svvander

"Plans are of little importance, but planning is essential" (W. Churcill) en "By failing to prepare, you are preparing to fail." (Benjamin Franklin) zijn 2 quotes die al eens durf te gebruiken als ik bij een kick-off van een project moet afsluiten.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Citaat van: rgp op 02 december 2020, 18:25:59 PMIk kan na bijna 40 jaar zeggen dat het verdomd moeilijk is om een scope, die niet om de 5 voet veranderd wordt door de klant te bekomen.

Roland, een klant weet nooit wat hij wil, enkel wat hij niet wil. Ik heb de 2 kanten meegemaakt. Van een angst om te vergaderen waardoor zaken niet gaan tot dit hier waar er zoveel vergaderd wordt dat er niets vooruit gaat. Vooral als de projectmanagers iets technisch moeten leiden en geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn. Dat loopt gegarandeerd in het honderd. Nu ook, ik ben de enige die weet waar het technisch over gaat. Maar de rest neemt beslissingen op basis van wat anderen die er niets van weten gezegd hebben. Ik krijg het er van.

Ander bedrijf daar werd met 8 man 1 uur per dag vergaderd om niets te zeggen. Dat was 1 werkweek door de plee op een project dat met haken en ogen aan elkaar hing en al véél te laat was. Als dan elke dag van de week het zelfde werd gezegd gedurende 1 uur om dan op het einde te zeggen "neen, dat gaat niet"...

Citaat van: svvander op 02 december 2020, 19:29:43 PM
Johan, ik lach er nu mee he, maar ik zit in hetzelfde straatje.

Langs de andere kant heb ik deze week 3 vergaderingen gehad, waarvan ik dacht... "weeral, waarom"? En uiteindelijk zijn daar dan zaken naar bovengekomen waarvan ik dacht: "Echt, meent ge dees nu?" en "Allé al een geluk dat we dit nog gedaan hebben of...".

Dat kan ook. Heb zo ook al meetings gehad waar ik niet goed van was van wat er boven kwam. Enig probleem is dat dat meestal zo laat bovenkomt... Er is altijd die mentaliteit van "er is geen tijd om iets goed te doen, wel tijd om te herbeginnen". De goeie voorbereiding is het halve werk. Klopt ook. Maar als de techniek geleid wordt door magazijniers en pennelikkers die enkel willen dat die en die nota op tijd op het secretariaat zijn.... Doe maar zonder mij.

Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Iets wat ik ook al geleerd heb: al wat er kan foutlopen, zal foutlopen op de foute moment. Zoals je aangeeft Johan: soms komen er zaken naar boven, als alles al is ontworpen of zelf al is gebouwd. Maar daar dienen dan de projectleiders voor. Als het met een externe klant is, dan zal het meestal zijn: "Sorry beste klant: dit waren de requirements, we hebben ze overlopen en gebouwd naar uw vraag zoals omschreven. Als we moeten opleveren voor xx/xx/xxxx dan kan dit niet. We kunnen dit later onderzoeken, maar dit kan niet zonder meerprijs." De meeste klanten snappen dat dan wel. Maar een "interne klant"... da is een heel ander paar mouwen. Meestal wordt dan opgeleverd met een verwachting, die niet is ingevuld, met een heel pak gezever erboven op. (Meestal op hoger niveau... en dan gaan de paraplu'kes open). En neem van mij aan dat, zelf als is het opgeleverde product een vooruitgang t.o.v. het vorige en het doet wat gevraagd is: den business zoals wij het noemen, zal het niet aanvaarden en het zal niet werken. Tenzij ge ne CEO hebt die begrijpt hoe het zit en kan inspelen op zijn werknemers.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

Organization ist halber Arbeit is een Duits gezegde

Een waarheid als een koe

Roland


Havoc

Citaat van: erik de noorman op 02 december 2020, 22:45:03 PM
Gezond boerenverstand  ;)

Erik

Moet je tegenwoordig ook zoeken met een loupe. Een boer is niet meer wat het was. Tegenwoordig zit er in een tractor meer informatica dan in een goed uitgeruste auto. De automatisatie van een boer die wat mee is met zijn tijd daar kunnen veel kmo's een puntje aan zuigen. Gezond boerenverstand is daar al lang uitgefaseerd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Vandaag de setting van de anycube aan gepast omdat de roosters niet open waren .
Het was beter maar ze waren nog niet open en van de 6 die tegelijk gemaakt worden waren er maar 2 bruikbaar.
Dus de setting terug gezet naar de oude setting en morgen opnieuw proberen .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Ja, ik ben van den ouden tijd, maar als ik het woord "vet" zie of hoor gebruiken voor iets anders dan smeermiddel of voedingssupplement dan komt het grijze haar in mijn nek omhoog.
En door de sluiting van de kappers is dat een vette hoop!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

Ja Hugo hier het zelfde.
Stond daar eens eentje bij de duikboten "vet man echt vet ????" iedereen zo van waar zie jij "vet" want als je vet ziet dan is er iets niet goed en lekt er iets .
Ja man die boten das vet ??? Ok die wilde of kon het niet snappen .
Is zoiets als "hoer " roepen dan denk ik ok een dame met een functie die werkt met wat god (ben wel niet zo gelovig) haar gegeven heeft .En als er hoeren zijn dan zijn er ook horen lopers dus ik snap hem niet;
Blijkbaar is het bij nederlanders de gewoonte om kanker, tyfus en elke andere ziekte er achteraan of tussen in te gooien als ook wat andere woorden .

Ok verder met de fietsjes dan .
een deel die ik gisteren geprint heb daar zit de support nog te dicht tegen de fiets .
Deze heb ik dus vandaag verzet en een nieuwe 4 uur durende print gestart.
Als deze er nu goed uit komt dan ga ik er weer een stuk of 6 tegelijk printen.
De defecte fietsjes ga ik gebruiken als schroot of verroeste fietsen die ergens in het gras liggen weg te rotten enz.
Dat Bv aan het voorwiel een fout hebben die ga ik gebruiken om in zo een put te zetten waar in we vroeger moesten parkeren om niet om te vallen .

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Decapod

 ;D ;D ;D

Hier word ik nu eens vrolijk van, mannen, dat is taalevolutie. Zoiets ga je niet tegenhouden, hoe vies versterkingen als 'vet, vies, nijg/neig, machien, bom, fucking, ligit, e.d.' ook in jullie oren klinken. De tijd van Annie Van Aevermaet, Fons Fraeters en Joos Florquin is lang voorbij. Hoe goedbedoeld hun programma's toen ook waren (en hoe goed het effect er ook van was), taalevolutie is er altijd geweest en zal er altijd zijn. Een taal die niet evolueert, is op sterven na dood (denk maar aan dialecten).
Ik word soms ook kregelig van het taalgebruik van heel wat jongeren, maar hebben wij dat dan nooit gedaan? Toen ik nog achter de schoolbanken zat was alles 'kei'-, waren idioten 'ne dwalm' en iedereen die er een andere mening op na hield 'oarig', ... . Dat is helemaal niet erg. Met taal mag je spelen.
Wat véél, véél erger is, is dat taalarmoede zienderogen toeneemt en dat fatsoenlijke zinnen bouwen zo moeilijk geworden is voor sommigen, dat ze zichzelf niet goed meer kunnen uitdrukken, en dan wordt zulk taalgebruik de norm. Dat is een ramp en spijtig genoeg een globaal fenomeen, herinner u die oranje baviaan die tot voor kort gebeiteld zat in een wit huis ... en er maar op los brallen, met alle gevolgen van dien.

En, btw, die Nederlanders ... die zijn vaak heel wat taalvaardiger dan wij (ook al horen we dat niet zo graag), al kennen wij onze taal beter als het om regeltjes gaat. Andere attitude?


NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

Citaat van: Decapod op 08 december 2020, 16:23:43 PM
En, btw, die Nederlanders ... die zijn vaak heel wat taalvaardiger dan wij (ook al horen we dat niet zo graag), al kennen wij onze taal beter als het om regeltjes gaat. Andere attitude?
nou, heb toch t idee dat t andersom is, hoor...  :P

raf

$ W8  FF IC ckr IIg IRl NP WRS

Zo kan het dus ook.
Dat is  dan modern en mee gaan met de jeugd.

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: Decapod op 08 december 2020, 16:23:43 PM
Wat véél, véél erger is, is dat taalarmoede zienderogen toeneemt en dat fatsoenlijke zinnen bouwen zo moeilijk geworden is voor sommigen, dat ze zichzelf niet goed meer kunnen uitdrukken, en dan wordt zulk taalgebruik de norm. Dat is een ramp en spijtig genoeg een globaal fenomeen, herinner u die oranje baviaan die tot voor kort gebeiteld zat in een wit huis ... en er maar op los brallen, met alle gevolgen van dien.

En, btw, die Nederlanders ... die zijn vaak heel wat taalvaardiger dan wij (ook al horen we dat niet zo graag), al kennen wij onze taal beter als het om regeltjes gaat. Andere attitude?

Je slaat de nagel op de kop Thomas, en vooral het gedeelte dat ik in 't rood gezet heb is een waarheid als een koe,
maar ik wijt het niet direct aan taal-armoede, ik zou er eerder de stempel van taal-slordigheid op drukken!

;)

Michiel

Citeer$ W8  FF IC ckr IIg IRl NP WRS
Ah! een puzzel:

"Dollars Wachten! Florennes-Francourchamps InterCity C-Klasse Retourtje. Ieder Is Gewaarschuwd! Ieder Retour Is Niet Pluis! Wacht Rustig, Salut!"

... of zoiets...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Decapod

#89
Citaat van: Floris op 08 december 2020, 16:29:08 PM
nou, heb toch t idee dat t andersom is, hoor...  :P

Dat dacht ik ook altijd, Floris, maar als je bv. gaat kijken naar de resultaten van het Groot Dictee der Nederlandse Taal en vroegere programma's zoals Tien voor Taal, dan was dat altijd heel duidelijk: Belgen kennen veel regeltjes en kunnen die goed toepassen (dat werd erin gedrild), maar Nederlanders hebben een uitgebreidere woordenschat en zijn veel inventiever met alledaagse taal.
Hoe het nu met jongeren zit, durf ik niet te zeggen. Ik kan alleen maar zeggen dat heel wat tieners nog geen tekst van meer dan 20 regels fatsoenlijk kunnen lezen (en als het twee bladzijden zijn, totteren ze gewoon van hun stoel af) en vaak enorm veel moeite hebben met het maken van fatsoenlijke zinnen. Tragisch.

Rudy, zeker ook. Maar taalarmoede gaat nog veel verder dan taalslordigheid: gebrek aan registerkennis (wat zeg je waar en wanneer), voegwoorden, specifieke woorden (i.p.v. alles maar proberen te zeggen met dezelfde set basiswoorden, 'loperwoorden'), enz. Dat heel wat mensen dan niet meer inzien dat hun taal voor een groot deel hun imago bepaalt, is logisch. 't Is een feit dat kinderen dat minder en minder meekrijgen in hun opvoeding, zeker hier in Vlaanderen, onder het mom van 'as we mekaar ma verstaan, è'. Mottig word ik ervan. Wacht maar tot deze generatie in het 'echte' leven stapt ... dat gaat wat geven (allez, 't is te zeggen, 't is nu al bezig).

Ja, Raf, daar word ik onnozel van, van die sms-taal. Gans van god los. En ga maar niet mee met de jeugd, ... d'r lopen al genoeg oude kinderen rond op deze aardkloot  ;) .
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.