websites vlaamse modelspoorwinkels?

Gestart door Havoc, 26 juni 2020, 23:05:12 PM

Dirky

Citaat van: svvander op 27 juni 2020, 11:32:09 AM
Sorry, maar dat het tijdrovend is, is dikke bullshit. Er kruipt werk in, dat klopt. Maar als je een goede inventaris hebt van wat je op stock hebt (en bij mijn weten is dit zowel wettelijk als fiscaal ook verplicht!), dan kan je toch al iets meer in elkaar botsen dan een pagina met enkele foto's (ja, zelf zonder kennis van html of java). Da is niet moeilijk, want zelf ik kan da! Ik heb jaren een webshop in bijberoep gehad. Dus ik weet waarover ik spreek. Je moet ook niet alles op lijsten op je webshop, al zeker niet als je ook een fysieke winkel hebt. De basis is informatie delen (nieuwigheden, acties, uitverkoop, communicatie over de sluiting etc.). Vandaar uit kan je dan (al dan niet beperkt), zelf heel eenvoudig doorverwijzen naar een product dat je dan (naar believe volledig digitaal), kan aanbieden, inclusief betalingsmodaliteit.

Er zijn webshops die heel knap opgesteld zijn en waar je alles kan vinden. Dit zijn meestal niet de webshops van de kleine handelaar en dit mag ook niet de bedoeling zijn. Maar een webshop waar je met moeite het adres kan vinden, zoals Johan aangeeft... dan kan je eigenlijk beter niets plaatsen. (Er zijn geschoolde mensen genoeg in dit vak die werk zoeken en die echt niet veel vragen om een degelijke website op te zetten... je kan deze zelf inbrengen als onkosten in je boekhouding!).

Maar goed, ik maak de rekening niet voor een ander. Maar ik snap wel heel goed wat Johan bedoelt en heb er ook al verscheidene malen mijn bedenkingen over gemaakt. We mogen niet vergeten dat heel veel van die kleinere zaken stilaan verdwijnen. Als veel van deze zaken zich niet gaan aanpassen (online verkoop in het buitenland boomt nog steeds... niet enkel uit China, ook uit onze buurlanden), dan is het niet enkel slecht voor hunnen portemonnee, maar ook voor de onze! Koop plaatselijk ok, maar als je niet kan vinden wat je zoekt, dan zoek je gewoon verder. Internet maakt het veel makkelijker. Dus logisch dat je dan daar gaat zoeken.

Een iets ander voorbeeld: Bij ons in het dorp waren vroeger 5 bakkers voor +/- 2.000 inwoners. De bevolking is de laatste jaren x10 gegaan... maar er zijn er nog maar 2 over. (Eigenlijk grappig, de frituren zijn meer dan verdubbelt). Er is er eentje gestopt (pensioen), eentje gestopt omwille van "teveel concurrentie" (dat noem ik dan een slecht businessplan) en eentje overkop gegaan (was ook de minste van de 5, dit ter zijde). De overige 2 zijn nog open en draaien ondanks de concurrentie van grootwarenhuizen in de buurt op volle toeren. Ze leveren goede producten (brood, gebak en alle andere zijn absoluut beter dan gemiddeld). Dus geen klagen over. Hoor ik 1 van die bakkers nog lang voor de Corona-perikelen aan den toog vertellen dat het allemaal heel moeilijk gaat en dat het moeilijk is om goed volk te vinden om in zijne winkel te zetten, dat het moeilijker wordt om 's nachts nog vers te bakken, etc... Sta ik enkele weken daarna voor een gesloten deur: "Beste klant, wij zijn met jaarlijks verlof we zijn terug op...(2 weken later)" het was oktober... dus geen vakantieperiode; deze is bij deze bakker in december 1 week en in augustus 3 weken... al jaar en dag zo). Geen probleem... we gaan naar de volgende: gesloten wegens jaarlijks verlof.  Dan vraag ik mij af: als ge kunt klagen dat het slecht gaat... maar ge neemt dan wel extra verlof onder het jaar om naar uw appartement te gaan in Spanje en dan nog wel juist op het ogenblik dat uwe (rechtstreekse) concurrent ook verlof neemt.... gaat het dan echt zo slecht?
Zo zie je maar.

Het omgekeerde (en dan ga ik er over stoppen), heb ik dan weeral gisteren in Leuven gezien. Ik ging gisterenmiddag snel even langs bij mijn vaste broodjeszaak. De eigenares vertelde dat het niet eenvoudig was tijdens de Corona-crisis om rond te komen. Ze hebben de zaak al 15 jaar en het is een familiebedrijf. Ze zijn enorm afhankelijk van de studenten en de mensen die in de buurt werken (KBC, het stadhuis, het provinciehuis, de NMBS en de chauffeurs van de Lijn... om er maar enkele te noemen). Ik stond daar vroeger makkelijk 15 minuten aan te schuiven, terwijl ze met 3 tegelijk broodjes smeerden... om maar te zeggen: een heel goed draaiende zaak, goede kwaliteit, aan een heel redelijke prijs. Wel, die dame moest een keuze maken: sluiten en geen inkomsten gedurende 2 of 3 maanden of beperkt aanbod en zo proberen te overleven. Ze hebben voor het laatste gekozen. In het begin heel voorzichtig, tot ze merkten dat alle zaken in de buurt gesloten waren en zij nog als enigste openbleven. Met als gevolg: nog steeds genoeg omzet om te kunnen overleven (wel veel minder als voordien), veel tevreden vaste klanten en heel pak nieuwe klanten, die nu ook stilaan vaste klant worden.

Gij moet in de politiek gaan!...

rgp

Hallo,

Karl en Sven: de nagel op de kop.
Mijn zoon werkt in de marketingbranche en stelt dagelijks vast hoe conservatief Vlaamse ondernemers zijn: velen denken op een manier van 30 jaar geleden !
Als je vandaag de trein nog wil inhalen (pakken is al veel te laat) dan zal je een serieuze inhaalbeweging moeten doen: een goede webshop om je product te promoten is een must, en hij moet ook nog up-to-date zijn.
En het zijn niet alleen kleine winkeliers die de boot gemist hebben, ook grotere.  Eergisteren bel ik, uit voorzorg naar HUBO omdat daar nog twee parasols in voorraad zijn: antwoord sorry, het staat wel op de website, maar het artikel is uitverkocht.  Zo moet het dus niet,he
Wat de winkel in de buurt van Leuven betreft: webshop is ok, bestellingen worden relatief snel geleverd, maar stock voor een MODELBOUW-winkel is eigenlijk ondermaats. Ik ben nogal hondstrouw en ga dus niet alle winkeliers aflopen.  Ofwel bij mijn huisleverancier ofwel in het buitenland (waar wel stock is).

Roland


Koen

Al wat ik hier lees is zo logisch maar toch stel ik mij de vraag of het effectief allemaal zo eenvoudig is om een goede site op zetten.
Ons bedrijf is al jaren bezig met het opzetten van e-commerce. En dan blijkt het toch allemaal niet zo eenvoudig te zijn. Zoekfuncties, koppelingen met SAP die niet van een leien dakje lopen ...
Blijkbaar blijven klanten klagen over het "niet degelijk" zijn van de website.
Deze site werd opgezet door een extern bedrijf, er werden  tientallen miljoenen euro's tegen gesmeten en ik merk nog steeds dat er vele klachten zijn.
Onkunde van het extern bedrijf? Is het dan toch niet zo eenvoudig als het lijkt? Slechte informatie verwerking?
Wie zal het zeggen?
Één ding is zeker: als onderneming verlies je nu meer dan ooit klanten als je geen degelijke webshop hebt.

Laat mij duidelijk zijn. Als ik de keuze heb tussen een loc aankopen via een website of een via de lokale winkel, zal ik eerder geneigd zijn om deze in de lokale winkel te kopen. Echter is het aankopen van bepaalde locs en scenery materialen een stuk eenvoudiger en sneller als je ze via de webshop aankoopt (ik denk dan aan Franse locs of typisch Franse scenery materialen die quasi enkel in Frankrijk te verkrijgen zijn). In deze situatie opteer ik steeds meer om ze via een website te bestellen.
En wat transportkosten betreft: ik betaal met plezier 15€ voor een pakket dat uit Frankrijk moet komen. Zelf gaan halen kost mij veel meer  ::).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Havoc

Citaat van: Koen op 28 juni 2020, 10:02:45 AM
Al wat ik hier lees is zo logisch maar toch stel ik mij de vraag of het effectief allemaal zo eenvoudig is om een goede site op zetten.
Ons bedrijf is al jaren bezig met het opzetten van e-commerce. En dan blijkt het toch allemaal niet zo eenvoudig te zijn. Zoekfuncties, koppelingen met SAP die niet van een leien dakje lopen ...
Blijkbaar blijven klanten klagen over het "niet degelijk" zijn van de website.
Deze site werd opgezet door een extern bedrijf, er werden  tientallen miljoenen euro's tegen gesmeten en ik merk nog steeds dat er vele klachten zijn.
Onkunde van het extern bedrijf? Is het dan toch niet zo eenvoudig als het lijkt? Slechte informatie verwerking?
Wie zal het zeggen?
Één ding is zeker: als onderneming verlies je nu meer dan ooit klanten als je geen degelijke webshop hebt.

Laat mij duidelijk zijn. Als ik de keuze heb tussen een loc aankopen via een website of een via de lokale winkel, zal ik eerder geneigd zijn om deze in de lokale winkel te kopen. Echter is het aankopen van bepaalde locs en scenery materialen een stuk eenvoudiger en sneller als je ze via de webshop aankoopt (ik denk dan aan Franse locs of typisch Franse scenery materialen die quasi enkel in Frankrijk te verkrijgen zijn). In deze situatie opteer ik steeds meer om ze via een website te bestellen.
En wat transportkosten betreft: ik betaal met plezier 15€ voor een pakket dat uit Frankrijk moet komen. Zelf gaan halen kost mij veel meer  ::).

Groetjes,
Koen


Tja... SAP.... zegt genoeg zeker? Het is nu de tweede maal dat ik een SAP implementatie meemaak met vele jaren ertussen en het is nog altijd hetzelfde: gaat niet vooruit, werkt met haken en ogen, ingewikkeld etc. En vooral kost hopen en nog een hopen geld.

Ja, ik ga ook liever naar een winkel. Maar eerlijk gezegd, de laatste tijd moet je goesting hebben om naar een winkel te gaan (en dan spreek ik NIET over de coronatoestanden). De tijd dat een handelaar goesting had om klanten te dienen en te helpen is al lang voorbij.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Klopt ook 100% Johan. Ik ben nu ook niet voor toestanden zoals in de US... waar ge ne winkel binnenstapt en er direct 3 verkopers komen vragen of ze jou kunnen helpen.

Maar ik heb al meermaals meegemaakt dat je rondloopt in een winkel (niet specifiek modelbouw), je zoekt iets, je gaat het vragen... ze kijken met moeite op (terwijl er geen klanten in de winkel rondlopen) en dan na lang wachten... komt er iemand, heel hard zuchtend af, bekijkt mij of ik van een andere planeet kom en zegt dan: "Nee dat hebben we niet..." Zonder ook maar enige moeite te doen om eens te kijken of het kan besteld worden. Nu moet ik zeggen dat de enigste modelbouwwinkel hier in de buurt (al heel ruim genomen dan) waar ik vaste klant ben, hier niet kan over aangesproken worden. Alhoewel ik nog steeds wacht op een antwoord op de vraag of mijn Märklin Loc nu gereserveerd is of niet...  :-\

Of nog veel erger: aangesproken worden in het Frans, als Vlaamstalige klant in een Vlaamse gemeente (het is niet dat ik Flamingant ben, maar als je bijvoorbeeld in Zaventem in een speelgoedwinkel in het Frans wordt aangesproken...). Ach ja.

Wat SAP betreft... het is niet enkel deze software-ontwikkelaar die er met de pet naar gooit. Zonder namen te noemen: we hebben bij mijn werkgever een zodanige situatie dat we als klant geen enkel alternatief hebben (misschien wel als we het zelf ontwikkelen), dat we eigenlijk ook geen enkel drukkingsmiddel meer hebben. Om het eenvoudig te stellen: we vragen om iets op te leveren, we schrijven de user-story volledig uit. Dit wordt projectmatig volledig opgevolgd door alle partijen en blijkt bij oplevering in "DEV" (development, een omgeving nog voor acceptatie of test) al helemaal niet te zijn wat gevraagd is. Als we dan aanpassingen vragen is er geen tijd meer of kost het ons meer dan voorzien... die hebben dus een soort van monopolie, omdat er toch geen (goede) alternatieven zijn en die spelen dat dus ook als danig uit.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Koen

@Johan,

Ik ga nog steeds liever naar een winkel of naar de beurzen. Een foto is een foto en dan kom je soms wel bedrogen uit. Natuurlijk met de Corona-toestanden ben ik toch wel wat terughoudender.
Ik mijd quasi alle winkels. Enkel als het noodzakelijk is of als ik weet dat de winkel veilig is (en dan nog) ga ik wel eens.
Ik moet zeggen dat VBV dit heel serieus opneemt en daar ben ik dan ook een keertje langs geweest om mijn treinstel te halen. Maar zelfs dan, mondmasker dragen, handschoenen dragen, ontsmetten en bij terugkeer een douche nemen. HELP ik heb smetvrees gekregen, vrees ik  ;D ;D ;D (enfin, dat zegt mijn omgeving toch).
Maar liever te voorzichtig dan besmet te geraken of iemand anders te besmetten.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

svvander

Oh Koen, dat is absoluut nog geen smetvrees hoor! Smetvrees is dat ge (in normale omstandigheden), ieder keer ge iets aanraakt, je handen ontsmet... geen deurklinken aanraakt en alles tig keer ontsmet. Wat je nu doet is eigenlijk totaal normaal en ik hoop dat iedereen het min of meer zo een beetje doen   ;)

We kunnen er veel over zeggen, maar wat baten kaars en bril, als de uil niet lezen wil. Ik heb ooit eens een hele zware discutie gehad met een bekende handelaar, over iets wat ik hier had gepost. (Via, via, van horen zeggen... ge kent da wel). Het enigste wat er van over gebleven is, is dat de man in kwestie mij viseerde en er nooit iets aan gedaan heeft. (En dan bedoel ik niet enkel de bron, maar ook de oorzaak). Als ik als leverancier zijnde, dit zie voorbijkomen en ik weet dat het inderdaad zo is, dan zou ik er iets aan doen of toch op z'n minst eens lezen en luisteren wat de grieven zijn.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Citaat van: svvander op 28 juni 2020, 10:43:49 AMMaar ik heb al meermaals meegemaakt dat je rondloopt in een winkel (niet specifiek modelbouw), je zoekt iets, je gaat het vragen... ze kijken met moeite op (terwijl er geen klanten in de winkel rondlopen) en dan na lang wachten... komt er iemand, heel hard zuchtend af, bekijkt mij of ik van een andere planeet kom en zegt dan: "Nee dat hebben we niet..."
Doet me denken aan die keer dat ik in een ijzerwinkel/gereedschapswinkel naar een ruimer vroeg. Heb eerst mogen uitleggen wat het was en dan zijn ze de oudste medewerker uit het magazijn gaan halen. Die wist dat er in een houten bak achteraan nog enkele lagen.... Dat bestel ik dus nu ook steeds via het net.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Johan,

Je verhaal doet mij denken aan een soortgelijk verhaal 25 jaar geleden. Het is "off-topic" dus mag verschoven of zelfs verwijderd worden indien nodig.
Ik reed met 4 collega's-officieren vanuit België naar München met het ter beschikgestelde VW-busje (op benzine).  Bij de overname van het busje vond ik het raar dat er twee bussen olie werden meegegeven.  Na wat hindernissen, toch in München toegekomen en daar recht naar de maintenance van de Duitse eenheid voor een nazicht.  Men keek naar mijn busje met grote ogen en zei: dat is bij ons al lang naar het museum; we zullen een ancien roepen.  Die kende er nog wat van en zijn relatief rap terug in België geraakt.  Ter plaatse werden we vervoerd in een VW-busje van de laatste generatie, oa aan 160 op de A9 naar Ingoldstadt.
Sindsdien vraag ik mij nog meer af wie de oorlog verloren heeft. :-\

Roland

Koen

Citaat van: svvander op 28 juni 2020, 11:53:22 AM
Oh Koen, dat is absoluut nog geen smetvrees hoor! Smetvrees is dat ge (in normale omstandigheden), ieder keer ge iets aanraakt, je handen ontsmet... geen deurklinken aanraakt en alles tig keer ontsmet. Wat je nu doet is eigenlijk totaal normaal en ik hoop dat iedereen het min of meer zo een beetje doen   ;)

We kunnen er veel over zeggen, maar wat baten kaars en bril, als de uil niet lezen wil. Ik heb ooit eens een hele zware discutie gehad met een bekende handelaar, over iets wat ik hier had gepost. (Via, via, van horen zeggen... ge kent da wel). Het enigste wat er van over gebleven is, is dat de man in kwestie mij viseerde en er nooit iets aan gedaan heeft. (En dan bedoel ik niet enkel de bron, maar ook de oorzaak). Als ik als leverancier zijnde, dit zie voorbijkomen en ik weet dat het inderdaad zo is, dan zou ik er iets aan doen of toch op z'n minst eens lezen en luisteren wat de grieven zijn.

Allé, dan valt het nogal mee  ;D. Ik moet zeggen dat bij het bezoek van mijn ouders  hier ook alles tien keer ontsmet wordt en dit zowel de tafels als stoelen maar ook het bestek ed. Gewoon het idee dat je hen zou besmetten ...
Tenslotte weet je niet of je drager bent of niet hé.

Dat van die kaars en bril is inderdaad een probleem. Helaas nemen er veel te weinig mensen deze problematiek au sérieux. Maar ja, dat zullen we dan wel in de cijfers gaan zien. Het ergste is dat in de meeste gevallen zij het niet zijn die op intensieve terecht komen. De ouderen zijn meestal het slachtoffer van deze nonchalance.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

raf

Johan jaren geleden ook zo iets mee gemaakt
we waren aan het demo varen op een vijver in een tuincentrum en stom maar ik vaar over een ketting die net niet diep genoeg lag voor mij boot
resultaat 2 schroeven weg
ok gebeld naar hasselt broux en de vraag  gesteld of ze schroeven hadden voor onder een boot M3 25 mm een linkse en een rechtse
ze gingen eventjes kijken en er werd bevestigd van ja die hebben we

ok ik van as naar hasselt en dus ik naar de balie en daar stond een doosje klaar met houtschroeven van 3 mm en 25 mm lang ??????
en dat was ook een modelwinkel hé

en een website ook zo iets van veel werk en tijd en bla bla
en kom je dan in de winkel dan zit die daar achter de toog naar een filmpke te kijken of naar de beurs berichten ;vraag je naar een sleper en bandjes voor loc XXX dan word ja aan gekeken van "moet ik nu echt op staan "
en dan gaat dus de goesting over en bel je naar bergeyck en plaatst je bestelling bij peter en binnen de korste keren een mail terug dat het binnen is
ga je het op halen en word je meteen gezegd van daar staat de koffie en word je zeer vriendelijk ontvangen al koop je maar voor een paar euro ;
meestal ga je dan met meer buiten dan je dacht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

mardig23

SAP :'( :-X

Een webshop bouwen op een bestaande situatie, in een groot bedrijf dat op SAP draait is vragen om miserie.
Dat krijg je alleen klaar als je een specialist in dienst neemt die daar zijn levenswerk van maakt.
Maar de Vlaamse shops zijn geen grote bedrijven, en draaien ook niet op SAP veronderstel ik (en zoja: buitensmijten! >:()

Ik heb SAP jaren geleden al verbannen, en weiger elke digitale medewerking aan een leverancier die daarmee werkt.
Die krijgen van mij een fax, dat gaat beter en sneller ::) :P

Maar ik wil toch ook wel eens lans breken voor sommige Vlaamse winkeliers, want ik wordt meestal zeer warm onthaald waar ik kom, en krijg een zeer degelijke uitleg.
Maar sommige zijn niet meer mee, en als er niks verandert is dat binnenkort einde verhaal...
En ook ik zou dat jammer vinden, want ik ga ook nog graag naar een echte winkel ;)
Mvg Karl

janieburton

Dit doet me denken aan het topic dat ik jaren geleden heb geplaatst

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17570.msg329037.html#msg329037

Blijkbaar is er nog steeds niet veel verandering gekomen