Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

websites vlaamse modelspoorwinkels?

Gestart door Havoc, 26 juni 2020, 23:05:12 PM

Havoc

Was vandaag voor het werk in Hasselt en dacht "is hier geen modelspoorwinkel in de buurt om eens wat Peco te vinden?". Even ge-googled. Ja, er is eentje niet te ver af.

Maar wat een draak van een website waar niks op te vinden is. Juist wat te goote foto's, enkele logo's van merken en voor de rest geen lijst van wat in stock is, welke artikels ze voeren etc. Geen optie om te zoeken op schaal of spoorbreedte. Geen onderverdelingen per merk.

Wat eigenlijk erger is, andere vlaamse webwinkels gebruiken identiek dezelfde soort website. Totaal zonder enige info. Wat grote foto's, niks webshop met alle artikels, zielig.

Gevolg: ik ben niet geweest. Want waarom 20 minuter rijden als je toch niet weet of je iets gaat vinden? Geen enkele van de vlaamse modeltreinwinkelwebsites nodigt uit om daar langs te gaan! En dan maar klagen dat het slecht gaat....

Heb dan maar een fles goeie jenever uit Hasselt meegebracht.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Heb je enig idee hoe veel werk het is om de complete stock uit te lijsten?
Niet elke winkel heeft daar de tijd of de mankracht voor.

SuSke

Elk jaar is elke winkelier gedoemd om dat te doen Klaas: Inventaris opmaken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Ik denk dat dit zelfs het geval is bij veel Belgische modelspoorwinkels, altijd over dat Vlaanderen spreken, op tv ook al overal, al die verdeeldheid overal ...

In Hasselt, dan was dat allicht Olaerts, niet mijn favoriete winkel, maar als je in de buurt bent kan je wel gerust eens binnen springen, 't is bijna onmogelijk om er met lege handen buiten te komen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Bellevue

Ik moest vorige week voor mijn werk in de buurt van de stad van de Heilige Man zijn. Ik dacht, ik spring is binnen in de nabijgelegen winkel. Op voorhand is op zijn site gaan kijken naar scennerie en ja er waren er nog 2 op stock. Helaas waren ze er niet meer, dan krijg je als antwoord "gestolen zeker",  tja....In de vitrine stond nog een setje van 2 wagons (onder een dikke laag stof) dewelke ik dacht mee te nemen. Helaas deze waren verkocht...Uit beleefdheid en omdat dit vrij ver is voor mij, heb ik maar iets anders meegebracht. :P
In de winkel om de hoek begin vorig jaar iets besteld wat in stock was bij de leverancier, bijna een jaar moeten op wachten omdat de winkel enkel een bestelling wou plaatsen bij deze leverancier als ze een zekere hoeveelheid bestellingen van klanten had. Thuis gekomen en ook maar besteld in Duitsland. Binnen de week had ik het, en dan nog goedkoper ondanks de transportkosten.Hun website wordt ook dagelijks aangepast.

Paulogic

Er kruipt in een deftige webshop een hele pak werk en dus veel tijd.

1 artikel = Fotootje(s), beschrijving (NL/FR), prijs, voorraad en elke wijzigingen aan de voorraad, enz.

Je blijft bezig, of je moet over een webshop beschikken die gekoppeld is aan uw stockbeheer/facturatie
programma. Maar dat hebben weinige kleine handelaars. Zo'n pakket kost stukken van mensen en dit
is niet te verantwoorden met de marges die nu nog gehaald worden in modelspoor en aanverwanten.
Enkel zij die ook andere modelbouw materiaal verhandelen, kunnen dit misschien wel.

En laat ons nu eens eerlijk zijn, zelfs in de tijden dat iedereen wel een smartphone en/of andere
technische snufjes heeft, men kan "werken met" maar daar stopt het. Zo'n pakket met link naar
webshop enz... dat is voor velen al een brug te ver.

Faceboeken... yep dat kunnen ze wel maar hoe men het € teken kan intikken op een toetsenbord ... even de IT-er bellen.
(en ik krijg zo meer van die gelijkaardige telefoons per week, dan je zou denken !)



mvg,
Paul(ogic)

Havoc

Citaat van: OlivierV op 27 juni 2020, 01:28:41 AM
Ik denk dat dit zelfs het geval is bij veel Belgische modelspoorwinkels, altijd over dat Vlaanderen spreken, op tv ook al overal, al die verdeeldheid overal ...

Zou kunnen Olivier, maar in Brussel wil ik niet meer komen en de franstalige kant daar kom ik eigenlijk nooit. Ik spreek enkel over de winkels binnen de 50km waar ik de laatste 2 weken de website van heb gezien.

Van mij mag dat best een tekst lijst zijn, er hoeft geen fotootje bij (mag wel) want dat is snel ge-googled.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loco

En wat vind je van de webshop van de winkel in de omgeving van Leuven. Ligt hij nog in de straal van 50 km? Zij hebben toch een webshop waarvan de items dagelijks worden bijgewerkt. Ik herinner mij dat zij dit jaar de winkel nog een tijd gesloten hebben omdat ze nieuwe software hadden geïnstalleerd voor het beheer van hun winkelvoorraad die gekoppeld is aan hun webshop. Voor zover ik kan nagaan is het geen gratis software van ''Prestashop' die ze gebruiken, maar een softwarepakket dat ze aangekocht hebben, inclusief ondersteuning. Voor zover ik kan nagaan is dit de enige treinenwinkel in België die dit zo aanpakt. De interface van hun webshop is niet denderend, er zitten wat schoonheidsfoutjes in, maar het werkt wel degelijk. Dit heb ik onlangs nog getest voor de aankoop van Peco sporen in schaal 0. Wat  niet in huis was, werd onmiddellijk besteld en is onderweg.

bellejt

denk dat de webshop van 1 van mijn leveranciers nabij st niklaas toch ook netjes op orde is.

Paulogic

We mogen echter ook niet de websites van kleine handelaars vergelijken met
deze van grotere spelers. Een Bolleke, Koudeblauw en andere hebben daar een heel departement
op werken. Zo is alles steeds vrij up-2-date.

Als ik al eens tijd heb, kijk ik ook eens naar mijn websites maar enkel als ik veel tijd heb. Soms is
ontspanning eens heel erg nodig.
mvg,
Paul(ogic)

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 27 juni 2020, 00:52:56 AM
Elk jaar is elke winkelier gedoemd om dat te doen Klaas: Inventaris opmaken.
Dat zal zo zijn, maar een deftige webshop inrichten is toch echt andere koek.

mardig23

Het heeft allemaal te maken met toekomstvisie en strategie.

In België hebben we lang onze traditionele klanten gehad die graag bij een lokale dealer persoonlijk werden geholpen.
Coolblue heeft jaren geleden goed ingeschat dat we hier in Vlaanderen achterop hinkte qua e-commerce, en heeft de befaamde "afhaalpunten" in Belgie geopend.
Resultaat: iedereen kent en vertrouwt in grote mate deze formule.

Onze landelijke treinhandelaars, zelfs de jonge mensen, hebben deze trein lang laten voorbijrijden.
De tijdsgeest was zo dat dit ongestraft nog kon, want wie koopt nu een trein bij Lippe als je hem persoonlijk ergens kan ophalen.
Zie wat je koopt, allergisch een portkosten, enz... Klinkt bekend in de oren?....

Corona heeft ons land op gebied van e-commerce een schop onder het gat gegeven. Het is nog maar af te wachten welk effect het gaat hebben op het modelbouwwereldje.
Indien alles bij het oude blijft, is er niets aan de hand, en zullen de draken nog enkele jaren overleven.

Maar ik ben het niet eens dat een een dure aangelegenheid moet zijn, of "o zo moeilijk".
De aanzet is niet gemakkelijk. Maar eens je begonnen bent, en de interesse is er, gaat dat zeer vlot hoor.
Moeilijk is het moment kiezen waarop je ermee start, en ik zou zeggen: Nu ;D

Mvg Karl

svvander

Sorry, maar dat het tijdrovend is, is dikke bullshit. Er kruipt werk in, dat klopt. Maar als je een goede inventaris hebt van wat je op stock hebt (en bij mijn weten is dit zowel wettelijk als fiscaal ook verplicht!), dan kan je toch al iets meer in elkaar botsen dan een pagina met enkele foto's (ja, zelf zonder kennis van html of java). Da is niet moeilijk, want zelf ik kan da! Ik heb jaren een webshop in bijberoep gehad. Dus ik weet waarover ik spreek. Je moet ook niet alles op lijsten op je webshop, al zeker niet als je ook een fysieke winkel hebt. De basis is informatie delen (nieuwigheden, acties, uitverkoop, communicatie over de sluiting etc.). Vandaar uit kan je dan (al dan niet beperkt), zelf heel eenvoudig doorverwijzen naar een product dat je dan (naar believe volledig digitaal), kan aanbieden, inclusief betalingsmodaliteit.

Er zijn webshops die heel knap opgesteld zijn en waar je alles kan vinden. Dit zijn meestal niet de webshops van de kleine handelaar en dit mag ook niet de bedoeling zijn. Maar een webshop waar je met moeite het adres kan vinden, zoals Johan aangeeft... dan kan je eigenlijk beter niets plaatsen. (Er zijn geschoolde mensen genoeg in dit vak die werk zoeken en die echt niet veel vragen om een degelijke website op te zetten... je kan deze zelf inbrengen als onkosten in je boekhouding!).

Maar goed, ik maak de rekening niet voor een ander. Maar ik snap wel heel goed wat Johan bedoelt en heb er ook al verscheidene malen mijn bedenkingen over gemaakt. We mogen niet vergeten dat heel veel van die kleinere zaken stilaan verdwijnen. Als veel van deze zaken zich niet gaan aanpassen (online verkoop in het buitenland boomt nog steeds... niet enkel uit China, ook uit onze buurlanden), dan is het niet enkel slecht voor hunnen portemonnee, maar ook voor de onze! Koop plaatselijk ok, maar als je niet kan vinden wat je zoekt, dan zoek je gewoon verder. Internet maakt het veel makkelijker. Dus logisch dat je dan daar gaat zoeken.

Een iets ander voorbeeld: Bij ons in het dorp waren vroeger 5 bakkers voor +/- 2.000 inwoners. De bevolking is de laatste jaren x10 gegaan... maar er zijn er nog maar 2 over. (Eigenlijk grappig, de frituren zijn meer dan verdubbelt). Er is er eentje gestopt (pensioen), eentje gestopt omwille van "teveel concurrentie" (dat noem ik dan een slecht businessplan) en eentje overkop gegaan (was ook de minste van de 5, dit ter zijde). De overige 2 zijn nog open en draaien ondanks de concurrentie van grootwarenhuizen in de buurt op volle toeren. Ze leveren goede producten (brood, gebak en alle andere zijn absoluut beter dan gemiddeld). Dus geen klagen over. Hoor ik 1 van die bakkers nog lang voor de Corona-perikelen aan den toog vertellen dat het allemaal heel moeilijk gaat en dat het moeilijk is om goed volk te vinden om in zijne winkel te zetten, dat het moeilijker wordt om 's nachts nog vers te bakken, etc... Sta ik enkele weken daarna voor een gesloten deur: "Beste klant, wij zijn met jaarlijks verlof we zijn terug op...(2 weken later)" het was oktober... dus geen vakantieperiode; deze is bij deze bakker in december 1 week en in augustus 3 weken... al jaar en dag zo). Geen probleem... we gaan naar de volgende: gesloten wegens jaarlijks verlof.  Dan vraag ik mij af: als ge kunt klagen dat het slecht gaat... maar ge neemt dan wel extra verlof onder het jaar om naar uw appartement te gaan in Spanje en dan nog wel juist op het ogenblik dat uwe (rechtstreekse) concurrent ook verlof neemt.... gaat het dan echt zo slecht?
Zo zie je maar.

Het omgekeerde (en dan ga ik er over stoppen), heb ik dan weeral gisteren in Leuven gezien. Ik ging gisterenmiddag snel even langs bij mijn vaste broodjeszaak. De eigenares vertelde dat het niet eenvoudig was tijdens de Corona-crisis om rond te komen. Ze hebben de zaak al 15 jaar en het is een familiebedrijf. Ze zijn enorm afhankelijk van de studenten en de mensen die in de buurt werken (KBC, het stadhuis, het provinciehuis, de NMBS en de chauffeurs van de Lijn... om er maar enkele te noemen). Ik stond daar vroeger makkelijk 15 minuten aan te schuiven, terwijl ze met 3 tegelijk broodjes smeerden... om maar te zeggen: een heel goed draaiende zaak, goede kwaliteit, aan een heel redelijke prijs. Wel, die dame moest een keuze maken: sluiten en geen inkomsten gedurende 2 of 3 maanden of beperkt aanbod en zo proberen te overleven. Ze hebben voor het laatste gekozen. In het begin heel voorzichtig, tot ze merkten dat alle zaken in de buurt gesloten waren en zij nog als enigste openbleven. Met als gevolg: nog steeds genoeg omzet om te kunnen overleven (wel veel minder als voordien), veel tevreden vaste klanten en heel pak nieuwe klanten, die nu ook stilaan vaste klant worden.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Verdomme Karl, moet gij nu ook juist hetzelfde (met minder woorden dan wel) zeggen als ik binnen dezelfde minuut?!  ;D ;D ;D
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

mardig23

I said it before, and I'll say it again: Great minds... :P
Mvg Karl