Plaats DMS rijtuig in een sleep

Gestart door patrick smout, 26 juni 2020, 20:10:12 PM

patrick smout

Vraagje aan de kenners.

Op foto's zie je een DMS rijtuig zowel helemaal achteraan in een sleep alsook net achter de loc. Is er een specifieke voorkeur waar de DMS gekoppeld is in de sleep? Bij omlopen van de loc wisselt deze natuurlijk van plaats maar ik vraag me toch af of er regels/voorkeuren zijn.

Mvg,  Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Klaas Zondervan

Ik vermoed dat zo'n rijtuig aan het begin of het eind van een trein wordt geplaatst zodat reizigers er niet doorheen hoeven te lopen.

chef garde

Pakwagen(s), sms'en worden sowieso afgesloten, geen reizigers die er door kunnen dus.  Vooraan (of achteraan in het terugkeren) vergemakkelijkt het laden/lossen van spullen.

Oostende- Eupen bijv, loc altijd kant Oostende, stuurrijtuig altijd kant Brussel, pakwagen dus vooraan in het oprijden, achteraan in de terugrit naar Oostende.  Makkelijk om weten om bijv interne post, herstelde toestellen en dergelijke te gaan afhalen of opladen.

SuSke

Wouter, zit in de Oostende-Eupen de bagage afdeling dan in het stuurstandrijtuig? Er is dan geen sprake van een pakwagen of Dms toch.
Als die er zou tussen hangen, hangt die toch tussen loc en reguliere rijtuigen, dus kant Oostende.

In een getrokken trein (zonder stuurstandrijtuig) hangt de pakwagen of Dms dus achter de loc of aan de staart.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Ik meen dat de I11 stuurstanden een kleine bagageafdeling hebben, want ze worden aangeduid met BDX.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

celtjan


Klaas Zondervan

Citaat van: chef garde op 27 juni 2020, 10:18:22 AM
Pakwagen(s), sms'en worden sowieso afgesloten, geen reizigers die er door kunnen dus. 
Dat is precies wat ik bedoel. Een pakwagen halverwege deelt de trein in twee delen en de reizigers kunnen niet van het ene in het andere deel komen.

rgp

Hallo,

Ik denk dat pakwagens in internationale dienst niet afgesloten zijn.  Trouwens in de DMS hebben ge rolluiken of schuifdeuren tussen de eigenlijke pakafdelingen en de gang juist om doorlopen, zonder dat men in de pakafdelingen binnenkan toe te laten.

Roland


jodo

ik zou denken ofwel achter de lok ofwel als laatste voertuig

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

stevend

#11
Toch is dit geen fantasie.
Deze samenstelling is correct nagebootst.

Op een tentoonstelling in Oostende stond hij ook zo uitgebeeld volgens een catalogus van fleischmann ( jaren stillekes ).
Enkel de 2 goederenwagons achteraan waren niet correct volgens hun beschrijving.
Normaal heb ik daar foto's van , jammer genoeg heeft de voeding van m'n externe schijf (of de schijf zelf) het begeven.

ter vervolledigen : https://www.vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/d218.php#1

patrick smout

Allemaal bedankt voor jullie reacties, weer heel wat opgestoken.
Ik ga mijn DMS rijtuig voorzien van sluitlichten en dan kan deze rondjes draaien achteraan de sleep.

Mvg,  Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout