Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Witte Sporen

Gestart door Herwig, 25 juni 2020, 09:15:53 AM

Herwig

Vandaag in de Gazet van Antwerpen.  Artikel pagina 14, met foto's:

In sub-tropisch WalloniĆ« doet Infrabel testen met het  'witten'  van de spoorzijkanten.   In navolging van (o.a.) de FS.

https://www.gva.be/cnt/dmf20200624_04999766/infrabel-schildert-treinsporen-wit-om-gevaarlijke-opwarming-tegen-te-gaan


Dus wie  'modern'  rijdt op de modelbaan mag de modelrails niet meer roestig weatheren maar moet ze wit penselen.

Klaas Zondervan

Wordt in NL ook al lang gedaan, vooral in de aanloop naar bruggen.

SuSke

#2
Citaat van: Herwig op 25 juni 2020, 09:15:53 AM
...
Dus wie  'modern'  rijdt op de modelbaan mag de modelrails niet meer roestig weatheren maar moet ze wit penselen.

Alleen maar als je "zomers" tafereel in beeld wil brengen. De liefhebbers van herfst en winter zijn gevijwaard van deze penseel"streken". Nazomerrijders mogen die witte sporen dan terug verweren.  ;D ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Paulogic

Noemen ze dit dat Whiteren of Whitering toebrengen ???
mvg,
Paul(ogic)

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 25 juni 2020, 10:52:19 AM
Alleen maar als je "zomers" tafereel in beeld wil brengen.
Hoeft niet. De situaties in NL die ik heb gezien zijn zomer en winter wit.

Rangeerduivel

Had dit zelfs in de jaren 80 van vorige eeuw opgemerkt op sommige plaatsen in Italie...maar ik dierf toen niet denken dat het was om uitzetting tegen te gaan. :-\

;)

stoomlokje

Nu moeten wij ook onze sporen wit gaan verven zeker? >:( i.p.v. bruine roestkleur. ;D ;D ;D

Herwig

#7
   " Moeten we (de flank van) onze modelspoortjes wit ipv roestkleurig verven ? " 
Dit dus naar believen en seizoensgewijs.  Zie hierboven:   beginpost #0  +  Reactie #2  +  #3  ....

Maar met roest-tinten kan me rustig een klein beetje morsen op kleinijzer en bielzen en met wit zal men iets netter moeten penselen/spuiten.               >  alhoewel, min-of-meer, want zie foto hieronder, van Luc Dooms in diens Reactie#12


> nog gevonden:      DB - gewitte rails                                            ( verwijzingen gewoon ter info )
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/4861651/rails-wit-verven-duitsland-spoorwegen-proef
https://www.treinreiziger.nl/db-proef-witte-rails-tegen-hitte-veelbelovend/
( op het  'drielandenforum'  is er blijkbaar ook een conversatie over FS-witspoor )

> vaag staat me voor dat SteamN ooit in z'n Italiaans verhaal een foto van een FS-witspoor heeft getoond.

755philippe

Wat witte rails betreft Primex had er vroeger in zijn assortiment.  :'( :'(
Mvg


755philippe

Herwig

#9
Maar, was/is  de flank van de rails  wit bij Primex ?     Of eerder de  blikken ballast , als wit M-product dan ?

59erke

Citaat van: Klaas Zondervan op 25 juni 2020, 11:57:46 AM
Citaat van: SuSke op 25 juni 2020, 10:52:19 AM
Alleen maar als je "zomers" tafereel in beeld wil brengen.
Hoeft niet. De situaties in NL die ik heb gezien zijn zomer en winter wit.

Ik vermoed niet dat Infrabel zich gaat bezig houden om na de zomer   de witte verf er terug af te halen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Herwig

Citaat van: Paulogic op 25 juni 2020, 10:55:09 AM
Noemen ze dit dan   Whiteren of Whitering   toebrengen ???

Of nog:     "white walls"   ...                                                                      ( "wall" voor "flank", zoals bij classic-autobanden)

doomslu

Gezien in 2015 in Sesto Calende:



luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Herwig

#13
Grazie
En het kleinijzer/railbevestiging wordt gewoon meegespoten in 't wit   
Lastig vast te stellen door de verkanting, maar spuit de  FS - 'Infrabel'  de Bovenkant Spoor (BS) ook mee ?   
Worden de rails op voorhand ontvet en/of gezuiverd , afgespoten onder hoge druk ?

SuSke

railkoppen zijn vrij van verf, zoals het ook bij ons hoort te zijn. Door het glimmen weerkaatsen die de warmte al van zichzelf  ;D

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.