Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Bergental.

Gestart door PietB, 22 juni 2020, 22:09:05 PM

SuSke

Je zal toch iets meer aandacht moeten geven aan de uiteinden van je flex rail want zelf bij het voorbuigen van je rail hebben de laatste cm de neiging om gewoon recht te blijven. Die moet je dan specifiek lokaal gaan voorbuigen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Klopt, het venijn zit in de eindjes. Flexrail is dan ook niet iets wat je zomaar neerkwakt, het vereist zorgvuldig werken en goed kijken wat het effect is. Ik doe soms maar 1 lengte op een avond omdat ik dan merk dat ik de concentratie verlies.

Pierre

Soms ontkom je er niet aan dat er een onderbreking in een bocht moet komen. Ik los dit op door eerst de flex te leggen en dan de railstaaf te fixeren met secondelijm zodat de rails aan de bielzen vast zit. Daarna balasten en als laatste de rails door te slijpen. Zorg er wel voor dat als je beide staven moet onderbreken je ze een stuk(je) laat verspringen.
Groet Pierre.


Klaas Zondervan

Dat verspringen is een advies wat ik vaker lees. Maar ik doe dat juist niet. Als je de binnenste railstaaf doorslijpt en de rail spat uit de bocht dan veroorzaakt dat op die plek een vernauwing van de spoorwijdte. Als je ze beide op dezelfde plek doorslijpt krijg je weliswaar een klein knikje maar de spoorwijdte blijft goed.
Maar als je de techniek van het sterker voorbuigen toepast heeft de spoorstaaf nauwelijks neiging om uit te spatten.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 16 november 2020, 10:34:27 AM
Het heeft weinig met toleranties te maken.
Natuurlijk wel Klaas, 0.5 mm afwijking is in H0 geen probleem, het geeft alleen een tikje bij ieder wiel dat er overheen rijdt.
Bij schaal N is zo'n afwijking een 100% ontsporing.