Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Bergental.

Gestart door PietB, 22 juni 2020, 22:09:05 PM

PietB

Ik ga binnenkort de éérste rails (code 55) leggen, op kurk.
Nu is mijn vraag, wat is het verstandigst:
1= éérst de rail staaf onderbreken voor de blok detectie en dan vast leggen met de isolerende verbinder.
of
2= de rails leggen incl bochten, vast zetten en dan zagen en een verbinder er tussen prutsen.
Dat laatste lijkt mij niet zo heel erg handig, maar ik vraag het toch even.

grt Piet.

dani

bij reeds gelegde rails (zeker in N)  gaan onderbreken door te zagen gaat flinke "gaps" tussen je rails maken , want vergeleken met de spoortjes is zelfs de breedte van een slijpschijfje al enorm
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Frank_N

Tijdens het leggen en verbinding maken met isolerende schoentjes geeft wat mij betreft het beste resultaat, Piet.
Probleem blijft om dat op die manier in bochten van flexrails te maken. Zelf los ik dat op door in bochten er vaste railstukken voor te gebruiken, zo heb je de minste problemen met onderbroken overgangen.
Ergens heb ik eens gezien (Wim Ysbeer??) dat men eerst een druppeltje twee componenten lijm onder de rails aanbrengt en na droging de rails door ging slijpen.
Voor de treinenloop is dat een zeer goede oplossing! Was/is wel H0 baan..
Groet van Frank

Pierre

Citaat van: Frank_N op 23 juni 2020, 12:48:01 PM
Eerst een druppeltje twee componenten lijm onder de rails aanbrengt en na droging de rails door ging slijpen.
Voor de treinenloop is dat een zeer goede oplossing!
Ergens heb ik eens gezien (Wim Ysbeer??) Was/is wel H0 baan..

Deze techniek gebruik ik ook Piet. Ik lijm de rails aan de biels en de biels aan de ondergrond met wat secondelijm en slijp daarna de rails door. Zowel bij H0 als N werkt dat uit de kunst. Of eerst ballasten en dan de rails door slijpen. Dat kan ook. ;)
Groet Pierre.


Belgaboy

Hoi Piet,

Ik heb daar zelf ook mee geëxperimenteerd. Ik heb het beste resultaat met het doorslijpen van de rail.
Nadien lijm ik een stukje styreen in de opening om een vlotte overgang te creëren. Na het schilderen van de rails valt daar weinig of niets meer van te zien!
Deze techniek werd me ook aangeraden door Michiel.



Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

PietB

OK bedankt allemaal.
Genoeg inzicht nu om aan de gang te gaan.

grt Piet.

PietB

Inmiddels ben ik druk bovenleidingmasten aan het printen.

60mm hoog zijn de masten.
Voorlopig denk ik er 90 nodig te hebben, dus nog een 'paar' printjes te gaan.

grt Piet.

Michiel

Flex-rail in een bocht niet eerst leggen en dan doorslijpen. Door de spanning in de rail zullen de railsuiteinden terug recht will veren, en je krijgt een lelijke knik, met kans op ontsporing. De methode met 2-componentenlijm heb ik nooit geprobeerd. In rechte baan kan je zonder probleem eerst leggen en dan doorslijpen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 15 november 2020, 15:49:53 PM
Flex-rail in een bocht niet eerst leggen en dan doorslijpen. Door de spanning in de rail zullen de railsuiteinden terug recht will veren, en je krijgt een lelijke knik, met kans op ontsporing. De methode met 2-componentenlijm heb ik nooit geprobeerd. In rechte baan kan je zonder probleem eerst leggen en dan doorslijpen.

Dat klopt Michiel,
Het wordt trouwens aangeraden om onderbrekingen in flexrails in bochten zowiezo te vermijden.
scheiding van rails moeten voor en na de bocht, in de bocht één geheel!
Met vaste stukken rail geen probleem uiteraard.
De flexrail heeft een regenererend karakter waar geen enkele raillas kan aan weerstaan...
Het komt idd iets schadelijker/duurder in materiaal maar dat weegt niet op tegen de problemen die het veroorzaakt.

;)

Michiel

Isolatielassen kunnen zonder probleem in een bocht (vb helix) maar gesoldeerd op een snipper printplaat met voorgesneden eilandjes. Vastsolderen en rail doorslijpen. Dat werk perfect.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Het uitspatten van flexrails in bogen kun je voorkomen door de rail eerst veel sterker te buigen dan de uiteindelijke vorm. En dan terugleggen naar de bedoelde boogstraal. Als je hem dan plat neerlegt moet hij zo blijven liggen. Kruipt hij toch terug naar recht, dan nog iets sterker voorbuigen.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 november 2020, 16:20:48 PM
En dan terugleggen naar de bedoelde boogstraal. Als je hem dan plat neerlegt moet hij zo blijven liggen.
Gaat dat met N-scale rails (Peco code55) waar we hier over praten ook lukken?

Klaas Zondervan

Ik heb zelf nooit met N schaal gewerkt, maar waarom zou dat niet lukken? Er is toch geen wezenlijk verschil in de techniek?

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 november 2020, 22:16:50 PM
Ik heb zelf nooit met N schaal gewerkt, maar waarom zou dat niet lukken? Er is toch geen wezenlijk verschil in de techniek?
Nou ja ik vroeg het me af.
Omdat de toleranties kleiner zijn tov H0

Klaas Zondervan

Het heeft weinig met toleranties te maken. Het gaat er om dat een flexrail, als je hem buigt in de gewenste boogstraal en dan weer loslaat, terugspringt naar een grotere straal. Als je hem eerst sterker buigt blijft hij beter liggen op de gewenste kromming.