Retro-Nostalgie

Gestart door Dirky, 21 juni 2020, 20:13:22 PM

Herwig

#30
Dank voor de (prompte) verklaring van dit antieke M-logo.
G M C :     de   'àndere GMC'  (Duits ipv Amerikaans) met andere woorden ...
---------
Heb ondertussen  als éénmalige proef   enkele M-spoortjes een nachtje in de azijn gelegd.
Daarna nog eens met tandenborstel en sopje gepoetst.  Plus afgespoeld. 
( ontroesten kan ook, als je wilt, met vettigere WD40 of zo ... )
Dan, belangrijk, in de actuele sub-tropische zon gelegd op de vensterbank. 
Zongedroogd en de (vlieg)roest op     -de 60 jaar oude-     holle rails is wég .   Bling-bling.

De rest mag  Dirk(y)  later doen, naar eigen believen ....                                                                  [ ::) ;) ]
Is anderzijds zonder meer een natuurlijke weathering.  Maar daar deden  'ze'  nog niet aan, in het jaar 1960, of daaromtrent.




Dirky

Bij het 3D uittekenen van het plan merk ik toch veel fouten in spoorlengtes. Vrij logisch denk ik want niet alle lengtes zijn beschikbaar. Voor de bouw van mijn baantje ga ik gewoon de sporen - waar nodig - op maat zagen. Het is toch niet de bedoeling deze sporen later nog een derde leven te geven :-)
De beddingen zullen worden gefreesd op de CNC dus alles moet wel passen...

15 20200623 by Dirky dyniMo, on Flickr

efl045

Al 50 jaar bewonder ik deze baan, maar 1 ding ergert mij al altijd, die rare kronkel onderaan rechts...



Die zou ik weg werken.
Een beetje:



Of zelfs helemaal:



Maar dan is het natuurlijk ontwerp 15 niet meer...

Herwig

#33
 
Met los in 't midden van de plaat, plek voor een dubbele Märklin-locloods met lichtblauwe klapdeurtjes ....( ? )

Die korte bochten links ( te kort om bogen te heten ...) kan je mogelijk,  op  'moderne wijze',  enigszins camoufleren met scenery .
( de rechtse zitten gelukkig al voor een deel onder de berg ).

 

De absolute beginner

Echt een leuk idee, zo'n retro-baan. Ooit wil ik ook wel zoiets maken.
Daarbij ben ik ook zwaar geïnteresseerd in zowat alles van de jaren 1950 en 1960.
Is er nog aan voortgedaan?

Cyriel

Dirky

Behalve verder "onderdelen verzamelen" is er niet verder aan gewerkt Cyriel... Misschien staat alles te wachten tot jij ze na-corona komt bouwen  :D