Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Retro-Nostalgie

Gestart door Dirky, 21 juni 2020, 20:13:22 PM

oebr

Citaat van: Floris op 22 juni 2020, 14:42:34 PM
nou, t moet niet persé een zomers landschap zijn... Ik bouw mn baantjes met hetzelfde doel. 8)

kan ik inkomen Floris.
Tot voor een paar jaar ging ik geregeld daar in 'je buurt' rond hangen. Ondanks het groezelige voelde ik me daar wel goed, ik ging dan ook meestal wanneer de zon scheen. Uren in vooral Renory doorgebracht, en soms (eigenlijk te weinig) ook op bezoek gegaan bij Marc in 'zijn' atelier / café (het museumpje van Kinkempois dus eigenlijk).
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Herwig

#16
M-doosjes.
Dank voor deze verwijzing.  ( reactie  #14 )
Maar ... daar staat (nog) niks over de doosjes voor de M-rails.   
Maar dat zal ook wel op  gccgle  uit te vissen zijn .  Vermoedelijk.     

efl045

#17
Je vergeet nog de bruine en grijze onbedrukte doosjes:


efl045

#18
'k Heb ook nog een kraan (en nog heel veel...) in een grijze doos:



Zowel op de bruine als de grijze dozen staan al 4 cijferige codes, dus die moeten vrij lang gebruikt zijn, waarschijnlijk nog naast de kleurrijke dozen van locomotieven, wagons en rails en werden vermoedelijk enkel voor toebehoren gebruikt.

Johnnytrein

Ik zie geen foto's hoor
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

efl045

Citaat van: Johnnytrein op 23 juni 2020, 07:35:03 AM
Ik zie geen foto's hoor
En blijkbaar ook niet in andere draadjes... en de anderen zien het wel, zou het dan niet aan je browser liggen?

Herwig

#22
Citaat van: efl045 op 22 juni 2020, 22:43:20 PM
'k Heb ook nog een kraan (en nog heel veel...) in een grijze doos:
Zowel op de bruine als de grijze dozen staan al 4 cijferige codes, dus die moeten vrij lang gebruikt zijn, waarschijnlijk nog naast de kleurrijke dozen van locomotieven, wagons en rails en werden vermoedelijk enkel voor toebehoren gebruikt.

Wat betreft de  locs  zou het 4-cijferige nummer, zonder letters, ingevoerd zijn A°1957.

Heeft er iemand info (of een verwijzing) over de M-doosjes voor M-rails.
In de link (Reactie #14) gaat het alleen over de verpakking van locs, wagens en rijtuigen.
En 'k ging me pvd absoluut niet inlaten met deze Märklin-histories. Maar de nieuwsgierigheid komt dan toch om de hoek kijken.

Tussen haakjes. Die antieke kartonnen M-doosjes, bijna helemaal met rode inkt bedrukt, met de karton-kleurige 'ruiten'  en  "Märklin"  en een letter M-met-rondjes,  zijn naar verluidt gebruikt
tot 1955 voor de wagens                       tot 1956 voor de rijtuigen                               tot 1958 voor de locs           

efl045

Mijn eerste nieuw gekochte kraan zat in een geel bedrukte doos, zoals de meeste toebehoren met de 7xxx nummers. Geel was de opvolger van de onbedrukte bruine en grijze dozen (zoals mijn andere kraan die ik als kind al 2de hands kocht).
Geleend plaatje van het internet want ik kan mijn gele doos niet meer vinden:


Maar er zijn nog types en kleuren.
Hier in 1 plaatje 3 generaties wissels, oud blauw, groen en licht blauw en dan nog wat andere groene (rails en toebehoren voor rails), oranje (bouwpakketten) en rode dozen (seinen), er was van alles  :)

Herwig

#24
Dé M-rails  ,  Modellgleis,  zitten keurig per 10 in zo'n  kiwi-groene   doosjes .
Dé (elektrische) wissels per paar (L + R) en met grote lantaarn/draaiknop, evenzo.
Als 'k goed vergelijk en begrijp vanaf   +/-  1960, ja ?   


Johnnytrein

Geen idee hoor ik werk met win 10 en firefox
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Johnnytrein

Vreemd met I.E. zie ik de foto's wel  ???
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

efl045

Citaat van: Herwig op 23 juni 2020, 13:01:40 PM
Dé M-rails  ,  Modellgleis,  zitten keurig per 10 in zo'n  kiwi-groene   doosjes .
Dé (elektrische) wissels per paar (L + R) en met grote lantaarn/draaiknop, evenzo.
Als 'k goed vergelijk en begrijp vanaf   +/-  1960, ja ?
Märklin heeft de gewoonte op veel van zijn drukwerk een datum te zetten, kijk maar eens in de doosjes:






Herwig

#28
Märklin-verpakking  -  historie

Dat tekeningetje  in   de ruitvorm op o.a. de oudste rode en blauwe M-dozen
( zie ook foto in Reactie 23, doosje met nr. 5117)
Verbeeldt dat twee treinwieltjes met een motor er tussenin ? 

Het staat ook bijvoorbeeld achteraan op de tender van m'n, ook  'geërfde',  oude M-stoomloc 01,  die nog netjes in zo'n antieke rode kartonnen doos zit . ( M-loc nr. 3026 met Telexkoppeling achteraan de tender  A°1958 , maar spijtig genoeg zijn het stel voorloop-wielen foetsie )

Het op de antieke M-dozen prijkende figuurtje lijkt ook wel een beetje op een kinderfietsje, maar dat is het wellicht niet.

efl045

Citaat van: Herwig op 23 juni 2020, 17:42:21 PM
Dat tekeningetje  in   de ruitvorm op o.a. de oudste rode en blauwe M-dozen
( zie ook foto in Reactie 23, doosje met nr. 5117)
Verbeeldt dat twee treinwieltjes met een motor er tussenin ? 
Het op de antieke M-dozen prijkende figuurtje lijkt ook wel een beetje op een kinderfietsje, maar dat is het wellicht niet.
Daar staat GMC of voluit Gebrüder Märklin & Cie.