Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Retro-Nostalgie

Gestart door Dirky, 21 juni 2020, 20:13:22 PM

Dirky

De retro baan... Dat is inderdaad iets voor oude mensen. En ik ga die dan zelfs bouwen met oud ijzer! Voor de gevoelige modelspoorder: "Scherpe bochten, steile hellingen, sporen wijd uit elkaar...Haak nu maar af!"

Materiaal:
M-sporen, de blikken sporen van de jaren 60. Niet met de volle middenleider. Wissels met zo groot mogelijke lichtjes. Veel fake materiaal via 3D prints... Old meets new!
Het eerste wat me opvalt is dat men woekerprijzen vraagt op bijvoorbeeld 2dehands. Alles lijkt te moeten verkocht worden aan de oorspronkelijke aankoopprijs van 50 jaar geleden, maar dan  x 5. Ook al is er een monster aanbod vandaag de dag. Er worden duidelijk mega veel oude banen ontmanteld.
Gelukkig zijn er ook vrienden; Hugooke, Herwig, Rik zullen een deel van hun oude speelgoed weer zien herleven.

Welk spoorplan:
Dat het eentje moet zijn uit mijn oude boekskes is voor de hand liggend. En alhoewel ik liefst die van de catalogus van 1966 zou willen bouwen, moet ik kleiner gaan wegens plaatsgebrek. 't Zou wel kunnen maar dan staat alles geblokkeerd vol in de werkplaats.

--- die wordt het dus niet ---
RETROBAAN 4 by Dirky dyniMo, on Flickr

Dan maar op zoek naar iets kleiner maar net nog groot genoeg om iets langere treinen te laten bollen. En zo kom ik bij de "Anlage 15" uit het sporenplanboekje 0350.

zwischenablage11 by Dirky dyniMo, on Flickr

Daarvan staan ook enkele foto's in de catalogus van 1964.

RETROBAAN 1 by Dirky dyniMo, on Flickr

Wat is nu de bedoeling?
Nostalgie is een beetje de grootste drijfreden. Ik heb hier nog alle oude treinen van toen ik een kleine pagadder was en die mogen dan nog eens de baan op.
Verder overweeg ik naast het pure analoge ook de mogelijkheid in te bouwen om digitaal te spelen.
En mocht ik ooit nog eens op een beurs aanwezig willen zijn, is dit het ideale speelgoed voor de jongste bezoekers. Veel treinen, veel lichtjes, veel geluiden, je krijgt het niet kapot. Meer moet dat niet zijn.

De bouw zelf zal er iets minder ambachtelijk aan toe gaan dan wat we 50 jaar terug zouden gedaan hebben.

Waarom geen moderne baan?
Mijn idee van een mooie baan is iets zoals wat ik nu samen met Evan aan het bouwen ben. Dat is niet echt een baan maar eerder een miniatuurlandschap waar enkele sporen door kruisen. En op 4m x 1,5m is dat een onbegonnen zaak. Anderzijds, een Floris die met 6m2 enkele jaren zoet is, ben ik ook niet.

Wanneer begin ik er aan?
Ik ben er feitelijk al aan bezig in die zin dat ik op Zondag graag wat "verstand op nul" dingen doe om de soms gespannen snaren van tijdens de week te ontspannen. Sporen opkuisen, wissels smeren, wissel ombouwen met servo, Led's inbouwen i.p.v. lampjes, oude huisjes die ik van Hugooke kreeg een beetje renoveren... en alle houtwerk virtueel uittekenen...

Ik veronderstel binnen een paar weken te beginnen met enkele scènes die dan later in het geheel kunnen gezet worden.

... wordt vervolgd ...

efl045

#1
Helemaal mijn ding die baan, 2 volledig vlakke banen, een hoge en een lage, niet met elkaar verbonden door klimspiralen of hellingen.
Goede keuze!  ;)

Citaat van: Dirky op 21 juni 2020, 20:13:22 PM
...steile hellingen...
Die zitten zeker niet in baan 15 die je laat zien  ;) Houden zo!

Havoc

Dit volg ik met plezier!

Weet je, als je foto's van de jaren '60-'70 ziet van de DB dan zijn die banen niet zo ver van de realiteit. Ik heb nooit begrepen waar men de drang haalt om een treinbaan alles behalve om treinen laat draaien.

Mijn zegen heb je! Tijd dat er terug plezier beleefd wordt met treintjes....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

#3
Prachtig Dirk om zo'n stap te zetten. Het moeten inderdaad niet altijd super gedetailleerde banen  zijn (hoewel ik die zelf wel mooi vind).

Dat het "oudere" Märklin spoormateriaal grote en kleine mensen blijft bekoren, blijkt elk jaar op onze tentoonstelling waar een clublid elke keer weer een andere volledig analoge baan van zo'n 8m² opbouwd voor 2 dagen showplezier. Voor sommige bezoekers is deze baan het "nec plus ultra" omdat het hen terug brengt naar de tijd dat ze zelf nog met "de treintjes speelden".

Keep us posted, er is interesse.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

Citaat van: Dirky op 21 juni 2020, 20:13:22 PM
De retro baan... Dat is inderdaad iets voor oude mensen.
Nou, gezien de hoeveelheid haar die ik nog over heb ben ik heel oud, dus uh ja, zie dr de lol wel van in. succes! Heb alleen zelf nog een paar dozen trix express liggen voor dat soort doeleinden, ooit. 3 rails op een stukje karton is nog net wat radicaler dan marklin vind ik.  8)

oebr

Citaat van: Havoc op 21 juni 2020, 21:16:06 PM
Ik heb nooit begrepen waar men de drang haalt om een treinbaan alles behalve om treinen laat draaien.


zalig  :D

nu eerlijk gezegd heb ik helaas ook wat van die drang, heeft 2 redenen:

- de eerste "modelbaan" die ik ooit zag was er eentje van ABB verzekeringen. Dat was een Matchbox baan waar gigantisch veel autootjes op rondtoerden, geen enkele trein.  Maw, het stadsleven gevat in een verkleind model. En een van de OEBR-projectjes is wel degelijk het creëren van een autostrade...

- escapisme :  de echte wereld wordt met de dag zotter en vervelender, een stukje zomers landschap in huis om wat bij weg te dromen lijkt me dan ook steeds aantrekkelijker.

Spoorwegen vind ik uiteraard wel leuk, heb dan ook een hele dienstregeling bij elkaar verzameld (na 30 jaar is dat voor 95% gelukt), maar ik vraag me nog altijd af of ik rijden en rangeren wel zo leuk vind als ik aanvankelijk dacht. Op tentoonstellingen kijk ik toch zelden naar het verkeer.


Het is alleszins wel een leuk idee om dat oude speelgoed van moderne decodertjes te voorzien, rustiger loop en steeds brandende seinen zijn zeker waardevolle verbeteringen.  Zie dat ook graag bij bvb GILS baantjes. 




On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

efl045

Nog wat foto's van deze baan uit oude Märklin publicaties:









Ja, ik heb wel een boontje voor deze baan. Het was de baan waarbij ik als kind het licht zag: je hebt helemaal geen steile opritten of helixen nodig om een baan te bouwen met grote hoogteverschillen  ;)

rgp

Dirky,

Van die bovenste baan, is er in Duitse pers al veel geschreven, oa was men op zoek naar het baanplan.  Gezien de baan niet meer bestaat, kan men geen baanplan "a posteriori" tekenen.
Ik heb ooit geprobeerd het baanplan te reconstrueren (er zijn meerdere foto's van die baan) en het is mij gelukt (denk ik), maar veel groter als de baan 15 is ze eigenlijk niet.

Roland

efl045

Citaat van: rgp op 22 juni 2020, 11:35:57 AM
Van die bovenste baan, is er in Duitse pers al veel geschreven, oa was men op zoek naar het baanplan.
Niet alleen daar, ook hier op het forum  ;)

SirGresley

Is er een verbinding tussen de boven- en de onderbaan?
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Geert

Ik dacht het niet dat er een verbinding was tussen de twee banen, zie link:

http://s341536299.onlinehome.us/maerklin-buecher/maerklin-0350-gleisanlagen-spur-h0.pdf

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Floris

Citaat van: oebr op 22 juni 2020, 11:11:55 AM

- escapisme :  de echte wereld wordt met de dag zotter en vervelender, een stukje zomers landschap in huis om wat bij weg te dromen lijkt me dan ook steeds aantrekkelijker.

nou, t moet niet persé een zomers landschap zijn... Ik bouw mn baantjes met hetzelfde doel. 8)

Dirky

Citaat van: rgp op 22 juni 2020, 11:35:57 AM
Dirky,

Van die bovenste baan, is er in Duitse pers al veel geschreven, oa was men op zoek naar het baanplan.  Gezien de baan niet meer bestaat, kan men geen baanplan "a posteriori" tekenen.
Ik heb ooit geprobeerd het baanplan te reconstrueren (er zijn meerdere foto's van die baan) en het is mij gelukt (denk ik), maar veel groter als de baan 15 is ze eigenlijk niet.

Roland

Die is, of weer boven water gekomen, of herbouwd. Plan heb ik ook ergens. Het is de diepte van 1,8m die me teveel is. De lengte is idd maar iets meer dan die 15.

https://www.youtube.com/watch?v=liw5mQxiFrc&list=LL6Ir0MHYR9dLWVjEUwWi7zQ&index=37&t=134s


en b.t.w., echt leuk te zien dat er toch wel "volgers" zullen zijn. Ik had het anders verwacht!

Herwig

#13
De kartonnen (verhuis)doos met het Märklin-materiaal dat richting Dirk(y) gaat, is mij in de handen geduwd na het helpen bij een verhuis van 'n kameraad van me.  Hier zie, neem maar mee, zie maar wat ge er mee aanvangt .... ( dit weeral jaren geleden ondertussen )
( heb wel Märklin rijdend materieel, maar dan alle uitgerust met andere, geïsoleerde assen en  'zelfs'  enkele NMBS Hamo-locs )   

[   Persoonlijk ben 'k in 1959 mogen starten met het Oostenrijkse 2-rail merk Kleinbahn (Brüder Klein) (KB,  is niet KMB ).
    M'n ouders hadden toen een begindoos meegebracht uit Salzburg.   ]

Vraag van een    -dus-    niet-Märklin-fanaat. 
Van wanneer tot wanneer de Märklin-doosjes en -dozen ?
-  rode met karton-kleurige   'ruiten'  en   "Märklin"   en  M-met-rondjes  (het rood is hoogstwaarschijnlijk de drukinkt ...)
-  lichtgroene
-  lichtblauwe

Havoc

Citaat van: Herwig op 22 juni 2020, 15:43:43 PM
Vraag van een    -dus-    niet-Märklin-fanaat. 
Van wanneer tot wanneer de Märklin-doosjes en -dozen ?
-  rode met karton-kleurige   'ruiten'  en   "Märklin"   en  M-met-rondjes  (het rood is hoogstwaarschijnlijk de drukinkt ...)
-  lichtgroene
-  lichtblauwe

Ben ook geen fanaat, maar Google die weet alles: http://www.maerklinist.de/pages/modell/kartons/kartons.htm
Met vakantie voor onbepaalde duur.