Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

AR45 Olaerts - Nieuwe Motor

Gestart door 755philippe, 20 juni 2020, 11:33:01 AM

755philippe

Hallo,
Ik heb hier nog een Olaerts AR45 liggen die al zeker 20 jaar in de doos lag. Het is de 1ste versie die Olaerts einde jaren '90 als ik me niet vergis uitbracht.
Lok op de sporen gebracht en rijden maar dacht ik maar... tevergeefs. Op de rechte stukken in vooruit rijdt hij redelijk maar in omgekeerde richting rechtdoor gaat met wat moeite maar in de bochten is dit echt een ramp. Ik heb de indruk dat de motor gewoon onvoldoende kracht heeft om het treinstel in de bochten voort de duwen. Dus even op internet aan het googlen geweest en mijn voorkeur viel op 2 motoren:


-1- Tenshodo 28.7 mm
-2- Black Beetle


Ik wil af van die cardanaandrijving want ik denk dat de problemen ook komen wanneer de cardanas in de bocht moet draaien en aangezien hij ook nog eens wat schuin staat tussen motor en as met tandwielen dat ik beter een ander soort aandrijving neem.
Graag wou ik van jullie weten of bovenvermelde motoren onder dit treinstel zouden passen en of het betere rij-eigenschappen gaat geven. Natuurlijk zijn andere voorstellen ook welkom. Dit treinstel is ook te mooi om hem in een doos te laten liggen.


Mvg


755philippe

krispy

Als hij al zolang weg ligt mischien een eerst smerig aanbrengen , het vet  van destijds zal wel hard geworden zijn , had dat hier voor met een oude roco , tandwielkasten open gedaan , goed gekuist en nieuw vet in , rijd als nooit voordien
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

doomslu

Ik ben eigenlijk niet zeker of die Tenshodo en Black Beetle zo sterk zijn...
Ik heb een Tenshodo en vindt de trekkracht niet super, vooral door gebrek aan rubberen wielbandjes. Er moet dus behoorlijk wat gewicht op gelegd worden...

Maar, misschien heeft iemand anders hier betere ervaringen mee?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

Over een Black Beetle kan ik niet meespreken, ik weet wel dat Tenshodo geen goeie reputatie heeft.
De eerste versies van de stelletjes van Jocadis hadden een Tenshodo in elk draaistel en stonden/staan bekend als zijnde niet goed!
Niet uitgesloten dat Tenshodo nog andere modellen motoren heeft die goed/beter zijn... :-\

;)

755philippe

@ Krispa,
Als ik een lok uit een doos haal die lang niet heeft gereden wordt die bij mij eerst gesmeerd. Er waren 3 tandwielen gebarsten die ik dan geprint heb maar spijtig genoeg zal dit niet voldoende zijn.
Zou een andere motor die krachtiger is kunnen helpen desnoods toch met kardan dan ?
Mvg
755philippe

doomslu

Was het niet zo dat Olaerts zelf voor een vervanging heeft gezorgd bij die eerste reeks? Of vergis ik me?
Misschien is in dat geval een nieuwe motor daar te bekomen?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

Citaat van: doomslu op 20 juni 2020, 14:12:01 PM
Was het niet zo dat Olaerts zelf voor een vervanging heeft gezorgd bij die eerste reeks? Of vergis ik me?
Misschien is in dat geval een nieuwe motor daar te bekomen?


Klopt, jaren geleden was die ombouw gratis. Of dat nu ook nog zo is weet ik niet.

Ondanks de wissel ben ik toch nog niet zo tevreden over de rijeigenschappen. Ik zag totaal geen verschil met de eerste versie en heb er toen ook enorm lang op moeten wachten om het model terug te krijgen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

755philippe

Ik heb hem destijds bij Olaerts gebracht en ongeveer 1 jaar moeten missen voor die omwisseling. Of ik verschil heb gezien, ik zou het niet weten.
Ik ben dus op zoek naar een goede motor. In Duitsland heb ik er eentje gevonden bij Lemo-Solar. Ikweet nu niet of dit ga helpen.
Mvg


755philippe

Thommy

Citaat van: Rangeerduivel op 20 juni 2020, 12:49:56 PM
Over een Black Beetle kan ik niet meespreken, ik weet wel dat Tenshodo geen goeie reputatie heeft.
De eerste versies van de stelletjes van Jocadis hadden een Tenshodo in elk draaistel en stonden/staan bekend als zijnde niet goed!
Niet uitgesloten dat Tenshodo nog andere modellen motoren heeft die goed/beter zijn... :-\

;)

Ik had er enkele. Ook 1 in die ar45 bouwkit die ooit in MSM stond van een brit. Die reed goed op de clubbaan, heeft daar toch aardig wat toeren gedaan. Maar vanaf je daar iets wilt uit halen naar verlichting... dan is het iets anders, het model heeft daarna nooit meer werkende verlichting gehad.
Ook een ramp als je het digitaal wilt maken. Het kan, heb ooit foto's gezien die het gedaan hebben

Nu, ik denk ook dat het neit de beste oplossing is. Black beetle nog nooit getest
Greetz

Thommy

755philippe

Heb hier een eventuele vervangmotor gevonden maar ben niet zeker of dit het probleem gaat oplossen.
Iemand een idee of dit het gaat oplossen ???


  https://shop.lemo-solar.de/produkt/faulhaber-glockenankermotor-10-o-x-16-mm-12-volt-art-nr-1016n012g/
Mvg


755philippe

Rangeerduivel

Dat is een Faulhaber Philippe, dus dat moet wel lukken mijgedacht...

;)

755philippe

De afmetingen kloppen, maar ik wil wel weten of deze motor krachtiger is dan de oorspronkelijke want deze is niet goedkoop ( en zeker niet als dit geen betere rij-eigenschappen geeft).  ;D ;D
Mvg


755philippe

Rangeerduivel

Feit is dat Olaerts (nu) ook Faulhaber gebruikt...

Maar hou het gezegde toch maar voor ogen; Schiet niet op de pianist!  ;D

;)

loco

Ik ken de oorzaak niet meer van de oorspronkelijke versie van de motorwagen. Je zou ook eens naar de tandwielen moeten kijken. Zijn ze degelijk en kan je ze gemakkelijk ronddraaien als je de motor hebt verwijderd. Zo niet, dan zou je deze ook moeten veranderen en dan wordt het iets lastiger. Chinezen maken vaak gebruik van tandwielen van een mindere kwaliteit en durven na verloop van tijd wel eens barsten. Soms zijn ze ook niet volledig rond (maar ovaal) waardoor ze moeilijk kunnen ronddraaien. Je zou het eens moeten nakijken.
Een Tenshedo zou ik zeker ook niet nemen. Zelfs de beste van deze motoren (GT) hebben niet veel trekkracht.

755philippe

De tandwielen zijn in orde. Degene die stuk waren heb ik in 3D geprint. Nadien alles getest zonder motor en geen enkele hapering. In vooruit rijdt hij redelijk maar in bochten en achteruit rijden verloopt moeizaam. Ga vandaag nog eens kijken naar de positie van de kardanas want volgens mij ligt daar het probleem als hij zijn bocht neemt. Het is precies dat hij te weinig trekkracht heeft en valt dan uiteindelijk stil. Als de tandwielen niet goed zouden zijn zou hij ook problemen hebben bij het rechtdoor rijden, maar dat is niet het geval buiten dat zijn snelheid wat trager is.
Mvg


755philippe