Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Railcom aanmelding op Ecos werkt niet (meer)

Gestart door Fretbol, 17 juni 2020, 13:27:45 PM

Fretbol

Hallo iedereen,

Na enkele maanden heb ik nog eens de Ecos centrale aangesloten aan mijn rollenbankje om enkele locs eens te laten rijden.

De meest recente aanwinsten, beide Brossels van Piko (DC sound-uitvoering) hebben zich de eerste keer binnen enkele seconden aangemeld via Railcom op de Ecos.

Na een stroomuitval van de Ecos (lege batterijen en stroomkabel per ongeluk uitgetrokken) de Ecos opnieuw opgestart maar nu willen beide Brossels zich niet langer aanmelden via Railcom.

Als ik een andere loc (bvb Piko reeks 73) op de rollenbank zet lukt het aanmelden meteen.

Ondertussen heb ik reeds de firmware van de Ecos bijgewerkt naar de laatste versie maar nog steeds geen resultaat.

Als ik de Brossels op het programmeerspoor wil uitlezen krijg ik wel een "standaard" loc op het scherm met slechts 12 functies. Hier kan ik de Brossel wel besturen en bedienen maar niet via Railcom.


Is er iemand die een idee heeft hoe ik deze Railcom functie opnieuw kan instellen?

Blijkbaar kan dit via CV's 28 en 29 gewijzigd worden maar ik geraak er momenteel niet uit.

De handleiding van de Piko Plux Sounddecoder bevat een waarschuwing dat de decoder bij een reset alle voorgeprogrammeerde instellingen zou verliezen?

Anthony  ;)

Koen

Dag Anthony,

Er zijn twee manieren van werken. De ene al eenvoudiger dan de andere (ik spreek uit ervaring).
Ik had hetzelfde probleem met mijn 8045 door het wissen van de dbase van de centrale. De eerste optie is dat je uw stel op een andere centrale (bijv. In een club) aanmeldt en het stel in de dbase van de ECOS wist.
Daarna kan je deze terug aanmelden op uw baan.
Een andere optie is de Railcom functie uitprogrammeren, M4 opnieuw aanmelden en daarna alle functies herprogrammeren. Deze laatste optie vraagt bij Piko veel werk doordat je geen programmer kan gebruiken.
Het voordeel is dat deze dan altijd herkend wordt (niet automatisch).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

pandur

Anthony ,
Kijk in de loc-bibliotheek van je ECoS ,
schakel alle filters onderaan uit , dan heb je één lange lijst waarin je de betreffende loc zult vinden
Wis deze , keer terug naar het rij scherm en je zal de loc weer met RailCom kunnen aanmelden
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Koen

Helaas werkt dit niet altijd, Eric (ik spreek uit ervaring).
Ik heb soms de indruk dat het Railcomsysteem toch niet altijd optimaal werkt.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Fretbol

Citaat van: Koen op 17 juni 2020, 15:28:09 PM
Dag Anthony,

Er zijn twee manieren van werken. De ene al eenvoudiger dan de andere (ik spreek uit ervaring).
Ik had hetzelfde probleem met mijn 8045 door het wissen van de dbase van de centrale. De eerste optie is dat je uw stel op een andere centrale (bijv. In een club) aanmeldt en het stel in de dbase van de ECOS wist.
Daarna kan je deze terug aanmelden op uw baan.
Een andere optie is de Railcom functie uitprogrammeren, M4 opnieuw aanmelden en daarna alle functies herprogrammeren. Deze laatste optie vraagt bij Piko veel werk doordat je geen programmer kan gebruiken.
Het voordeel is dat deze dan altijd herkend wordt (niet automatisch).

Groetjes,
Koen

Bedankt voor de uitleg.

Mijn 4618 heb ik via m4 kunnen aanmelden en na het herprogrammeren van alle functies werkt deze weer zoals het moet behalve het automatische aanmelden met Railcom.

Bij mijn 553.29 heb ik echter iets raars: tijdens het programmeren kwam er plotseling opnieuw een railcom aanmelding maar nu staat de loc ingesteld als "Piko4.1 56400D" en werken bijna alle functies niet correct (bvb rode lichten die oplichten als de claxon ingeschakeld is) ???

Anthony  ;)

Fretbol

Citaat van: pandur op 17 juni 2020, 17:18:43 PM
Anthony ,
Kijk in de loc-bibliotheek van je ECoS ,
schakel alle filters onderaan uit , dan heb je één lange lijst waarin je de betreffende loc zult vinden
Wis deze , keer terug naar het rij scherm en je zal de loc weer met RailCom kunnen aanmelden
Eric

Bedankt voor de tip Eric maar dit werkt helaas niet. De Brossels waren de eerste 2 locs die ik in de Ecos heb ingevoerd na een firmware update en reset dus lang was de loclijst niet.

Anthony  ;)

Fretbol

Citeer


Bij mijn 553.29 heb ik echter iets raars: tijdens het programmeren kwam er plotseling opnieuw een railcom aanmelding maar nu staat de loc ingesteld als "Piko4.1 56400D" en werken bijna alle functies niet correct (bvb rode lichten die oplichten als de claxon ingeschakeld is) ???

Anthony  ;)

Na vele pogingen de 553.29 opnieuw goed werkend gekregen door alle CV's van de decoder één voor één manueel opnieuw in te stellen met de uitgebreide CV lijst van de handleiding.

Voorlopig heb ik dus weer een via Railcom aangemelde 553 en een manueel ingestelde 4618 die niet via Railcom werkt.
De Railcom functie is niet essentieel maar het is wel raar dat de ene loc goed werkt met dit systeem en de andere niet ????

Belangrijkste is dat ik opnieuw 2 goed werkende Brossels heb, bedankt voor de tips en de hulp allemaal  ;)

Koen

Citaat van: Fretbol op 18 juni 2020, 19:16:38 PM
Citeer


Bij mijn 553.29 heb ik echter iets raars: tijdens het programmeren kwam er plotseling opnieuw een railcom aanmelding maar nu staat de loc ingesteld als "Piko4.1 56400D" en werken bijna alle functies niet correct (bvb rode lichten die oplichten als de claxon ingeschakeld is) ???

Anthony  ;)


De Railcom functie is niet essentieel maar het is wel raar dat de ene loc goed werkt met dit systeem en de andere niet ????


Deze ervaring heb ik ook en zo te horen zijn er meerdere die deze ervaring hebben.

Groetjes,
Koen

Nooit te oud om te leren