Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Etstoestel v3 ... (denk ik)

Gestart door Gerolf, 15 juni 2020, 20:51:30 PM

Steam.N

Je blijft erg goed bezig, Gerolf.
Hopelijk heb je snel een goedwerkend toestel !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Koen

Serieus project zou ik zeggen, Gerolf.
Dit is klaarblijkelijk geen "gewoon" etstoestel  :).
Ik ben benieuwd naar het verdere verloop en al de mogelijkheden die dit toestel te bieden heeft!

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

755philippe

Ziet er veelbelovend uit Gerolf. Knap werk en sterk staaltje elektronika.
Lijkt volgens mij een toestel dat zo goed als volautomatisch zal werken.
Mvg


755philippe

stoomlokje

Ik vermoed dat dit toestel het te etsen materiaal moet bewegen in de etsbak om een snellere en zuiverdere etsing te bekomen.
Saskia

G8


Gerolf

Merci voor de lof. Ik doe mijn best om het aan de praat te krijgen  ::)

Citaat van: 755philippe op 28 juni 2020, 10:07:26 AMLijkt volgens mij een toestel dat zo goed als volautomatisch zal werken.

Volautomatisch? Verre van. Wat is wel de bedoeling:
- een goeie verwarmer met een zo constant mogelijke temperatuur in de etsbak
- Instelbare timertjes voor ontwikkel- en etstank, om me er aan te herinneren dat er iets in bad ligt wat moet gedraaid/gecheckt worden
- Een degelijke "doos": stevig, bestand tegen het chemisch spul, elektrisch veilig, ...
Wat ik graag gehad had: iets wat de vloeistofconcentraties meet - maar tot nu toe niets accuraats gevonden ...

Citaat van: stoomlokje op 28 juni 2020, 12:16:51 PMIk vermoed dat dit toestel het te etsen materiaal moet bewegen in de etsbak om een snellere en zuiverdere etsing te bekomen.

Euh nee ... ook niet. De vloeistof wordt regelmatig-onregelmatig bewogen, dat wel  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dvroonen

Ik heb vroeger ook etsplaten gemaakt maar dat was toch veel simpeler.Tekening maken in 1/1 in autocad,dan masker printen op plastiekfolie (enkelzijdig of dubbel )dan de etsplaten belichten met UV licht ,in de ontwikkelaar ,afspoelen en dan in de etsbak met een soort zout de bak werd verwarmt met een verwarmingselement/thermostaat van een aqarium en voor de beweging had ik een zuurstofpompje en dat ging perfect.
 

Gerolf

Update van de bouw - die een behoorlijk Echternach-gehalte heeft  ::)

   

Behalve het LCD-scherm dat ik onder andere ondersteboven had geplaatst  :-[
   en een relais dat nog te vervangen is wegens nét iets te hoge bedrijfspanning  >:(
      en nog wat andere onderdelen die niet direct willen werken, onder andere door programmeerfoutjes ...  :-X
... heb ik vooral de aandrijving van de pomp moeten vervangen: te lawaaierig, maar vooral niet stevig genoeg  ::)

Citaat van: Dvroonen op 06 juli 2020, 14:27:45 PMIk heb vroeger ook etsplaten gemaakt maar dat was toch veel simpeler.Tekening maken in 1/1 in autocad,dan masker printen op plastiekfolie (enkelzijdig of dubbel )dan de etsplaten belichten met UV licht ,in de ontwikkelaar ,afspoelen en dan in de etsbak met een soort zout de bak werd verwarmt met een verwarmingselement/thermostaat van een aqarium en voor de beweging had ik een zuurstofpompje en dat ging perfect.

Voor printplaatjes is dit inderdaad voldoende, maar voor geëtste modelbouw-onderdelen moet de precisie groter: Je hebt een warmere bak om sneller te etsen (met een aquarium/thermostaat kom je zonder ingrepen niet aan 55°).
Een luchtpompje had ik ook in gebruik, maar dat geeft nogal wat gespetter door de luchtbellen die naar boven komen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

Gerolf voor beweging in de vloeistof kan je daarvoor niet gewoon een klein waterpompje gebruiken, of is deze niet bestand tegen de ets vloeistof?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Gerolf, al gedacht aan het systeem van roeders in het labo? Zo'n staafje met een magneet in onderaan en dan een snel draaiende magneet onder je bak. Je zou er zo 2-3 kunnen in je bak zetten. Maakt best wat circulatie. En die roerstaafjes kan je waarschijnlijk wel bij nonkel Ali vinden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

vyncky

#26
Citaat van: Havoc op 15 juli 2020, 09:59:46 AM
Gerolf, al gedacht aan het systeem van roeders in het labo? Zo'n staafje met een magneet in onderaan en dan een snel draaiende magneet onder je bak. Je zou er zo 2-3 kunnen in je bak zetten. Maakt best wat circulatie. En die roerstaafjes kan je waarschijnlijk wel bij nonkel Ali vinden.

Goed idee! dat ik daar niet op ge komen ben. ik gebruik dit op het werk regelmatig... ::)
Die dingen geven inderdaad een goede menging en je hebt die in verschillende maten.
Een voorbeeldje:

https://www.praxisdienst.nl/nl/Human/Laboratoriumbenodigdheden/Laboratorium+apparatuur/Laboratorium+roerder/Magneetroerstaaf+cilindrisch+15+x+4+5+mm.html

De roerplaat zelf kosten geld, maar dat kan je met een paar neodyniummagneten op een ronddraaiend plaatje wel namaken denk. (ik vermoed dat je pomp nu ook op deze manier gaat bewegen.. ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Dvroonen

Ik heb vroeger belgische seinmasten en telefoonkasten geetst en die waren zeer scherp in detail
 

Gerolf

Citaat van: Havoc op 15 juli 2020, 09:59:46 AMGerolf, al gedacht aan het systeem van roeders in het labo? Zo'n staafje met een magneet in onderaan en dan een snel draaiende magneet onder je bak. Je zou er zo 2-3 kunnen in je bak zetten. Maakt best wat circulatie. En die roerstaafjes kan je waarschijnlijk wel bij nonkel Ali vinden.

Mijn huidige pomp is gebaseerd op dat idee, maar dan enkele maten groter. Intussen werkt die pomp al prima  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dvroonen

Hallo Gerolf
Met welk produkt ets u ?