Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Etstoestel v3 ... (denk ik)

Gestart door Gerolf, 15 juni 2020, 20:51:30 PM

Gerolf

Natriumpersulfaat NA2(SO4)2 - ook bekend als fijnetskristal. Koop ik met zakjes van een kilo ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jakke

Gerolf ,
Het etsen lijkt me een fascinerende manier om zeer fijne dingen te maken .
Ik denk dat bij het etsen de etsvloeistof aan kracht verliest . Wordt dat product geregenereerd , of verwijderd als het als het ware versleten is .
Waar blijf jij met de vloeistofresten en spoelwater waarvan ik denk dat het ook etsproduct bevat .

Groet
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Rangeerduivel

#32
Jan,
Je moet eens bij Gerolf thuis gaan eten en zijn zelfgemaakte soep proeven...onevenaarbaar...! ;D

Citaat Wikipedia;"Het mag gebruikt worden in voedingsmiddelen als zuurteregelaar en antiklontermiddel (E-nummer E514, gezamenlijk voor natriumsulfaat en natriumwaterstofsulfaat)."

;)


Havoc

Geen idee waar je dat leest in wikipedia. Natriumpersulfaat is geen natriumsulfaat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

@Rudi:  ;D  ;D

Citaat van: jakke op 17 juli 2020, 16:52:16 PM
Waar blijf jij met de vloeistofresten en spoelwater waarvan ik denk dat het ook etsproduct bevat .

Ooit gemaild met de OVAM, nooit een antwoord gehad.
Zo goed mogelijk neutraliseren, maar dan is het afvalwater ...

Een deel hou ik bij, omdat je er mee kan galvaniseren  ;)

Citaat van: Havoc op 17 juli 2020, 20:12:20 PMNatriumpersulfaat is geen natriumsulfaat.

Persulfaat is inderdaad een heel stuk agressiever
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dvroonen

Hallo Gerald
Waar koopt u de etsprodukten vroeger kocht ik dat bij Seaman maar die zijn niet meer bereikbaar
              Beste groeten Danny
 

Gerolf

Het is al even geleden dat ik nog producten heb moeten aanschaffen ...
Ik herinner me wel dat de webstek van saemann niet (goed) werkte, maar via mail ging het wel ...

Gerolf
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Gisteren nog een zware doos ontvangen van Saemann. Mailtje sturen en eventueel de prijslijst vragen... bestellen, betalen, ontvangen...

Gerolf

Ik moest even zoeken naar dit draadje ...

Brokken in de etsbak van het toestel:



maar er is een vervanger in de maak:



;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Gerolf, waarom maak je dat middendeel niet "vol"? Op zich gaat dat niet veel beweging brengen (lage snelheid en vorm ervan) maar het zou wel veel sterkte geven. Ook een fillet in elke hoek gaat helpen.

Print je dat in PLA? Dat kan niet goed tegen water en etsmiddel is meer wter dan wat anders.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

't Is resin, dat goed tegen het etsmiddel kan. Het probleem zit hem (al een tijdje) in het goed afdichten van de neodynium-magneten.
Daar sijpelt toch etsmiddel in, en dat is de oorzaak...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Zomaar een wild idee (ik ken er niet van), maar kan je de magneten niet bedekken met een hydrophobe laag, zodat het etsmiddel niet meer capilair in de spleten tussen de magneten kruipt?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Citaat van: Gerolf op 30 juli 2021, 07:20:45 AM
't Is resin, dat goed tegen het etsmiddel kan. Het probleem zit hem (al een tijdje) in het goed afdichten van de neodynium-magneten.
Daar sijpelt toch etsmiddel in, en dat is de oorzaak...
En die NdFe magneten roesten als de pest bij het minste krasje in de afdeklaag en drukken dan de resin stuk.

Misschien de magneten eerst in een dun buisje PVC steken dat je langs beide kanten met een stukje PVC dichtmaakt. Als je dat met die lijm doet die de PVC oplost krijg je een omhulsel dat dicht is en tegen etsmiddel kan. Ik denk aan pvc omdat dat een van de weinige plastics is die je op die manier goed kan lijmen en tegen veel chemische rommel kan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Ik had de magneten met resin en een UV-lampje verder "ingepakt" - maar blijkbaar was dat maar bij eentje goed gelukt...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw