Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

begineling ! help

Gestart door n/a, 06 januari 2005, 23:26:41 PM

Gerolf

Die scharnier-rail lijkt me iets om zelf te fabriceren. Misschien kunnen we je helpen, maar dan moet je iets specifieker je vraag stellen. Misschien vind je op een website over modulaire modelbouw al wat antwoorden.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Johnnytrein ,
Dank voor info, ik heb de website van Stefan Weiser gezien , de Crails  en ook de K rails .... ik weet nog niet zeker wat ik gaan doen !!  mijn voorkeur gaat wel naar de K rails (voor de dwarsliggers ) maar ik verta en principe nog niet , (hoe komt de stroom in die puntjes van Krails ??? ik moet ze eerst eens zien in de winkel (van kortbij !) hhiihi.......
Ik heb al verstaan , mijn probleem van rails komt door de feit dat ik met marklin loco's werk, als ik goe verta , bij al de andere merken  kruigen de rails stroom  (Fleischman , Lima enz .. gelijk stroom en wissel stroom ? ) daar ben ik nog niet goed thuis in ...maar ik leer heel snel als men lang explikeert !! (joke )
Maar voil? ...ik zit nu met die oude marklin spullen en zal het het maar mee doen ....en  ik zie het wel zitten , ik ben een "nostalgique " van de jaren zestig , dus  dat lot Marklin , past er ook bij ... ( periode II ? ) .
Ik heb hier een modelbouw winkel in de buurt en morgen ga ik daar wat "neuzen " .....
Nog bedankt  voor info's
groetjes en tot nog
roger

n/a

Hello iedereen ...
Ja ...de flytox is daar terug met zijn domme vragen !!!
Na het vervangen op 2 oude loc's en 2 diesels (voor de eerste keer !! ) van "kooltjes" , rubbertje's en veertjes rijd alles een beetje zachter (nog wel redelijk lawai ! )
De vraag :
Ik heb 3 transfos , 10 va ,16va , 30 va (nu rijd ik met een loco op 30 va) kan ik of mag ik ? met meer dan een trein die spoor rijden ? hoeveel transfo's mag ik aansluiten en hoe ? (met meerdere voeding rails ? ) soms vertraagt een loc , komt dat door slechte kontakten in de rails of door te wijnig stroom? die M spoor is denk ik plus / min 15 meters lang ...
wat raad u mij aan ??? ( ik weet het !! alles die rommel op het stort smijten ..en digitaal rijden !! maar voor dat heb ik nog geen tijd (geld !!!! ) ... later ????
Bestaat er ook een website met schema's van aansluiting van wissels enz ..? ik bezit geen dokumenten of folders van die aansluitingen en zo graag en beetje info kruigen voor dat ik verder ga ...
bedankt " ? l'avance "
groetjes
roger

bartie

Wanneer je met meer dan 1 trein (analoog) wil rijden, moet je per trein een stroomkring aanleggen ofwel het delta systeem kopen. OP e-bay en ruilbeurzen kom je ze regelmatig tegen voor niet veel geld.In het geval van stroomkringen kan er altijd slechts ??n trein in een stroomkring aanwezig zijn. Per stroomkring heb je ook een transfo nodig. Met delta kan je 4 treinen tegelijk laten rijden.
Je treinen die vertragen: Er moet een ontstoorder aan je rails zitten en om de drie ? vier meter opnieuw stroom aansluiten.

Groetjes Bart.

n/a

Bart ,
Bedankt voor info....
Ik ben er nog nuit "uit" !!!! Ik heb ook op de net zitten te surfun , en dit gevonden : Delta Control 6604 , Isolatiestrokken 5022,en Wipnokken 385550..(dit alles voor M rails )
Ik denk dat het in de goede "richting " zit ?
Amaaaiiii !!!volgend jaar vraag ik aan Sinterklaas geen treintje meer !!!
groetjes
roger

n/a

Hellooooo...
Nog efkes dit  ,
Als ik de statistieken leez in rubriek "Faq" zie ik dat ik bijna in tweede positie kom !!(gelezen 300 keer).... hihihi er moet nog al gelachen worden in de modelbouw weereld ...maar ja ik zeg het van in het begin : ik Ken er niets van !!!!!
Groetjes aan iederen
roger

bartie

citaat:
Geplaatst door flytox

Bart ,
Bedankt voor info....
Ik ben er nog nuit "uit" !!!! Ik heb ook op de net zitten te surfun , en dit gevonden : Delta Control 6604 , Isolatiestrokken 5022,en Wipnokken 385550..(dit alles voor M rails )
Ik denk dat het in de goede "richting " zit ?
Amaaaiiii !!!volgend jaar vraag ik aan Sinterklaas geen treintje meer !!!
groetjes
roger



Er staan momenteel 3 delta controls 6604 te koop op e-bay [url http://www.ebay.be[/url] tussen de 10,50euro en de 15 euro. Komen nog een 3,50 euro verzendkosten bij.

Bart.

Johnnytrein

Flytox, die stroom komt in die puntjes omdat deze puntjes als je een K rails aan de onderkant bekijkt een metalen geheel is dat behalve stroom voerend ook de stabiliteit van de rails vorm. Mede hierdoor blijven de biels op dezelfde onderlinge afstand. Als je echter een flexible rail catalogus nummer 2205 aan de onderkant bekijkt dan zul je zien dat deze metalen onderzijde aan 1 kant onderbroken werd om de rail flexibele te maken.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

citaat:
Geplaatst door flytox

Ok Guy, weer iets bijgeleerd .... dank voor tijd en info ....
(ik zal maar naar de winkel moeten gaan .... ! )
Nog snel een vraagje voor Davy .....
Davy , die K Rails hebben die ook puntjes in het midden ???  als het antwoord JA is ...dan komkt er al een beetje licht in mijn " donkere begineling tunnel !!!!  ) groetjes
roger




Hi,

Alle rails voor het M?rklin systeem hebben puntjes in het midden. Anders kan de Lok er niet op rijden. Hij haalt namelijk zijn spanning via de midden sleper en de beide wielen van de rails.
Het systeem wordt ook wel kortweg aangeduid met 3-Rail systeem.

Voor alle mogelijke combinaties maakt M?rklin een overgangs rail, dus van M naar K of andersom, van M naar C van K naar C.

M- Staat voor Metaal
K- Staat voor Kunststof
C- Staat voor Click systeem.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk

n/a

Hello Bartie
Dank u voor info over Delta control ;
Voor dat ik een bod op Ebay doen zo ik graag dit nog weten :
Marcheert die Delta control voor iedere oude loc , of moet de loc met delta systeem aangepast (of ingebouwd ) worden ?
mvg
roger

Johnnytrein

Flytox, Voor je met een loc op delta of digitaal kan rijden dient deze loc voorzien te zijn of worden van een decoder.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

citaat:
Geplaatst door flytox

Ok Guy, weer iets bijgeleerd .... dank voor tijd en info ....
(ik zal maar naar de winkel moeten gaan .... ! )
Nog snel een vraagje voor Davy .....
Davy , die K Rails hebben die ook puntjes in het midden ???  als het antwoord JA is ...dan komkt er al een beetje licht in mijn " donkere begineling tunnel !!!!  ) groetjes
roger




Ja, want anders kan je er niet mee rijden.

bartie

Delta -modul 66032 kost ongeveer 44 euro. Moest je later ooit overschakelen naar digitaal, kan je deze treinen ook nog laten rijden en mits een kleine aanpassing zelfs de lichten regelen.

Groetjes Bart.

n/a

hello Bartie ...
Dank voor info,
Ik denk dat ik nog niet "rijp" genoeg zijn voor Delta , Decoders enz ..... en mijn "oude" loc's zijn het merschien niet waard voor al die transformatie nog te doen , dan  nog een hele boel kosten voor later op digitaal te keren ! ik heb het digitaal system in werking gezien in een buurt shop (TAM) .. het is wel leuk ... al die snufjes , maar wel een beetje duur voor een begineling ! hi !
Boaf ... in doe verder met mijn spullen , en bouw een stroomkring meer !!!
groetjes
Roger
Ps: ik heb u website bezogt !! Proficiat ..super site ....en terug heel veel geleerd .