Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

eveBLL652 : een printje voor basisdigitalisatie

Gestart door eve, 15 juni 2020, 09:52:18 AM

eve

Stel je hebt een analoge loc die je wilt digitaliseren : soms heb je niet meer nodig dan rijrichtingsafhankelijk wit licht voor/achter en schakelbaar rood.
Of je hebt een loc met 8-polige interface met gloeilampjes die je vervangen wilt zien door LED's.

Een eenvoudige basisdecoder (met 8-polige interface) en het volgende printje eveBLL652 kunnen u daar bij helpen.
Het is compact. Het meet 18 x 42 mm : daarvoor is er in de meeste H0-locs wel een plaatsje te vinden.
De nodige weerstanden voor aansturing van de LED's zitten aan boord.


by Erik Verleysen on Flickr

Door de beperkte basiseisen is ook de schakeling eenvoudig.


by Erik Verleysen on Flickr

Let op : geen van de motoraansluitingen mag contact maken met de stroomtoevoer van de rails.
Het spreekt voor zich dat enige programmatie van de decoder (function mapping) nodig kan zijn.

De prototypes zijn binnen en getest met positief resultaat. Ik hoop tijdens de eerste weken van juli er enkele op overschot te kunnen produceren.
Voor alle bijkomende inlichtingen : erik . verleysen @ gmail . com (spaties verwijderen).

Mvg, Erik



svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

SuSke

Interessant Erik.
We volgen je hersenspinsels.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.


C.B.

#4
Dankzij het printje van Erik , heb ik eindelijk een oude Roco lok zonder decoderaansluiting (een SBB Re 4/4 IV 10103 "Luino") kunnen updaten naar de huidige stand van zaken.

Het was een beetje denken , puzzelen , maar het is gelukt.
De lichtgeleiders en beide lampjes eruit ,alsook de volledige printplaat ,  de brugstekker moest er ook af van de decoder , een beetje frezen aan de onderzijde van het dak , alles isoleren , maar kon wel alle metalen onderdelen van het chassis behouden.
Feitelijk lag de gehele lok uit elkaar , want de draden moesten aan beide motor-pinnen gesoldeerd worden.
Dan snel nog wat SMD LED's besteld , waaronder ook duo LED's rood/warm wit  (gewone LED uitvoeringen pasten niet bij de eerste probeersels)
Ook nog de lenzen van de lichtgeleiders afslijpen en kleven in de koplamphouders van de lok.
Dan een keuze maken , wat wil je doen met de beperkte aantal uitgangen.
Ik had gekozen :

F0 + F1 = 3x wit voor en achterkant gedoofd in voorruit. (witte koplamp links en 3e koplamp zitten samen op F0 , witte koplamp rechtsonder aan de F1 - nodig voor de rangeerstand)
F0 = enkel 1x wit rechtsonder aan de achterkant in achteruit. (rangeerstand)
F2 = 1x rood rechtsonder aan de achterkant.

Foto's hieronder maken het wat duidelijker:



Zo ziet het eruit nadat alles was ingebouwd.
ook de stuurposten werden aangepakt , bekleed , rolgordijntjes in en zo verder...



detail van de bevestiging van de derde SMD LED

Hier de verschillende lichtwissels:

 

 

Hier zie je het leuke van een duo SMD LED warm wit/rood.

Ook fijnere stroomafnemers werden geplaatst.
Dan werd nog via decoderpro/Sprog de intensiteit van de LED's op een lager niveau ingesteld.
Ook de decoder zelf werd verder ingesteld naar mijn persoonlijke keuzes , en een snelheidsmeting voor alle 126 stappen.

Dus dankzij dit printje kan deze oude lok , terug helemaal met de tijd mee.  :)
Groetjes.
Claudio.

svvander

Mooi werk! Ik wist niet dat het mogelijk was om verschillende standen te bekomen door de F-toetsen te combineren. Weer bijgeleerd.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

C.B.

Bedankt, Sven

Natuurlijk kun je combineren , al zit je natuurlijk beperkt in die 3 uitgangen (beide uitgangen F0 inbegrepen)
Voor dit model dus:

Op F0 zit langs ene kant 2 warm-witte LED's in serie , langs de andere kant de aansluiting met de warm-witte LED van de duo SMD LED.
Op F1 (groene draad) zit 1 warm-witte LED aan de voorkant.
Op F2 (purperen draad) zit aan de andere kant de aansluiting met de rode LED van de duo SMD LED.

Je moet eerst afvragen welke lichtwissels je wenst , en dan kun je aan de slag.
Groetjes.
Claudio.

svvander

Bedankt voor de uitleg. Ik heb er ook enkele aangeschaft, samen met een paar SMD-led's op maat voor mijn DHG500. Ik ga deze één van dezer eens proberen om te bouwen. (Ik heb wel geen permanent magneet... ik ga het proberen zelf te maken). Den dag dat het een paar dagen regent en dat het een beetje rustiger is op 't werk en thuis, ga ik eens een poging wagen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be