Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Inzet Postrijtuig Piko 53232

Gestart door nmdsdiesel, 14 juni 2020, 12:50:31 PM

nmdsdiesel

Ik heb het recent uitgeleverde postruigtuig van Piko (53232) en zoek naar een beschrijving en wat fotomateriaal met de stam samenstelling.
Het is een typeperk III dus ik denk aan L-rijtuigen en ex-Duitser 3-assige met een stoomlok of een diesel maar kan daar geen foto's van terugvinden.


Ik heb wel onderstaande link maar daar hebben we enkel de foto's van het afgestelde postruigtuig in Brussel.
https://www.cooltrain.be/index.php/kleine-treinen/modelbesprekingen/b-models-2/piko-postrijtuig-70300
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

Ludwig

Over dit postrijtuig had ik ook een verslagje verwacht in het maandblad, nee dus !?
Of heb ik het gemist ?
Ook ik ben op zoek naar info.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

loco

Foto's van dit postrijtuig in actieve dienst met het oude nummer of met het nieuwe nummer (waarin het nu is uitgegeven) zal je waarschijnlijk niet vinden. Foto's van voor 1956 zijn zeer zeldzaam en ook van voor 1965 zal je ze niet vaak tegenkomen. Ik heb alvast nergens een foto gevonden in actieve dienst. Ik denk dat dit de logica zelve is. Er waren toen maar weinig spoorfotografen actief.
Ik denk dat over dit rijtuig reeds alles geschreven is in MSM (je hebt dit inderdaad gemist) en op de website van Cooltrain. Wat wil je nog meer? Je kunt het postrijtuig mee laten rijden in een gewone treinsamenstelling of samen met enkele andere postrijtuigen. Je kunt kiezen voor L, K en ook M2-rijtuigen of GCI's of met alles wat in die tijd nog reed tussen de grote steden.

doomslu

Het eerste model van Piko met nummer 70300, cat. 97079, staat uitvoerig beschreven in MSM 188 van februari 2019.
Deze versie van hetzelfde rijtuig, met nummer 70801, wordt opgenomen in de nieuwsrubriek van MSM 204 van juli-augustus 2020, maar dat moet eerst nog gedrukt worden.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Ludwig

#4
Citaat van: loco op 14 juni 2020, 13:59:31 PM
Foto's van dit postrijtuig in actieve dienst met het oude nummer of met het nieuwe nummer (waarin het nu is uitgegeven) zal je waarschijnlijk niet vinden. Foto's van voor 1956 zijn zeer zeldzaam en ook van voor 1965 zal je ze niet vaak tegenkomen. Ik heb alvast nergens een foto gevonden in actieve dienst. Ik denk dat dit de logica zelve is. Er waren toen maar weinig spoorfotografen actief.
Ik denk dat over dit rijtuig reeds alles geschreven is in MSM (je hebt dit inderdaad gemist) en op de website van Cooltrain. Wat wil je nog meer? Je kunt het postrijtuig mee laten rijden in een gewone treinsamenstelling of samen met enkele andere postrijtuigen. Je kunt kiezen voor L, K en ook M2-rijtuigen of GCI's of met alles wat in die tijd nog reed tussen de grote steden.

Bedankt Peter, op deze info was ik op zoek. ;)
Misschien een tip om zo'n info ook in het  maandblad op te nemen.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Herwig

#5
citaat 1 :                        " ...Ik denk dat over dit rijtuig reeds  alles   geschreven is in MSM ..."   
citaat 2 :                        " ...Misschien een tip om zo'n info ook in het maandblad op te nemen..."
:o       hoezo ?

nmdsdiesel

Bedankt voor de feedback. Ik zal eens in de stapel MSM zoeken naar de bespreking van het vorige model.

Zo'n postrijtuig is dat direct gekoppeld achter de lokomotief? Zodat ze eenmaal aangekomen op bestemming nog gerangeerd worden naar een uitwijkspoor/bundel? Of is die eerder achteraan als laatste van de stam en worden ze zelden ontkoppeld van de stam. Want in de tijd was het echt rijdende postkantoor?
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

Ludwig

Citaat van: Herwig op 14 juni 2020, 21:59:00 PM
citaat 1 :                        " ...Ik denk dat over dit rijtuig reeds  alles   geschreven is in MSM ..."   
citaat 2 :                        " ...Misschien een tip om zo'n info ook in het maandblad op te nemen..."
:o       hoezo ?

Tja, wat moet ik hier nog op antwoorden !?  ???
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

PeterVG

Zelf zou ik opteren voor Loc met enkel postrijtuig.
Zo ken ik de posttrein uit mijn jeugd, jaren 80. 59 met 1 postrijtuig op weg van Antwerpen Centraal naar Mol tijdens de zeer vroege ochtend en overal post afzetten in de stations. In Geel was dat dan rond 5u in de morgen.
Om 7u reed de trein dan terug naar Antwerpen.
Lijkt me wel leuk voor op de modelbaan.