Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Mijn eerste treinset

Gestart door efl045, 13 juni 2020, 17:44:22 PM

SuSke

Inderdaad Franky. Er werd gespaard en dan 1 keer per jaar met "het spaarvarken" richting Duitsland om je gading te vinden in het Kaufhaus of toch de speciaalzaak.
Later werd Verschooten in de Kammenstraat mijn favoriet winkeltje om me te verlekkeren op al dat mooie spul.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: efl045 op 22 juni 2020, 16:18:50 PM
Toch wel straf dat al in onze kindertijd België duurst was met alles

Op dat vlak is er in feite nog niet veel veranderd... ::)

;)

oebr

Citaat van: Herwig op 19 juni 2020, 23:54:33 PM
En in welke zin zou deze meneer W. Michiels iets te maken hebben met de eertijdse (oorspronkelijk Antwerpse) speelgoedwinkel(s)  Christiaensen  ?

heeft die winkels gekocht en er een keten van gemaakt. Enerzijds speelgoed en games, anderzijds RC, slotracing en modeltreinen ( Maerklin, Fleischmann, Lima en gigantisch veel Faller / Vollmer ).
Vreemd genoeg waren daar vaak heel mooie koopjes te doen, en je kon er steeds terecht voor de laatste nieuwe foldertjes, gratis oude catalogen en Maerklin infoblaadjes (waren het tofste), ik ging er dan ook van m'n 10e tot m'n 15e haast elke week minstens 1x langs, 't was ons virtuele clubhuis :-)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Herwig

#48
aan Oebr,

Aub, forum-PB  ivm  Christiaensen.

oebr

#49
interessante geschiedenis, dankjewel Herwig.

Willy zal dan zoals je schreef een deel franchises gehad hebben.
Z'n bekendste merk was trouwens Napoleon Games. Christiaensen zal zeker wat te braafjes geweest zijn.  ;)

Aan het station van Dendermonde was trouwens ook een Christiaensen, en die voerde een heel ander modelspoorprogramma dan de winkel in Aalst. Zal dus allicht van een andere franchisenemer geweest zijn die dan blijkbaar een deel onafhankelijk kon doen.  Heb daar in 1982 de Roco 5916 gekocht. Tijdens een fietstochtje naar het station daar in de buurt plots ontdekt dat er modellen bestonden van die mysterieuze 59's die zo vaak 's avonds met fals voorbij denderden. Van een voor ons onbekend merk, Roco...  Onmiddelijk alle spaarcenten bij elkaar gezocht, en zelfs nog wat extra moeten sparen om de benodigde 2400 frank bij elkaar te krijgen. Best wel veel geld tov 500 frank voor een Lima lok.  Maar de Lima heb ik al lang niet meer, de 5916 echter wel...

mijn eerste echte treinsetje heb ik trouwens ook nog. Een Lima 150 met inox tee rijtuigen... Netjes weggestopt in een doos, misschien om ooit eens op een schap te zetten. Tevoren had ik wel al een rondje gekregen met zo'n verbasterde v100 met sncf-logo. Ze hadden in Livorno best veel fantasie.

En de treinset van m'n vader heb ik ook nog, een Wesa...  als kleuter vaak mee gespeeld, tot de elektrische lok een stoomlokje werd. Waarschijnlijk eens 220 op de rails gezet. In die tijd mocht je als kind nog weleens experimenteren...

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Jurgen

Citaat van: evan op 21 juni 2020, 20:52:56 PM

dd544d6c-1b92-11e7-9c30-1f60c074a507 by evan Daes, on Flickr



Dit was, na mijn lima startset, mijn eerste Märklin set. Ik heb ze nog steeds, met originele transfo en de metalen rails.

Ze blijft in mijn bezit. Helaas is het kartonnen deksel aan 1 hoek gescheurd, maar daaraan kan je zien dat er ook veel plezier aan beleefd werd.  :)

Van mijn Lima setje heb ik geen foto, maar het was een Duitse BR216 in bordeaux, een tankwagen, 2 kolenwagons en een autotransporter met 2 plastic autootjes (die niet kunnen rijden, maar in mijn fantasie...). Tot slot nog een vrachtwagen en een koleninstallatie met imitatiekolen. Verder een gewoon ovaal aan sporen dat wel verhoogd opgesteld kon worden om zo de koleninstallatie te bereiken.

De kolenwagens konden hun kolen lossen in die installatie en via een transportband konden ze in de vrachtwagen geladen worden. Soms blokkeerde zo'n imitatiekooltje de transportband om na wat bruut geweld door heel het huis te vliegen.
De mama vond dat niet zo leuk en op een bepaald moment waren de imitatiekolen ergens goed opgeborgen waar ik er niet meer aan kon.  ;D
Jaren later heb ik ze wel teruggekregen.

Aan dat setje heb ik ook enorm veel plezier beleefd. En dit zonder hoogtechnologische dingen zoals verlichting, geluid, digitale techniek,... Als ik eraan terugdenk krijg ik toch een beetje heimwee naar die tijd.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Bundesbahnfreak

De mijne was een set van Jouef met een zwart tenderlokje en wat wagens die ik van mijn grootouders gekregen had, ik was toen nog een kind maar de bacterie had gebeten.  Hiervan heb ik alleen het lokje nog want alles was echt kapot gespeeld. Van mijn huidige verzameling (DB TP4) was mijn eerste een BR 403/404 van Lima die ik in1981 gekregen heb.

De anekdote:

Ik had in die tijd als overtuigde hardrocker/metalfreak haar tot op mijn schouders en was ongeveer 15 jaar oud.  Dat haar zorgde thuis dikwijls voor discussies: "wanneer gaat ge da nu eens laten kinppen" enz.  Op een dag was ons ma het gezaag moe: "Weet ge wat, ik ga woensdag naar Mechelen winkelen, ik zwier hem wel bij de kapper binnen".  Zo gezegd zo gedaan.  Op woensdag van Hofstade naar Mechelen, ik met een lang gezicht. 
Voor we aan de kapper kwamen passeerden we bij Rijckmans, waarop de vraag: "Zeg ma als ik mijn haar laat knippen, krijg ik dan dienen trein daar in de vitrine?".  Ons moeder blij dat ik terug sprak stemde in.
Bij de kapper werden de puntjes van mijn haar bijgeknipt, waardoor je het niet zag dat het eigenlijk geknipt was.  Toen ons ma mij bij de kapper kwam halen was het natuurlijk cinema.
Terug naar huis, onze pa zaliger kon er helemaal niet om lachen.

Nu is mijn haar niet meer lang, en ben ik nog metalfreak en heb nog steeds mijne 403 met de sticker van Rijckmans nog op de doos ;).  Soms vertelt ons moeder dit verhaal nog eens maar kan er nu toch goed mee lachen  :)
Ik moet er wel bijzeggen dat dit maar 1 keer gepakt heeft  ;D

Groeten Rudy

Johnnytrein

Dus jouw moeder heeft maar 1 keer een trein voor je gekocht?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Bundesbahnfreak

Nee Johnny,

Integendeel,

Ik heb in mijn verzameling veel modellen die ik van mijn ouders gekregen heb, van stomers tot goederenwagens

het is maar 1 keer op die manier gelukt  ;)

grtn

Johnnytrein

Ha ok jammer en gelukkig tegelijk :-\
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

svvander

Citaat van: Bundesbahnfreak op 03 juli 2020, 13:28:40 PM
Op woensdag van Hofstade naar Mechelen, ik met een lang gezicht. 
Voor we aan de kapper kwamen passeerden we bij Rijckmans, waarop de vraag: "Zeg ma als ik mijn haar laat knippen, krijg ik dan dienen trein daar in de vitrine?".  Ons moeder blij dat ik terug

Zijt gij van Hofstade Rudy? Dan zal ik u 9 op 10 kansen wel al eens tegen het lijf gelopen hebben. Mijn vader woont al 25 jaar in Hofstade.
En euh Rijckmans... hoeveel jaar is dat al niet geleden???  ???
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Bundesbahnfreak

#56
Dag Sven, ik ben van Hofstade afkomstig maar woon sinds de jaren 90 in Limburg. Niet ver van een modeltreinwinkel.  Tja Rijckmans, is diene ni gestopt eind jaren tachtig ?  De mens is ondertussen ook al enkele jaren overleden. Grtn Rudy

Bjor

De eerste posting van Franky brengt mooie herinneringen terug. Ook ik kreeg (maar dan in 1958) een Distler "Tischbahn". Op de doos stonden diezelfde Santa Fe lok en een stoomlok met een lorry, tankwagon en een begagerijtuig. Ik had de baan met het stoomlokje (een soort BR 80). Kartonnen rails, een blikken batterijhouder met een platte Witte Kat batterij en een aan/uit schakelaar.
Uren heb ik er mee gespeeld. 7 á 8 Jaar later volgde een Jouef baan, op een ophijsbare plaat. De kleine stoomloc, die inmiddels al 1 drijfstang kwijt was, draaide nu zijn rondjes op de "grote baan" tussen de Franse diesel- en e-locs. Maar net als bij Franky: de te hoge rijstroom koste het lokje zijn leven........................:-(

Zijn blikken wagentjes zijn al lang verdwenen, maar mijn lokje, nu zonder drijfstangen, met een gescheurde, maar met Bison Kit gelijmde kap staat nu zwijgend in mijn vitrine. Hij herinnert me aan die prachtige Sinterklaasavond in 1958.

Ben
N-spoor; het fijne van het kleine.
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in periode II en verder van alles wat met model- en grootspoor te maken heeft.

mahtoska1

Ik ben dan ook maar eens op de zolder gaan zoeken, want ik herinner mij dat ik mijn eerste set heb bewaard.
Het was een Lima startset die ik gekregen heb op mij 6 jaar (1976). Als ik me goed herinner, is deze set gebracht door Sint Maarten.

Het virus heb ik opgelopen toen mijn ouders vrienden bezochten ergens in Duitsland in een Belgische kazerne. Als ik me goed herinner was dit in Lüdenscheid. In het stadje was een winkel waar in de vitrine een modelbaan stond opgesteld. De treintjes raasden vrolijk in het rond. Wat ik het meest spectaculaire vond, was de front verlichting op de locomotieven. Ik was direct verkocht. Ik moest en zou een modeltrein hebben.

Op mijn 14de, heb ik alles verkocht en ben ik overgeschakeld naar spoor Z. Gelukkig heb ik mijn eerste start set bewaard. En zoals jullie op de foto kunnen  zien, heb ik met dit Lima setje veel gespeeld (of is het meer mishandeld). Ik weet niet of de locomotief nog rijd. (de stomer zat niet in de set)

i_m_johny

#59
Een LIMA Capitole.
Jarenlang mee gereden.